Luin tekstiä ja hämmästyin, koska se olisi hyvin voinut olla oma tekstinu.
Miten koirasi voi? Tuli mieleen, että onkohan sillä rasvapatteja? Rasvapatit ovat koirilla tavallisia. Ne ovat hyvänlaatuisia kasvaimia. Pattion nahan alla, se on pehmeä eikä kiinnity alla olevaan kudokseen.
Edesmenneelle koiralleni alkoi jossain vaiheessa tulla näitä patteja ympäri sen kehoa. Kyljessä, vähän taempana olevaa pikkupatille (pikkupatti ku pikkukoira) ei koskaan tehty mitään. Naamassa oleva patti/syylä poistettiin klinikalla hyvin yksinkertaisesti paikallispuudutuksen avulla muun käynnin yhteydessä. Patit eivät siinä koirassa niin näkyneetkään, koska sillä oli turkkia sen verran. Esteettisestihän ne ovat vähän epämiellyttävän näkösiä vaikka eivät vaaraksi olisikaan.
Itse olen nyt ottanut sen "askeleen", että lähdin työpsykologille.
Tässä on isoja elämänmuutoksia tapahtunut itseäni ajatellen. Viime syksynä päätin muuttaa ruokatottumukseni ja osallistuin ravintovalmennukseen ajatuksena katkaista tunnesyöminen. Onnistuin elämämuutoksessani, käänsin aivoni ajattelemaan pelkkää valmennusta ja ravintoasioita ja ruokamääriä ja säännöllistä ruokarytmiä. Onnistuin lopettamaan ahmimisen, laihduinkin sellaiset 15kg. Sain tästä viimeksi taas suuret kehut kun oli tuo työterveystarkastus. Ja kyllä se iso asia olikin. Käänsin aivoni vastaanottavaan tilaan ja olin päättänyt että en suhtaudu kielteisesti mihinkään aluksi vaan kokeilen kaikkea ensin.
Virtaa alkoi tulla lisää, koipi alkoi nousta kepeämmin, ajatus siitä että paino laskee. Jossain vaiheessa kun menin takaisin työpaikalle (aloitin tämän kesälomalla viime vuonna) niin huomasin, että en osaakaan puhua asiasta työkavereille, suuresta elämänmuutoksestani. Pelkäsin että he parilla sanalla voisivat tuhota minun tieni sen sijaan että kannustaisivat. Aloin pitää sitä omana pikku salaisuutenani. Ajatuksena, että minullapa on jotain mistä ammentaa energiaa. Enkä kerro siitä kenellekään, ettei kukaan kiusaa. Aluksi se oli siis tiedotonta ja sitten aloin ehdointahdoin varjella sitä. Olin luullut että työkverini oli ollut samassa valmennuksessa, koska hän oli tykännyt valmennuksen sivustosta. No, koska en pysty pitämään asioita itselläni kuitenkaan jos sopiva henkilö sattuu kohdalle ja tuntuu siltä että jotain on sanottava niin aloin yhdessä työvuorossa yhden tietyn henkilön kanssa puhua asiasta. Kaveri on yhtä hölösuu, kertoo heti jos saa tilaisuuden tai sitten oli vain iloinen että tuli jotain puhuttavaa meidän välille. Niin kävi ilmi että tämä toinen työkaveri joka tykkäsi sivustosta niin oli käynyt samassa valmennuksessa kyllä mutta paljon paljon aikaisemmin. Ällistyin koska en ollut huomannut että hän olisi laihtunut yhtään.
Siitä alkoikin semmoisia ikäviä hetkiä. Koska työkaverit nyt tiesi että olin käynyt tällaisen valmennuksen (koska se toinen kertoi sille toiselle varmasti heti), se ei ollut enää oma "salainen" voimavarani siellä. Aloin tunteakin painetta sen sijaan että helpotusta siitä että syön eri tavalla. Tuntui että minua tuijotetaan kun menen tauolle ja ruuistani supistaan selän takana. Kerran tämä toinen työkaveri tokaisi ääneen yhtäkkiä että paljonkos olet nyt laihtunut, oletko huomannut. Hämmennyin mutta vastasin että en ole huomannut, koska en ole ostanut uusia vaatteita pitkään aikaan. Se oli totta, en ollut ostanut uusia vaatteita ikuisuuksiin, sen hetkiset vaatteet vain rupesivat istumaan paremmin päällä. Mutta työvaatteista olin huomannut. Tilasin kokoa pienemmän työpaidan ja aina kun alkoi olla väljyyttä niin kysyin voisiko tilata taas pienemmän. Sovittelin varastossa myös työpaitoja ja housuja, iloitsin itsekseni että jes, nyt menee jo tämä ja tämä koko ja kohta menee noinkin pieni koko.
