Ahdistus

Ahdistus

Käyttäjä Ahdistaa usein aloittanut aikaan 25.06.2022 klo 18:50 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Ahdistaa usein kirjoittanut 25.06.2022 klo 18:50

Kyllä ahdistus on kamalaa. Olen kärsinyt siitä yli kymmenen vuotta. Suurin osa ollut hyviä jaksoja mutta nyt huono jakso menossa. Miten ihmisellä voikin ajatus jäädä koukkuun yhteen asiaan niin ettei siitä pääse irti? Ja sitten se ahdistus alkaa kasvaa  Ja kun yhdestä pääsee irti niin hetken päästä tulee toinen huolen aihe.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 27.07.2022 klo 14:29

En tiedä, pitääkö elämässä kehittää jokin kilpi masennusta vastaan ja ahdistusta?

Toisaalta on ihme jos ihminen ei ole kertaakaan masentunut elämän aikana. Jos siis elää pitkän elämän.

Toki miten sitten erottaa alakulon ja lievän masennuksen? Vai onko ne yksi ja sama asia?

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 28.07.2022 klo 08:29

En usko kilpiin, vaikka "usko" voi olla kilpi? Ehkä alkuloa ja lievää masennusta ei voi erottaa toisistaan? Mulla alkoi vaikea päivä ahdistuksen merkeissä.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 28.07.2022 klo 12:45

Minua ahdisti melkein koko yön ajan. Lääkäri sanoi, että voi ottaa isompia annoksia Temestaa tarvittaessa, mutta enpä tiedä viitsiikö. On niin voimakas lääke.

Joku haarniska pitäisi olla, joka suojaa ahdistukselta ja negatiivisilta ajatuksilta.

Miten saa käännettyä ajatukset positiivisiksi? Se on älyttömän vaikeaa. Yötä myöten usein pyörittelee niitä vaikeita ajatuksia, mutta onko siitä pyörittelystä sitten mitään hyötyä? Pitäisi vain muuttaa tunne-tilaa jotenkin. Kaikkihan lopulta on tunteista kiinni. Mindfullnesia mainostetaan kaikkialla, mutta auttaako se? Tai kai sitä pitäisi treenata joka päivä, jotta siitä olisi hyötyä...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 28.07.2022 klo 18:32

Mindfullnes toiminee jos se ajatus rata ei ole urautunut. Minulla on. Silti yritän lähes kaikkia tunteiden kääntö juttuja.
Mulla toimii parhaiten se kuuntelu kirja illalla tosin sen kirjankin pitänee olla mielelle sopiva ja tunteita tyynnyttävä.

Se "yön hetki" on vaikea kääntää, silloin en yritä kuunnella kirjaa. Mistä semmoisen "haarniskan" kehittäisi? Haarniska saattaa torpata positiiviset tunteetkin? Joku "tunne suodatin" olis hyvä kehittää...

Käyttäjä kirjoittanut 29.07.2022 klo 07:39

Tuosta haarniskan ajattelusta tuli mieleen 'pahan palavien nuolien' torjuminen. Uskoville efesolaiskirjeessä on kehotus pukea 'sota-asu' pahan palavia nuolia vastaan. Sitähän alakuloa ja masennusta aiheuttavat ajatuksetkin on. Kaikki mikä vie elinvoimaa, mikä kiusaa mieltä, mikä sumentaa toivon, on pimeydestä.

Meillä kuitenkin on lupa = mahdollisuus toivoon.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 29.07.2022 klo 09:51

keskustelua kirjoitti:
"Tuosta haarniskan ajattelusta tuli mieleen 'pahan palavien nuolien' torjuminen. Uskoville efesolaiskirjeessä on kehotus pukea 'sota-asu' pahan palavia nuolia vastaan. Sitähän alakuloa ja masennusta aiheuttavat ajatuksetkin on. Kaikki mikä vie elinvoimaa, mikä kiusaa mieltä, mikä sumentaa toivon, on pimeydestä."

Tarkoitat siis että "kaikki mikä vie elinvoimaa, mikä kiusaa meitä, mikä sumentaa toivon" on pimeydestä?
Mitä arkoitat "pimeydellä"? Kenties saatanaa, jotain pahoja voimia?
Johtuuko masennus, ahdistus, ja muut mielisairauden "pimeydestä"

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 3 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 29.07.2022 klo 11:03

Elinvoima olennaista. Mieleen tulee se hippokrateen vala. Että lääkäritkin ovat aina elämän puolella.

Pimeyttä varmaan monenlaista. Yksilöllistä ja kollektiivista.

Käyttäjä kirjoittanut 29.07.2022 klo 11:14

Kysyt hyviä.

Tämä on myös niitä 'uskomus'asioita. Faktaa on kuitenkin minulle uskovaisena, että jokainen elää henkivaltojen taistelun keskellä. Ihmisenä sitä vaan on rakentunut niin, että se kolminaisuus mikä Jumalaan liittyy - Isä/Poika/PyhäHenki - näkyy ihmisessä kolmitahoisuutena - ruumis/sielu/henki - onhan ihminen luotu Jumalan kuvaksi - enkä koe siinä ongelmaa. Se selittää ihmisen tarpeen hengellisyyteen. Hengellisyys on osa ihmistä. Se on osa avainta uskon syntymisessä. Ihminen voi olla elossa fyysisesti ja psyykkisesti mutta ei hengellisesti ellei herää hengellisyyteen.

