Jaksaako? kirjoitti 5.5.2012 9:51
Itkeminen on aika jännä juttu.
Se, että itkee ihan hillittömästi ei tunnu hyvältä ja se vie hirveästi voimia.
Mutta pahalta tuntuu sekin, kun ei itke ollenkaan. Kun itku vaan ei tule vaikka kuinka itkettäisi. Silloin tietää, että todella musta aika on edessä. Kun ei pysty itkemään, on täysin tukossa eikä mikään tunnu miltään. Ja kun se lähtee purkautumaan, niin itkukausi on todennäköisesti edessä. Sellainen itku, mille ei tunnu löytyvän mitään syytä, mikä vain tulee ajasta ja paikasta riippumatta.
Pahinta on just se, etten tiedä, koska itku tulee. Nolottaa, jos sattuu olemaan vaikka junassa tai kaupassa. Siinä sitten valehtelee ummet ja lammet, että allergiaahan tämä.
Totta, Jaksaako?! Itkemisessä ääripäät ovat pahat, sekä täysitkeminen että nollaitkeminen. Alkaa tuntua siltä, että olen tässä kokeilussa päätymässä kohtuuitkijäksi. Koe on nyt kestänyt kolme kokonaista vuorokautta. Olen itkenyt kaksi kertaa hyvin pikaiset lyhytitkut välillä ilta-aamu. Päivisin olen itkun pyrkiessä esiin muistanut, mikä viikko on, ja itkuntulo on pysähtynyt. Ikävä asia on unohtunut nopeasti ja pää alkanut askarrella jonkin muun asian kanssa. Koe jatkuu.
Itse olen aina itkenyt aika vapaasti julkisuudessa, mutta yleensä itkeminen taitaa Suomessa olla pikemminkin liiaksi tuomittu kuin hyväksytty asia. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi itku on niin vaarallista, mutta nauru hyväksyttävää. Onhan kansoja, jotka ilmaisevat kaikkia tunteita. Jossakin päin maailmaa myös kosketetaan lähimmäisiä, esim. halataan ja suukotetaan poskelle - halaaminen kykllä on täällä kyllä lisääntynyt ilahduttavassa määrin. Ehkä meillä läheisyys on niin vaarallista, että toisen itkeminen tekee kiusallisen olon: tuohon olisi ehkä suhtauduttava jotenkin, ehkä jopa lähestyttävä?