Mutta koska tunsin painetta siitä että syön erilailla kuin muut ja olin epävarma syömisistäni valmennuksen lopulta päätyttyä niin rupesin valkkaamaan entiseen tapaan juttuja. Vaikka olin jo huomannut että vähähiilihydraattinen ruokavalio sopi esim.nivelilleni tosi hyvin elikkäs ei ollut nivelet kipeät. Nytkin minulla särkee kyynärpäiden ja lonkkien nivelet kun olen syönyt ruisleipää.
Anteeksi muuten jotkut jotka eivät tykkää lukea siitä että joku kertoo lukuja. En minäkään siitä oikein tykkää että kerrotaan grammalleen määriä.
Ajatuksiani ruokavaliomuutoksesta sekoittaa entisestään se, että tajusin olevani aktiiviliikkuja. Lähdinkin seuraavaksi sellaiseen valmennukseen joka ei ole laihduttajalle vaan sellaiselle joka haluaan pitää yllä jaksamistaan ja palautumiskykyä. Siinä ei tullut muuta muutosta kuin että yksi hiilihydraatti annos otettiin välipalaksi lisänä edellisen valmennuksen ruokavalioon. Se oikeastaan sopi minulle ja toi sen lisän, sen välipalan, jota olin kaivannutkin. Nyt olen elänyt soveltaen näitä kahta valmennusta keskenään. Eilen taas taisin tajuta että ei tarvitse kituuttaa vaikka söi aamupalan jo. Voi tulla sellainen ikävä olo, hiukoo tai närästää tai tulee ontto olo niin siihen on hyvä ottaa joku pälipala, suolainen tai makea, ihan mielensä mukaan.
Olen tavannut tässä viimeaikoina vastakkaisen sukupuolen edustajan ja olemme käyneet muutamia kertoja treffeillä. Hän on mukava, ajattelevainen ja auttavainen, ystävällinen luonne. Hän pitää elämänsä järjestyksessä, kotinsa ja työnsä. Hän pitää eläimistäni. Hän on onnistunut vähän kesyttämään jopa pelokasta koiraani. Itseasiassa hänellä on aikamoista minun ja kahden erilaisen koirani kanssa. Toinen vinkuu ja pyrkii nuolemaan naamaa ja hyppii päin. Toinen juoksee karkuun. Kaikenlaisiakin tunteita risteilee ahdistuksesta helpotukseen. Näitä tunteita on kyllä ollut ennen miehen tapaamistakin.
Mutta nuo on kaikki tuttuja tuntemuksia mitä olet kuvaillut. Itsekin kun on itsekseen miettinyt ja laskee rahoja. Ajoittaa koirien ruokatilaukset niin että palkka ehtis tulla silleen sopivasti että saa sen sitten maksettua.
Maksuhäirintämerkintöä minulla ei ole ja pidän huolen siitä ettei sellaista tule. Vaikka laskut menevätkin välillä hukkaan ja ne tulevat perintätoimiston kautta maksettavaksi.
Älä sinäkään suhtaudu hällä väliä meiningillä muihin maksuihin vaikka yksi merkintä jo onkin.
Olin itsekin tilanteessa marras-helmikuun kun kirjaimellisesti laskin jokaisen sentin ja etsin ruokatarjouksia. Ja ostin vain jos oli sen lihan tai kasviksen tai minkä ikinä tarjouspäivä. Ja jouduin käyttämään säästössä olleet varat. Onneksi siellä nyt sentään oli semmoiset varat. Että ei mennyt hukkaan neuvo että ota 50e joka kuukaudelta sivuun.