Ammatillinen identiteetti ja arvot hukassa
Asiani otsikointi tuntui hieman hankalalta, mutta koitan tässä hieman purkaa tuntemuksiani työelämään liittyen.
En ole koskaan ollut varma mitä haluan tehdä ”isona”. Lukion jälkeen olen opiskellut neljässä eri tutkinto-ohjelmassa, kolmessa ensimmäisessä aina vuoden verran kussakin, kunnes sitten se neljäs ala tuntui sen verran omalta että sain sen opiskeltua loppuun. Sain korkeakouluopintoni pakettiin alle 10 vuotta sitten. Osin sattuman kautta päädyin työelämään jo ennen valmistumistani. Saman pestin tarjoamaa turvallista polkua kuljin muutaman vuoden opintojeni jälkeenkin. Hiljalleen ko. työhön liittyvien ongelmien kuormitus kasvoi valtavaksi ja ennen pitkää tunsin olevani todella lähellä burn outia. Puhuin pahoinvoinnistani työpaikalla ja käsittelin sitä myös työterveydessä. Muutama kuukausi kului, ja koska en tuntenut oloni muutaman kuukauden sisällä kohenevan vaan pahenevan, tein pelastautumisliikkeen ja vaihdoin työpaikkaa ennen kuin menettäisin työkykyni. Pelkäsin sitä toden teolla.
Uudessa työssä oli kaikki kunnossa. Ensimmäinen vuosi oli kuin pidennetty kuherruskuukausi. Toisen vuoden aikana aloin kyllästyä, olin omaksunut tehtävän eikä se tarjonnut juurikaan enää haastetta. Mahdollisuudet etenemiseen olivat sillä hetkellä niukat ja työstä tuli pelkkää suorittamista. Ennen toisen vuoden loppua olin jo vaihtanut työpaikkaa uudestaan. Nyt olen ollut puoli vuotta uudessa työpaikassa ja nykyiset tuntemukseni voinette arvata siitä että olen tässä kirjoittamassa.
Edellä kerrotun perusteella voi kuulostaa siltä että uiskentelen työmarkkinoilla kuin kala vedessä, vaihdellen työpaikkaa kuin sukkia. Voin vakuuttaa ettei asia ole näin. Hakemuksia on tehty läjäpäin, alanvaihtoa mietitty joka välissä ja kokonaisuus sisältää kaikenlaisia kriisejä, verta, hikeä ja kyyneleitäkin. Tavallaan se tuntuu ihan hyvältäkin näin jälkikäteen.
Syy miksi kirjoitan on se että alan olla huolissani omasta tulevaisuudestani. Tunnen itseni vialliseksi koska kyllästyn asioihin niin nopeasti enkä kykene sitoutumaan pitkän tähtäimen suunnitelmiin. Välillä tunnen että tulen tipahtamaan kelkasta koska en saa itseäni motivoitua työhön. Ehkä olen vain kyvytön työelämään. Kiinnostun hirveän helposti uusista asioista ja minulla on alanvaihtosuunnitelmia alalle, jonka koen merkitykselliseksi ja johon uskon pystyväni. Tarvitsen pysyvää merkityksellisyyden tunnetta.
En uskalla ryhtyä toteuttamaan suunnitelmiani koska pelkään pettyväni motivaation ehtymiseen. Toisaalta pelkään vaihtaa alaa koska minun on vaikea määritellä mistä tuntemukset kumpuaa. Se saattaa vain aiheuttaa hyppimistä ojasta allikkoon.
Uskon että monilla on tällaisia tuntemuksia jossain vaiheessa elämäänsä. Ehkä se on jonkinlainen vaihe. Jos olet murtanut tällaisen kehän, miten sen teit? Erilaisten asioiden kokeileminen tuntuisi järkevimmältä tavalta löytää intohimo, mutta alan olla turhautunut. Muutoksen läpikäyneiden tarinat ja kokemusten kuuleminen helpottaisi ja loisi uskoa tulevaan. Kiitos kun jaksoit lukea tän pitkän jutun loppuun.