Hei!
Päätin minäkin vastata ketjuun, kun tuntemuksenne kuulostivat tutuilta. Itselläni ei ole diagnosoitu mitään ahdistuneisuus-tai paniikkihäiriötä, eivätkä oireeni ole niin voimakkaita että tarvitsisin lääkitystä, mutta kyllä tuntemukseni silti ahdistavat ja rajoittavat elämääni jollakin tavalla. Olen siis 22-vuotias nainen, ja ahdistuksentunteeni alkoivat kasvaa oltuani harjoittelijana ja sijaisena yläasteella, missä kohtasin paljon negatiivisia asenteita, sellaista kohtelua, että minun annettiin ymmärtää olevan epäpätevä ja epäuskottava pelle. Oppilaat myös arvostelivat ulkonäköäni selän takana.Tämä ahdistava kohtelu ei rajoittunut pelkästään opetustilanteisiin, vaan vapaa-ajalla tullessaan kaupungilla vastaan oppilaat naureskelivat minulle, mutisivat toisilleen kommentteja minusta ja jotkut lähtivät juoksemaan karkuun minut nähdessään.
Minusta alkoi tuntua, etten saa enää olla rauhassa omana itsenäni, ja tunne silmätikuksi joutumisesta palautti tunnemuististani vanhat kiusattuna olemisen kokemukset.Aloin pelätä tilanteita, joissa minun pitää ohittaa teinijoukko.Tämä johti ylenmääräiseen ympäristöni tarkkailuun liikkeellä ollessani, mikä tietysti teki ihan normaaleista tilanteista pingottuneita, kun vaikkapa olin kiertelemässä kauppoja.Vaikka ymmärrän, että ei kannattaisi pelätä keskenkasvuisten häiriköiden reaktioita, tilanteet tuntuivat silti ahdistavilta ja loukkaavilta. Erityisesti pelkäsin ulkonäkööni kohdistuvaa haukkumista, koska se tuntuu erityisen kauhealta. En ole koskaan pitänyt erityisesti huomion keskipisteenä olemisesta suuressa joukossa tai esiintymisestä, mutta näiden kokemusten jälkeen halusin vain piiloutua. Opiskelen vielä tällä hetkellä opetusalalla, mutta olen ymmärtänyt, että alan työ on luonteeni vastaista ja opintojen aikana ilmaantuneet ahdistusoireet tekevät siitä suorastaan mahdotonta. Opinnot eivät muutenkaan ole tuntuneet kovin mielekkäiltä. Alanvaihto lienee edessä, mikä toisaalta pelottaa, toisaalta tuntuu hyvältä, että voin irtautua opinnoista, jotka eivät minulle sovi.
Piakristiina, ymmärrän todella hyvin pelkosi siitä, että muut haukkuvat ulkonäköäsi. Omalla kohdallani tämä pelko on myös toteutunut, ja taistelen kovasti sen puolesta, että oppisin hyväksymään itseni enkä häpeäisi sitä, miltä näytän. Tuntuu, että naisen pitäisi olla tietyn näköinen ja virheetön, muuten joutuu pelkäämään arvostelua.
Onneksi minullakin on ihana ja ymmärtäväinen mies, joka ymmärtää ahdistukseni ja epävarmuuteni.Kavereitakin on, myös pari läheistä ystävää, mikä on todella suuri onni.Huonosti elämässäni onkin lähinnä itsetunto ja alan valinta, jonka joudun aloittamaan alusta. Tuntuu, että muilla ikäisilläni on paljon parempi itsetunto ja he ovat sinut itsensä kanssa. Itselläni on siinä vielä paljon tekemistä.
On jo iso asia, että olemme myöntäneet ongelmamme ja uskaltaneet avautua siitä täällä.Voimia ja jaksamista teille!
🌻🙂🌻