Äitin kuolema ja maailmakäsityksen hajoaminen
Hei!
Äiti kuoli aivoverenvuotoon 23. tammikuuta.
Hänelle todettiin aneurysma eli aivovaltimon pullistuma 23. joulukuuta. Silloin yöllä hän heräsi pissille ja alkoi voida pahoin. Päätä särki ja näki kaksoiskuvia. Huulet tuntuivat puutuneilta, samoin käsi ja puhe oli sammaltava.
Äiti soitti ambulanssiin ja sitten minulle.
Sanottiin, että kävi todella tuuria koska yleensä aneurysma ei anna mitään mekkejä itsestään kunnes se puhkeaa. Silloni on yleensä jo liian myöhä, ihminen joko kuolee tai halvaantuu.
Leikkaukseen piti päästää pian, mutta koska huippu neurokirurki oli joululomalla ja leikkaus vaativa, päätettiin odottaa häntä. Äiti lähetettiin kotiin viettämään joulua perheen kesken. Annettiin kipulääkkäeitä päänsärkyyn, joka oli odotettavissa.
Puhkeamisriski ennen kirkugin paluuta oli kuulemma todella alhainen. Itse en olisi halunnut, että äiti poistuisi sairaalasta. ”Sama todennäköisyys on se, että itse joutuisit auton alle nyt kahdessä viikossa”. Ok.
Joulu meni hyvin, veli oli käymässä Italiasta (pahoittelen muuten kielioppivirheitä, en kirjoita suomea äidinkielenä).
Neurokirurgi palasi ja tutkii äitin papereita ym ja päätti, että lisää tutkimuksia tarvittiin.
Tammi- helmikuussa olisi tullut kutsu näihin lisätutkimuksiin ja sitten olisi päätetty hoidosta. Ei siis näyttänyt olevan niin paha tilanne.
Sitten siinä aamuna menin äitille syömään ja hoitamaan äitin parerijuttuja, laskuja yms mitä hän ei viime kuukausina jaksanut hotiaa jonkinlaisen masennuksen takia.
Soittelin pari puhelua siinä aikana kun äiti laittoin kanaa ja vihanneksia, jota olin tuonut.
Olin iloinen nähdessäni pitkästä aikaa äitin kokkaavan.
Alettiin syödä ja äiti selitti kuinka soija on parempi kuin suola vihannesten maustamiseksi. Itä-aasian maissa kuulemma naiset eivät esimerkiksi saa ollenkaan kuumia aaltoja vaihdevuosien aikana koska he käyttävät soijaa, joka on terveellisempi.
Yhtäkkiä sitten äit alkoi valittaa pääkipua, kysyin, haluuko hän ottaa kipulääkkeen.
Ei haluaa koska sitten ei ehkä huomaisi jos jokin olisi tapahtunut (olisi pitänyt soittaa heti sairaalaan jos olisi tullut vahvempi pääkipu).
Siinä meni noin 2 minuuttia ja kipu meni pahemmaksi niin, että päätettiin soittaa ambulanssin varmuuden vuoksi.
Itse soitin omasta kännykästä ja kerroin osoitteen ja selitin tilanteen.
Hätäkeskuksesta neiti kyseli, että olenko itse potilas. Neiti halusi vielä jutella potilaan kanssa.
Äiti oli siirtynyt toiselle tuolille ja sytyttänyt vielä savukkeen.
Hän alkoi selittää uudestaan tilanteen, että hänellä on nyt pää niin kipeä, vaikkei tiedä onko se poikkeavalla tavalla kipeä kun hänellä ei koko elämänsä aikana ikinä särkenyt päätä.
Sitten äiti sanoi että OOOH NYT SAATTUU ja piti päätä käsillä ja yritti siirtyä sohvalle mutta luhistui maahan ja alkoi pitää sellaista ääntä kuin olisi yhtäkkiä nukahtanut ja alkanut kuorsata.
Ja nyt pitää rauhottua vähän koska meinaa järki lähteä….ehkä jatkan myöhemmin…