Miten pääsen eroon elämantilanteestani ??? Olen ainoa lapsi, joka on isäni sanojen mukaan tehtykin siksi, että äitini olisi tullut hulluksi ellei olisi saanut lasta. Olivat 10 v naimisissa kunnes minä synnyin. Siitä pitäen äitini on pitänyt minua lelunaan (?) , jossa roikkuu kiinni kuin puutiainen. Äitini jäi pois työstä minut saatuaan ja vaikka hänelle on tarjottukin joskus työpaikkaa, hän on sanonut, että ”enhän minä voi mennä töihin, kun minulla on lapsi”.
Kansakouluikäisenä äitini käytti minua psykologinaan: sain useasti istua syömässä maitoa ja pullaa samalla kun äitini kertoi uudestaan ja uudestaan samat huonot kohtelut, joiden kohteeksi oli joutunut appivanhempiensa ja isäni taholta. Lapsuusaikanani minua ei pidetty juuri missään yhteydessä isän puoleisiin sukulaisiin. Äitini piti minut muutenkin aina omassa seurassaan. Minua ei koskaan jätetty hoitoon minnekään, edes lyhyiden menojen ajaksikaan eikä minulla koskaan ollut ikäistäni seuraa.
Tästä varmaan johtuu, että en sitten koskaan ole osannut tulla toimeen ikäisteni kanssa eikä minulla siis nyt ole yhtään ystävää. Äitini on nyt 91-vuotias ja pitää minua edelleen lapsena. Esim. kaupassa käydessämme en saa kantaa kauppakassiakaan (en varmaan jaksa!), ja miestäni aina komentaa auttamaan minua. Joka päivä äiti soittaa ja minun pitäisi raportoida hänelle kaikki tekemiseni. Joskus onnistun käymään vaikkapa lääkärissä tai kampaajalla niin, ettei äiti ole soittanut sinä aikana!!! Asioitani en muutenkaan voi puhua hänelle kuin välttämättömät, koska hän lärpättää ne heti omille tuttavilleen.
Joka asiassa äiti on neuvomassa ja jankuttaa ja jankuttaa samoja asioita moneen kertaan. Hänellä on myös jokin ”pennun ruokkimisen tarve” vai mikä ? kun aina siellä käydessäni pitää ottaa jotain syömistä häneltä mukaan. Jos saa johonkin asiaansa kieltävän vastauksen, hän kysyy sitä ainakin kymmenen kertaa, niin, että lopulta pitää huutaa niin, että naapuritkin kuulevat.
Lomallakaan en koskaan ole lomalla, kun äiti soittaa joka päivä ja jankuttaa ”onko kaikki hyvin” , ”onko kaikki hyvin”… Kun olemme mieheni kanssa muutaman tunnin jossain kauempana (automatkahan on aina vaarallinen) äiti muistaa aina sanoa, ”kyllä on kiva, kun olette taas kotona”.
Olen 54-vuotias, työttömänä ja muutakin järjesteltävää olisi elämässä. Tiedostan, että oman terveyteni vuoksi minun on päästävä äidin hössötyksistä ja jankutuksista eroon, mutta MITEN????