Jokaisesta meistä taistellaan henkivalloissa. Sanotaan sitä siteen saatanaksi tai pimeydeksi, sen vaikutuksia näkyy aivan arjen tasolla. Masennus ja ahdistus ym.mielen ongelmat johtuu ihmisen herkkyydestä. Pimeydestähän sanotaan että se "käy ympäri kuin kiljuva jalopeura" tavoitteena kenet saisi 'niellä'. Ihmiset yleensä ei tule ajatelleeksi näitä henkimaailman asioita.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 29.07.2022 klo 12:27

keskustelua kirjoitti:
Kysyt hyviä.

Tämä on myös niitä 'uskomus'asioita. Faktaa on kuitenkin minulle uskovaisena, että jokainen elää henkivaltojen taistelun keskellä. Ihmisenä sitä vaan on rakentunut niin, että se kolminaisuus mikä Jumalaan liittyy - Isä/Poika/PyhäHenki - näkyy ihmisessä kolmitahoisuutena - ruumis/sielu/henki - onhan ihminen luotu Jumalan kuvaksi - enkä koe siinä ongelmaa. Se selittää ihmisen tarpeen hengellisyyteen. Hengellisyys on osa ihmistä. Se on osa avainta uskon syntymisessä. Ihminen voi olla elossa fyysisesti ja psyykkisesti mutta ei hengellisesti ellei herää hengellisyyteen.

Jokaisesta meistä taistellaan henkivalloissa. Sanotaan sitä siteen saatanaksi tai pimeydeksi, sen vaikutuksia näkyy aivan arjen tasolla. Masennus ja ahdistus ym.mielen ongelmat johtuu ihmisen herkkyydestä. Pimeydestähän sanotaan että se "käy ympäri kuin kiljuva jalopeura" tavoitteena kenet saisi 'niellä'. Ihmiset yleensä ei tule ajatelleeksi näitä henkimaailman asioita.

Luulen, en tiedä että olet kristitty uskovainen? Uskovaisia on nimittäin ympäri maailmaa, mutta he edustavat eri traditioita. Oletko sitä mieltä että isä/poika/pyhähenki sopii kaikille, vai että islam toisille, ja juutalaisuus kolmansille? Jeesushan oli juutalainen koska syntyi maahan jossa juutalaisuus oli valta traditio. Ei Jeesus puhunut mistään kristillisyydestä vaan että taivasten valtakunta on tullut lähelle. Eikä hän tainnut puhua mistään hyvistä tai pahoista voimista jotka jylläävät ihmisten ympärillä, voin olla väärässäkin? Kerro jos sinulla on parempaa tietoa? (Riivatuissa ihmisissä oli riivaajia jotka Jeesus ajoi pois - henget karkoitettiin sikoihin, muistelisin? En nyt taas muista missä evankeljumissa.)
Jos ihminen uskoo Jumalaan oli traditio mikä tahansa jossa Jumala on hyvä.armelias ja toimii ihmisiä "korkeammalla" eli hengellisellä tasolla eikö ihminen ole silloin hengellinen?
Kerrot että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen...onko Jumalakin välillä masentunut, ahdistunut, ja tarvitsisi kuuntelijaa? Ei kai Jumalaan mene riivaajat? Hallitseeko Jumala hyviä ja pahoja henkiä? Onko Jumala itsessään hyvä ja paha, vai onko olemassa "ns. paha Jumala" joka on erillään hyvästä Jumalasta? Vai oliko se "langennut enkeli" jolle annettiin valta kiusoitella ihmisiä.
Jobin kirjassa Saatanalle annetaan valta rusikoida Jobia. Job kiroaa syntymänsä, muttei Jumalaa. Edellinen on vanhassa testamentissä. Hyvän ja pahan ongelma ei ole ihan yksinkertaisesti selitettävissä, paitsi ehkä teologialla joka vain teologiaa.

Luulen että mahdollisten hyvien ja pahojen henkien mellastus perustuu siihen että niitä on olemassa niihin uskovilla? Luulen...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 29.07.2022 klo 12:55

Tuli vielä mieleen.

Jos ahdistus ja masennus ovat pahojavoimia/henkiä niin minkä takia niitä yritetään parantaa lääkkeillä, ja terapiaalla? Usein pahoista hengistä puhuvat käyttävät itsekkin lääkkeitä. Ei kai lääkkeet pure pahoihin henkiin tai pimeyteen.
Puhutaanko me pimeydellä nyt jostain oikeasta asiasta kuten esimerkiksi traumoista joita psykiatria yhdistää masennukseen, tai ahdistukseen?
Vai onko "pimeys" jonkinlainen vastakohta "pyhälle hengelle", jos edellinen on noin niin miksi ihmeessä Jumala on luonut maailman hyvien ja pahojen henkien mellastus kentäksi?

