DKT-terapiassa pyritään järjellä käsittelemään ahdistusta, vihaa, epäonnistumisen tunnetta, pelkoja,
- Jos ahdistaa kovasti; kokeillaan kylmää suihkua, tai kasvojen kastelua kylmään veteen. Suunnataan ahdistus tunteesta huomio televisiolla, tv-peleillä, liikunnalla pois. Ei sii pyritä ymmärtämään syitä tunteisiin vaan suunnataan huomio tunteista vaikka aisteihin.
Mä olen käynyt aikaisemmin dynaamisessa psykoterapiassa jossa etsitään syitä peloille, ahdistukselle, vihalle. DKT:ee ei pyri etsimään syitä, vaan muuttamaan käyttäytymistä suhteessa tuntemuksiin.
DKT-terapia pohjaa zenbuddhalaisiin psykologisiin oppeihin, sillä erotuksella että dkt:sa uskotaan käytös muutoksen löytyvän hyvinkin nopeasti. Idässä luostareissa munkit treenaa muutosta 10h päivässä useita vuosia. Mä lähden liikkeelle oletuksesta että jos ihminen haluaa muuttaa käytöstää niin on huippua jos hän pystyy muuttamaan käytöstään 5-kertaa kymmestä. Nyt tarkoitan jotain muutosta joka on perustunut vaikka epähuomioon, tai tiedostamattomuuteen.
Mä näen että syiden esille kaivaminen tuo syvemmän muutoksen, kuin pelkän käytöksen muuntaminen järjen tasolla.
Ihmisen mieli on oikeesti hidas ja jos sitä lähdetään muuntamaan on hyväksyttävä monesti pitkätie.
DKT:ssa ei ole aikaa tutkia tuntemuksia tai pohtia syitä siinä mennään "pureskelematta".
Joillekkin dkt:ee sopii, on ihmisiä jotka eivät halua "pönkiä menneisyyttä" tai eivät usko alitajuntaan missään hyvässä mielessä. Silloin he uskovat järjen oivalluksiin ja toimivat sen mukaan.
Kyllä muutkin terapiat toimivat järjelle alistuen...mutta on niin erilaisia ihmisiä ja erilaisia traumoja, joiden kanssa yritetään elää.
Jollekkin toimii uskonto ohjenuorana, toiselle filosofia, kolmas tarvii lääkityksen lopuksi elämäänsä, joku saa avun dkt:tä, ja joku tarvii dynaamista terapiaa. Sitten on olemassa ihmisiä jotka tarvii kaikkia edellisiä🤗
Elämässä ei tyylipisteitä jaeta, oikeesti.
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 4 kuukautta sitten. Syy: Korjaus