Ajatuksia, ahdistuksia, ihmetyksiä.
Mitä ihmettä.
Psykiatriseen hoitoon oon jonottanut yli puoli vuotta. Sairaslomalla opinnoista olen ollut viime syksystä. Joulukuussa tuli pohjanoteeraus jolloin oli suuri mahdollisuus että olisin vienyt itseni hautuumaalle. Viime viikolla kävi sos. Työntekijät, jotka tuumasivat että tuettu tai tukiasuminen voisi olla hyviä vaihtoehtoja, mutta tähänkin on vähintään usean kuukauden jono ilman edes tietoa siitä mistä ja milloin mahdollisesti vapautuisi asunto.
Terapioita on käyty läpi, ahdistuksen hallintakeinot ei auta, ystäviä ja perhettä ei vaan ole yhtäkään ja ihmisten kanssa kanssakäynti vie enemmän energiaa kuin mulla on antaa, asunto on ylihinnoiteltu ja vielä sellainen että pelkään aina mikä täällä menee seuraavaksi rikki, naapurit metakoi joka ikinen päivä ja tottakai pelkkä asunnon hoitaminenkin on vaikeaa koska ei riitä patit siihen, harrastukset ei juuri kiinnosta enää, kodin ulkopuolelle pääsee just ja just kaikkein pakollisimmat hoitamaan….
Tänä keväänä pitäisi valmistua amiksesta (päälle 30 vuotiaana), ei mitään hajua onnistuuko sekään, mutta se on se yksi ainut asia mitä mä voin millään lailla kontrolloida enää.
Eli mitä ihmettä. Millä ihmeellä tällä päällä pitäisi pystyä elämään ja tekemään töitä? Tarviin jonkun kulkemaan vierellä ja auttamaankin vähintään läsnäolollaan, mutta kaikkiin palveluihin on pitkät jonot ja ”normi ihmisiä” (eli mahdollista kumppania ja kavereita) en haluaisi vaivata omilla ongelmillani. (Toisaalta ei mulla edes ole energiaa löytää minkäänlaisia ihmisiä ympärilleni.)