Aikuisen(ko) elämää(?)
Hei,
Olen Janne, 35 vuotias lapseton pitkäaikaispoikamies, jonka ”elinkeino” tällä hetkellä on päätoiminen opiskelija.
Päädyin kirjoittamaan tänne, lähinnä iltaisen tylsyyden hetken tullen, mutta myös purkaakseni ajatuksia.
Ja ilman historiaa en saa hyvää kirjoitusta aikaiseksi, joten aloitan menneestä.
Täytin 2002 18, sain ajokortin ja jopa ensimmäisen tyttöystävän, joka säilyi rinnalla 3 kuukautta, ehkä elämäni paras 3 kuukautta nuoruudesta ja sitä kesää en unohda.
2003 valmistuin keväällä ylioppilaaksi ja saman vuoden syksyllä aloitin opinnot ensimmäiseen ammattitutkintoon, insinööriksi, vain suorittaakseni armeijan puolessa vuodessa tammikuusta 2004. Syystalven 2004 olin töissä ulkopaikkakunnalla, kun en halunnut tuplata syyslukukautta opinnoissa.
Huhtikuussa 2006 löysin pitkäaikaisimman tyttöystäväni, kaiken kaikkiaan yhteistä taivalta kesti, kihloissa tai ei, 5,5 vuotta. Ei lapsia, lemmikit jäi eksälle.
Valmistuin keväällä 2008 ja työllistyin telemarkkinointiin, jossa meni 2-3 vuotta, ei ollut oma ala, vaikka suhteellisen kauan töitä teinkin.
Loppuvuonna 2010 tuli lomautus ja pitkä parisuhdekin päättyi, ehkä kuormittavin syksy kaikkineen elämän varrella.
2011 oli kaikkineen haastava vuosi. Sairastuin ja todettiin mielenterveysongelmia ja olinkin jopa osastohoidossa psykiatrisella osastolla, josta avohoitosuhde ja jatkuva lääkitys on jatkunut aina tähän päivään.
2012 tammikuussa aloitin tradenomiopinnot, vain päästäkseni kesätöihin samaisena kesänä ja kesätöiden jälkeen vakituiseen työsuhteeseen. Seuraavan syksyn ja kevään tein töitä ja opiskelin illat samalla, melko rankkaa. Tämän jälkeen jäin opinnoista välivuosille vain erotakseni, kun työsuhde oli ja opintoja olisi pitänyt jatkaa.
2016 helmikuussa työpaikka lähti alta, jonka jälkeen 3 kuukautta kesään meni mukavasti, koska sain kuitenkin täyttä palkkaa irtisanoutumisesta.
Tämän jälkeen velkaneuvonnan kanssa sovitut lainat jäivät maksamatta ja jäin odottamaan vain päätöstä ulosotosta ja tuomiota luottotiedottomuudesta.
2017 heinäkuussa, jos muistan oikein, luottotiedottomuus ja maksuhäiriömerkintä vihdoin vahvistettiin. Sitä ennen olin ottanut lähes kaiken mahdollisen lainan ja samalla ennen häiritsemätön rahapeliongelma oli jo saanut alkunsa samaisen kevään ja kesän mittaan, jota on jatkunut tähän päivään. Tämän vuoksi tapaan rahapeliongelmaan erikoistunutta sosiaalityöntekijää, ensin 3 viikon välein, mutta tänään sovittiin yli kuukauden tapaamistauko.
2017 syksystä 2018 kevääseen sain sen verran aikaan, että suoritin pikapikaa datanomitutkinnon insinööritutkinnon oheen, kun ei ollut töitä tai parempaakaan tekemistä.
2018 kesällä kokeilin lyhyesti uudelleen puhelinmyyntiä, mutta ei tuntunut omalta, joten jäin työttömyyskorvauksille. Syksyllä 2018 aloitin tradenomiopinnot uudelleen ja niitä jatkanut tähän päivään, nyt hiihtolomalla aikaa ajatella ja purkaa tuntojaan.
Pitkäaikaisnaisettomana ja -työttömänä ulosottovelkaisena, ml. mielenterveysongelmat ja rahapeliongelma, 35 vuotiaana tuntuu, että elämä on kohdellut huonosti ja ainakin kohti parempaa tulisi ja pitäisi pyrkiä, jollei olla jo menossa, kun edunvalvontakin saatiin alkuun ennen joulua, että kuukausittaiset tulot riittää koko kuukaudeksi ja rahankäyttö on hallitumpaa, mutta silti tuntuu, että ikään nähden moniongelmaisuudesta johtuen ja huolimatta aikuisen elämä ei ole hallinnassa. Jotain puuttuu ja tiedän kyllä mitä, työ ja nainen sekä perhe, jota olen halunnut jo ennen avoeroa vuonna 2010, mutta ei ole tullut sopivaa äitihahmoa vastaan. Facen sinkkuryhmästä vielä jäsenenä ollessa sain tiedon tukinet:stä ja olen huomannut, että tämä on hyvä paikka, varsinkin ongelmaiselle aikuiselle.
Odotan kevätlukukauden päättymistä ja mahdollisia kesätöitä, mutta olen varautunut myös opiskelemaan kesän, jos töitä ei löydy. Toki ulosottovelkaisena työtä pitäisi löytää NYT, että velat tulee maksettua ennen eläkeikää, ei mahdollisen valmistumisen jälkeen 2021-2022. Lisäksi naisettomuus ja sen mukainen yksinäisyys tulisi ratkaista jollain, mutta milläpä muuttaa asennetta, luonnetta ja kasvatusta, että ei osaa (tai uskalla) naisia lähestyä. Tupakkaa poltan, joten sekin riippuvuus on, mutta alkoholia käytän nykyään sentään harvemmin, jos ollenkaan, huumausaineita en ole käyttänyt koskaan.
Ei tämä kyllä ole AIKUISEN ELÄMÄÄ.
Kiitos, jos luitte ja jaattehan ajatuksianne, jos kirjoitus niitä herättää.