Itse olen liukumassa ateismiin, koska elämässä on niin paljon kärsimystä ja ahdistusta. Tiedän että se ei ole välttämättä paras argumentti, mutta näin se vain on.En pysty oikein uskomaan korkeampaan voimaan, koska ihmiselle voi tulla aivan mikä tauti tahansa koska tahansa. Ja miten Jumala sitten auttaa ihmistä siinä tilanteessa? En tiedä.
Mietin että pystyykö ahdistusta mitenkään mittaamaan? Sen vain voi sanoa, että ahdistus on kaikkein vaikein tunne ihmisellä kai. Ja ahdistus usein on psykosomaattista.
Elämässä on aika pakko mennä tuolla todennäköisyys periaatteella. Koko ajan ei voi epäillä kaikkea. Jos jokin lääke toimi eilen johonkin vaivaan, niin luultavasti se toimii samaan vaivaan tänäänkin.
Aika usein sitä kuvittelee, että vain jostain valtavista asioista voi nauttia. Kuten jokin uusi työpaikka tai vaikka naimisiin meno, mutta miksei samalla tavalla voisi nauttia lounaasta tai kupillisesta kahvia? Kuitenkin ihminen syö joka päivä ja syömisestä kannattaa nauttia ainakin jossain määrin. Tietenkin ruoan pitää olla syöjän mielestä hyvää, että siitä voi nauttia. 🙂
En pysty asettamaan itseäni nälkää näkevän ihmisen paikalle. Se on se ongelma. Koska en ole itse koskaan nähnyt nälkää. Tai en pysty kuvittelemaan itseäni sodan keskelle, koska en ole ollut sodan keskellä. Mutta sen tiedän kuitenkin, että maailmassa voi kärsiä niin paljon että tuota kärsimystä on lähes mahdoton kestää. Ihminen voi olla niin hädässä, että hän menee täysin sekaisin. Elämä ei siinä mielessä ole leikkiä, että ihminen voi pudota ns. normaalin elämän alapuolella olevaan maailmaan. Siitä puhuu myös Jordan Peterson. Sinne maailmaan ei varmasti kukaan halua, jos siellä on käynyt. Peterson käyttää siitä nimitystä underworld. Siis se maailma missä kärsimys on lähes liian suurta.
Itse olen myös Facebookissa, mutta katselen sieltä vain muiden päivityksiä. En luota tuohon some-maailmaan. Mieluummin näen ihmisiä sitten kasvotusten. Toki on tämä tukinettikin käytännössä osa some-maailmaa kai....
Ihmisten pariin on hyvä mennä aina välillä, jotta ahdistus ei kasva suunnattoman isoksi.
Olen siitä samaa mieltä, että elämä on ns. hyvää kun se on siedettävää. Mitään hirveen isoja juttuja elämältä on turha toivoa. Kunhan jotenkin vain pystyy elämään yhteiskunnan jäsenenä. Välillä on hyvä vain istua (tavallaan meditoida) ja olla. Ei ole pakko koko ajan tehdä jotain. Olen sen huomannut, varsinkin ahdistuksen keskellä. 5 minuuttia vain istuu ja antaa ajatuksien tulla ja mennä. Joskus se toimii...