Ajatusten oksennus ja maailmanlopun odotus
Olen aivan lukossa. Masennus on palannut taas ja kulkenut mukana taas vuoden. Vuoden ajan on tuntunut siltä että olisin kuollut sisältä eikä mikään jaksa enää kiinnostaa. En jaksa edes hymyilä, en nauraa tai iloita. En saa henkistä enkä fyysistä tyydytystä mistään. En halua nähdä ihmisiä, mieluummin istun kotona tekemättä mitään. En kestä kun ihmiset kyselevät kuulumisiani. Minulle ei kuulu mitään. Tahtoisin huutaa kurkku suorana että en saatana enää pysty tähän, mutta sen sijaan väännän hymyn väkisin kasvoille ja sanon ”ei tässä mitään kummosta”. Miten kukaan ei näe? Tuntuu siltä että en pian edes jaksa yrittää esittää normaalia. Haluaisin edes kerran romahtaa kunnolla ja luvan kanssa. Tuntuu siltä että minulla ei ole lupaa romahtaa, kaikki vain lakaistaan maton alle ja leikitään että sitä ei ole olemassa. Sitten ihmetellään kun olen poissaoleva ja kylmä. Minun on välillä pakko vain antaa itseni luisua jonnekkin, mihin kukaan muu ei pääse. Se on jonkinainen turvasatama minulle, kun saan vaipua syvälle itseeni ja unohtaa muun maailman hetkeksi. Tämä tietenkin häiritsee suhdettani, mutta juuri nyt minun on pakko tehdä näin, sillä olen siinä pisteessä että kohta lahoan lopullisesti jos en saa mitään tolkkua tähän. Kaikki asiat tuntuvat ylitsepursuavilta.
Mietin jatkuvasti, että miksi. Miksi minun pitää elää tämän kanssa, ja miksi en muka osaa päästä siitä eroon? Minä vihaan tätä. Vihaan sitä että ajatukseni ja mieleni on kietoutunut mustaan verkkoon, ja vaikka kuinka rimpuilen, en pääse siitä irti. Se seuraa minua kaikkialle. Misään ei näy valoa. Tarvitsen iloa ja toivoa, jotka ovat olleet minulle täysin vieraita viimeisen vuoden ajan. Miksi edes yrittää tehdä mitään kun kerta toisensa jälkeen tämä palaa.
Oloni on jatkuvasti epätodellinen. Joudun kyseenalaistamaan olemassaoloani liian usein. Tuntuu siltä että olisin täysin vieraalla planeetalla vieraiden ihmisten seassa. Kuulumattomuuden tunne on valtava. En ymmärä ihmisiä.
Kaiken tämän lisäksi takaraivossani hakkaa jatkuvasti skenaariot tulevaisuudesta ja ilmastonmuutoksesta. Minua pelottaa ja turhauttaa tulevaisuus. Pelkään että maat alkavat sotimaan toisiaan vastaan, kun vesikriisit yms. ilmastonmuutokseen liittyvät asiat tulevat. Tuntuu siltä että odotan vain hidasta maailmanloppua. Pahinta on, että ketään ei kiinnosta! Ihmiset vain jatkavat lihan mussutusta ja muovikrääsän haalimista, ja vauhti vain kiihtyy. Loppua ei näy. Eläinlajit ja metsät vain tuhoutuvat ja kuolevat, kun ihmisen lopotun ahneus kurottuu kaikkialle. En usko ihmisiin niin paljoa, että voisin luottaa siihen että saisimme tämän planeetan pelastettua. On vaikea yrittää suhtautua elämään ja tulevaan positiivisesti, kun lähes kaikki työllistymisestä veden saantiin ei tule olemaan itsestäänselvyys tulevaisuudessa. Miksi ihmisiä ei kiinnosta? Minua suunnattomasti ahdistaa ihmisten ahneus ja välinpitämättömyys. Ehkä ihan hyvä että en koe yhteenkuuluvuutta tämän lajin kanssa. Välillä voin sanoa ihan puhtaasti vihaavani ihmisä. Olen yrittänyt lohduttautua sillä, että maapallo jatkaa elämäänsä meidänkin jälkeen.
Minua vaivaa ajatus siitä että tulemmeko me olemaan viimeisiä ihmisrodun sukupolvia? Tämäkö on ihmiskunnan loppu ja tähänkö se päättyy? Miksi minä olen syntynyt juuri siihen ainoaan aikaan historiassa, kun ihmiskunta potentiaalisesti saattaa nähdä loppunsa? Tämä ajatus latistaa minua todella. Miksi edes tehdä mitään, yrittää mitään, jos elämme lopun alkua kuitenkin? Sadan vuoden päästä sivilisaatio saattaa olla täysin tuhoutunut, eikä silloin ketään kiinnosta mitä olet tehnyt vai oletko tehnyt mitään ollenkaan.
Kaikki tämä ja monta muuta asiaa jyskyttää päässäni aamusta iltaan, päivästä toiseen. Olemassaolo tuntuu niin turhalta. Onko missään enää mitään toivoa? Koska tämä loppuu?
Semmosta. Saa jakaa jatuksia tähän ja höpötellä jos huvittaa. Varmaan jatkossakin suollan tänne jotain ajatusten virtaa.