Ahdistuneisuushäiriö ja työtehtävien vaihto

Ahdistuneisuushäiriö ja työtehtävien vaihto

Käyttäjä Ahdistunut***nen aloittanut aikaan 16.09.2022 klo 10:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Ahdistunut***nen kirjoittanut 16.09.2022 klo 10:15

Kaipaisin kokemuksia työtehtävien vaihtamisesta psyykkisten haasteiden vuoksi. 

 

Työskentelen isolla kuntatyönantajalla hoitoalan tehtävissä (vakituinen työsuhde) ja olen ollut nyt n. 4kk sairauslomalla sekamuotoisen masennuksen ja ahdistuksen vuoksi. Kärsin myös sos.tilanteiden aiheuttamista paniikkikohtauksista. Ahdistus on yleistynyttä. Tällä hetkellä sairausloma on kirjoitettu syyskuun loppuun. 

 

Omiin työtehtäviin palaaminen tuntuu täysin mahdottomalta ja todella vastenmieliseltä ajatukselta. Sairauslomallakaan en voisi taloudellisesta tilanteesta johtuen olla. Haluisin vaihtaa työtehtäviä, mutta esimies ehdotti paluuta omaan työhön osa-aikasesti. 

 

Tilanne ahdistaa niin paljon, että olen jo katsellut avoimia työpaikkoja ja miettinyt jopa irtisanoutumista ja totaalista alan vaihtoa. Onko kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta? Saitko vaihdettua työtehtäviä ”talon sisällä”? Vai etsitkö itsenäisesti uuden työn? 

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 17.09.2022 klo 08:37

Ei ole kokemusta vastaavasta, mutta toivon että tilanteeseen löytyy jokin ratkaisu. Onko teillä työpaikalla mahdollisuutta esim. työnohjaukseen? Mietin, että jos nykyinen työtehtäväsi tuntuu selvästi pahentavan oireita (esim. sisältää paljon haastavia sosiaalisia tilanteita, joiden pelkäät aiheuttavan paniikkikohtauksia), jokin ylimääräinen tuki tai työnohjaus-toiminta osa-aikaisesti töihin palatessa olisi ehkä paikallaan. Onko työyhteisössä sellaisia ihmisiä jotka voisivat tarjota psykososiaalista tukea tai joiden kanssa voisit jutella töiden herättämistä tunteista tai reaktioista? Tai löytyisikö sieltä luottamusmiestä, jonka kanssa voisit jutella siitä miten toimitaan tilanteessa jossa työtehtävä alkaa vaikuttaa negatiivisesti vakituisessa työsuhteessa olevan henkilön terveyteen? Tämä kaikki siis, jos et halua harkita työpaikan vaihtoa.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 17.09.2022 klo 14:13

Itselläni riittävän pitkä sairausloma ja sen päälle kuntoutustuki loivat pohjan työhönpaluulle. Tuli käytyä aika tyhjänpäiväinen kuntoutuskurssikin, jonka puitteissa alanvaihtoa harkittiin, mutta ei sitä näillä kymmenillä noin vain toteuteta. Lopulta palasin tyytyväisenä vanhaan työhöni yrittäjäksi.

Työnohjaus olisi varmasti yksi mahdollinen väline tilanteeseesi.

Käyttäjä Ahdistunut***nen kirjoittanut 18.09.2022 klo 10:55

Olen käynyt alkuvuodesta asti työterveyden kautta psykologin vastaanotolla sekä psykoterapiassa eli näiltä osin olen saanut hyvin apua ja tukea. Lääkitysasiat myös kunnossa. Tällä hetkellä ajatus työtehtävien-,  ja jopa alan vaihtamisesta, tuntuisi parhaimmalta. Omiin työtehtäviin en haluaisi palata.

Työnantajalla pitäisi olla velvollisuus tarjota korvaavaa työtä. Uskon, että tämä voisi olla hyvinkin mahdollista. Kokemuksia tästä prosessista kaipailisin lisää.