Alkoholistin vaimo
avuton auttaja 16.10.2010 klo 19.57
avuton auttaja
Hei!
Olen keski-ikäinen nainen Itä-Suomesta. Työskentelennsairaanhoitajan erikoissairaanhoidossa. Teen jatkuvaa kolmivuorotyötä ja työ on kiireistä, sekä fyysisesti ja henkisesti kuormittavaa. Työ on silti yksi tärkeimmistä asioista elämässäni.
Mieheni jäi työttömäksi vuoden alusta ja alkon käyttö on lisääntynyt tuntuvasti sen jälkeen. Mieheni on juonut n. kaksikymmentä vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Aikaisemmin työ rajoitti juomista ainakin osittain. Viime vuosina, mie orkkasi kaljan heti, kun tuli työstä, joskus jo kotimatkalla. Ongelma on se, että hän ei tunnista omaa tilaansa, hän ei mielestään ole alkoholisti. Tästä asiasta on yritetty puhua lukemattomia kertoja, muttei mikään auta tilanteeseen. Juomisesta johtuen talous on kuralla, häellä on ulosotossa tuhansien eurojen velat.
Työhön menosta on keskusteltu ja olen kannustanut häntä kyselemään työtä, mutta turhaan. Mieluummin hän tissuttelee kotioloissa tai tuttavien kanssa.
Olen itse velkajärjestelyn piirissä ja hoidan velkojani pois hiljalleen. Ongelma on siinä, että raha ei riitä mihinkään. Hoidan talouden kulut ja ruokakaappi on useimmiten tyhjä. Mies ei ruoka ja muista talouden kuluista piittaa. Nuorin poikani on vielä kotona ja käy lukiota ensimmäistä vuotta. Hän kärsii tilanteesta, koska isä juo niin paljon.
Unelmoin itse hetkestä, jolloin jääkaapissa olisi ruokaa tarpeeksi ja voisi käydä vaikka elokuvissa tai teatterissa.
Itse olen avuton auttamaan miestäni, koen itseni todella yksinäiseksi, minulla ei ole ystäviä, koska mieheni antoi ymmärtää, että hän ei halua, että tapaan ketään naispuolista ystävää. Hänen mielestään, he opettavat minulle pahoja tapoja.
Olen aikaisemmin kirjoittanut erilaisille palstoille, muta siellä kehoitetaan keskustelemaan asioista mieheni kanssa, mutta mlloin keskustelen, kun hän on jatkuvasti poissa, ja kun hän on tona hän on niin änkyrässä, ettei hänen kanssaan pysty puhumaan.l Olen yksinäinen ja kaipaan ystävää, puhuminen helpottaisi, muttei ole ihmistä, jolle uskallan puhua, kosk en halua asioitani leviteltävän ympäriinsä.
Olen miettinyt eroa, mutta kuinka selviäisin taloudellisesti?
Kaipaan apua ja neuvoja. 😯🗯️ 😯🗯️