Nietzsche kertoi kirjassaa hyvän ja pahan tuolla puolen että hyvä ja paha luokitellaan menneiden uskontojen kautta jotka ovat taikauskoa. Aika jännä juttu että raamatussa vanhassa testamentissä ihminen kirotaan kun hän haluaa tulla Jumalan kaltaiseksi tulemalla tietoiseksi hyvästä ja pahasta. Sitten samassa kirjassa itse Jumala opastaa Moosesta kivipaaseihin kirjoitetuissa kymmenessä käskyssä luokittelemaan mikä on hyvää ja mikä pahaa?
Luokittelua on varmaan sekin kun kerton raamatun ristiriidoista. Ehkä raamatulla on minulle merkitys (luokittelua) koska vetoan siihen aika usein. Tietenkin voisin vedota myös filosofien kirjoittamiin kirjoihin, aamulehteen, hesariin, jne.
On se raamattu varsin vaikutusvaltainen kirja kun sillä voidaan "läimäytellä" homoja, lesboja, ja transuja. Kristillisestä luokittelusta kertoo varmaan sekin että "uskikset" tuntevat iloa, valoa ja positiivisuutta lähes aina.
Herää kysymys miksi ei saa tuntea ahdistusta, masennusta, vihaa, epätoivoa? Vai skippaantuvatko "ei kristilliset" tunteet pois.
Eikö Jeesus tuntenut ahdistusta kun huusi " Jumalani, Jumalani miksi minut hylkäsit"? Edellinen ei tunnu kovin iloiselta parkaisulta. Jos Jeesus huusi ahdistukse/epätöivon hetkellä Jumalaa joka hän itsekkin oli olen ihmeissäni jos tavalliset Jeesukseen uskovat eivät tunne silloin tällöin epätoivoa ja ahdistusta?
Tarviiko ihmisen joutua lähelle kuolemaan jotta hän voi ja saa tuntea ahdustusta ja epätoivoa, tai ylipäätään että voi kertoa että olen epätoivoinen? Masennuksessa tuntuu että on aika lähellä kuolemaa...paljon lähempänä kuin syntymää. Itämaiset traditiot vievät ajatuksen luokittelusta niin pitkälle että syntymä ja kuolemakin ovat luokittelua, siis jos sanotaan että "syntymä luo itsessään käsitteen myös kuolemasta" sama juttu että "kirkas valo synnyttää käsitteen säkki pimeastä".
Ihmisellä on tarve kuvailla itselle tuntuvia, näkyviä, maistuvia, kuuluvia asioita toisille ihmisille jotta voisi jakaa tuntemukset. On tää ihmiselämä kummallista.
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Lisäys