Käyttäjä kirjoittanut 29.07.2022 klo 16:29

Kysyt nyt väärästä osoitteesta. En ole sanonut tietäväni kaikkiin pulmiin vastauksia. Ihmisen ominaisuuksiin kuuluu tarve tietää asioita, usein enemmän kuin jaksaa/kykenee ymmärtämäänkään. Tuota (tiedon) janoa on jokaisessa se määrä mikä jokaisessa on. Määrät on erilaisia.

Ajattelen, että minun osani on kristityn osa. Olen saanut mitä olen saanut ja pidän siitä kiinni. Muslimit tai juutalaiset tai mitkä tahansa muut maailman eri uskontojen ihmiset ovat omissa vakaumuksissaan yhtä arvokkaita oman osansa saaneina kuin kristityt. Onko Jumala sama ei oikeastaan ole minun asia tietää. Luotan vaan siihen, että kaikki on Jumalan käsissä, me pienet ihmiset palloillaan täällä elämässä aikamme ja ajan päätyttyä päädymme kukin mihin päädymme. Minun asia ei ole kaikkea tietää, vaan luottaa uskon antajaan ja lupauksiinsa.

Ahdistus ja masennus johtuu ihmisten herkkyydestä, ei hengistä. En minäkään usko (pahoja) henkiä poisajettavan lääkkeillä. Ei ollut tarkoits sekottaa asioita.

Kysyt Jumalaan liittyen ihmisen ominaisuuksista, kyllähän Jumala Luojana tietää ja tuntee läpikotaisin mitä ihminen voi elämänsä aikana kokea. Jeesus syntyi kuten ihminen, eli ihmisen elämää, masentui ja ahdistui, tuskin mikään inhimillinen oli hälle vierasta.

Tuohon viimeiseen mitä kysyit, ei ole vastausta, tai en muuta hoksi kuin sen että Kaikkivaltias on jostain syystä sallinut ihmistä testattavan. Joka jaksaa olla uskollinen, saanee pitää luottamuksensa loppuun asti.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 30.07.2022 klo 11:45

Hei.

"Ahdistus ja masennus johtuu ihmisten herkkyydestä, ei hengistä. En minäkään usko (pahoja) henkiä poisajettavan lääkkeillä. Ei ollut tarkoits sekottaa asioita."

Ahdistus ja masennys tuntuu kyllä sielulliselta synkkyydeltä, ja asiat jotka ovat johtaneet/ajaneet synkkyyteen eivät ole yleensä valoisia ainakaan herkän sairastuneen kannalta.

Käyttäjä Supikoira1 kirjoittanut 30.07.2022 klo 16:44

Minusta ahdistus tuntuu siltä, että en ole tarpeeksi hyvä jossain ja tulen epäonnistumaan, masennus taas alistumista tuolle ahdistuksen tuomalle alemmuuden tunteelle, kun ei enää jaksa huolehtia ja murehtia. Yleensä ne aina liittyy siihen, mitä itse itseltäni odotan tai mitä muun maailman ajattelen minulta vaativan, oli se sitten jokin yleinen tapa, järjestelmä tai läheisten mielipiteet. Olen huomannut, että nuo omat ja muut ahdistavat odotukset ja riittämättömyyden tunne liittyy omiin kokemuksiin aiemmissa ihmissuhteissa.

Normaalissa elämässä kiinni pysyminen tuntuu hirvittävältä ponnistelulta ja vaikeuksien ylittämiseltä, kun ahdistaa, ja usko itseen horjuu pahasti. Ellei ole silloin ketään, joka voi tuota uskoa minuun luoda, niin silloin koitan jollakin tavalla olla ystävällinen itseäni kohtaan; vähemmän vaativa ja unohtaa muut elämän vaatimukset siksi aikaa, että pääsen taas jaloilleni. Yleensä se rauhoittaa ja auttaa, vaikka se ei olekaan niin helppoa silloin kun ajatukset kiertää samaa kehää. Olen onneksi selvinnyt ilman lääkitystä vielä toistaiseksi.

Käyttäjä kirjoittanut 30.07.2022 klo 16:48

Niin, eivät ole valoisia. Mitä herkemmästä on kyse, sitä syvempää voi pimeimmän pimeyden kokeminen olla.

😣Elämässä harvemmin eletään herkimmän ihmisen ehdoilla. Mikä kerryttää tuota pimeiden hetkien kuormaa.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 12.08.2022 klo 18:17

Tässä meidän yhteiskunnassamme ei toden totta kyllä sallita minkäänlaista herkkyyttä. Tai no, ehkä nykyään enemmän kuin ennen muttei kuitenkaan tarpeeksi. Ihmisen tulee tämän meidän yhteiskunnan normien mukaan olla jokin terminaattori. Ja kuitenkaan kukaan ihminen ei ole kone. Tai robotti. Toki tiede on tekemässä ihmisestä robotin. Kun se sanoo että ihminen on vain aineenvaihdunta järjestelmä...