Ahdistuksen purkamista -- huoli kerrallaan
Huh huh. Aloin purkaa ahdistustani tekstiksi, jolloin sain aikaiseksi superpitkän, supermonimutkaisen kudelman. Tuntuu että elämässäni ei ole muuta kuin huolia, ja tällä hetkellä tarvon toivottomuuden ja negatiivisten ajatusten suossa.
Tuntuu että on tapahtunut ihan liikaa ikäviä asioita ja elämässäni on turhan paljon epävarmuutta aiheuttavia tekijöitä. Enkä osaa nyt iloita niistä asioista, jotka ovat ihan hyvin. Järjellä ajateltuna — ja ystävien suusta kuultuna — on ”helppo sanoa”, että pitää vaan tsempata, luottaa itseensä, asiat kyllä järjestyvät jne. Hetkellisesti se aina onnistuukin, mutta sitten vajoan taas takaisin masennukseen ja toivottomuuteen.
Päätin nyt aluksi rajata kirjoitukseni mieltäni tällä hetkellä ehkä eniten vaivaavaan konkreettiseen asiaan: työn menettämiseen. Ajattelin jatkossa kirjoitella muistakin jutuista, mutta jos tästä lähtis nyt liikkeelle.
Olen kolmekymppinen nainen. Lyhyesti taustastani: masennusta, ahdistusta, terapiaa (päättynyt jo, lääkkeitä en ole syönyt), itsearvostuksen ja itseluottamuksen puutetta. Takana pitkä suhde, joka päättyi lopulta varsin sopuisaan avioeroon. Lyhyesti muista huolistani: toimeentulo, arjesta selviytyminen, masennus, asunto-ongelmat, miten uusi suhteeni kestää kaiken tämän keskellä.
– – – – – – – –
Mutta aloitetaan nyt tästä työn menettämisestä. Tämäkin on jo yksistään aika pitkä teksti, mutta piti vaan päästä purkamaan kaikki. Näköjään minun piti vielä käsitellä tilannetta, vaikka olenkin siitä jo jutellut monen läheiseni kanssa. Toivon kuitenkin vielä muiden kokemuksia vastaavasta — työsuhteen yllättävästä päättymisestä ja itsensä ammatillisesta etsimisestä — ja neuvoja, tsemppiä, mitä tahansa nyt jollakin voi olla tähän sanottavana.
Valmistuin kesällä, opiskelin jo toista kertaa ja minulla on kaksi korkeakoulututkintoa. Takana sekalaista, lyhytaikaista työkokemusta, osin omilta aloilta. Syksyllä sain työn, jonka tehtävissä pääsin hyödyntämään kumpaakin tutkintoani, ja olin todella iloinen. Työnkuva sisälsi monenlaisia töitä, joista osasta minulla oli jonkin verran kokemusta. Päätehtäväni oli kuitenkin todella haastava, eikä minulla ollut vastaavasta aikaisempaa kokemusta — eikä firmassa oltu aikaisemmin tehty vastaavaa projektia. Olin kuitenkin toiveikas ja ajattelin että sovellan tietojani ja teen parhaani.
Ajattelin työnantajan tienneen päätehtäväni haasteellisuuden minut rekrytoidessaan — myöhemmin kävi ilmi, että ei firmassa oltu mietitty kunnolla, onko ko. projekti edes toteuttamiskelpoinen. Firmassa myös tiedettiin, että minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta ko. tehtävästä. Kun minut kuitenkin valittiin lähes kahdensadan hakijan joukosta, iloitsin ja luotin siihen, että saan työssäni tarvittavaa tukea — mikä firma jättäisi kokemattoman vastavalmistuneen oman onnensa nojaan?
Työnantajalla/pomoilla ei kuitenkaan ollut kiinnostusta eikä pääprojektiini liittyen kykyäkään antaa ammatillista tukea (firmassa ei oltu aikaisemmin tehty vastaavia hommia). Kaikista muista töistäni (paitsi tuosta pääprojektista) olin saanut positiivista palautetta lähiesimieheltäni — pääprojektista en kuitenkaan pyynnöistäni huolimatta saanut palautetta, ketään ei tuntunut kiinnostavan mitä olen saanut aikaan. Hyväksytin pääprojektiin liittyvät suuntaviivat pomollani. Jos kuitenkin kerroin jotain kohtaamistani ongelmista, sain vain olankohautuksia. Minulle tuli sellainen olo, että pomoani, projektin vetäjää, ei kiinnostanut ko. projekti — jälkikäteen ajateltuna hän taisi arvata sen kaatuvan omaan mahdottomuuteensa.
Toki tämä vaikutti omaan motivaatiooni ko. projektin suhteen. Mutta epävarmuudestani ja stressaantuneisuudestani huolimatta tein silti parhaani sen kanssa. Minun kuuluikin käyttää puolet työajastani muihin tehtäviin, ja niitä kaikkia tein erittäin mielelläni, innokkaasti, oma-aloitteisesti, itsenäisesti. Ja tosiaan näistä tehtävistä minulla oli entuudestaan jonkin verran kokemusta ja lisäksi sain niistä vain hyvää palautetta.
Hieman ennen koeajan päättymistä minulle yllättäen ilmotettiin, että työsuhteeni puretaan. Enkä saanut edes mitään syytä siihen. Se oli minulle silloin shokki ja tuntui erittäin epäreilulta. Ajattelin että tuosta olisi jotenkin keskusteltu ensin kanssani. Ajattelin naiivisti, että jos työssäni on jotain pielessä, minun kanssani keskusteltaisiin asiasta rehdisti, annettaisiin palautetta ja mahdollisuus korjata tilanne. Työnantaja oli hakenut firmaan sitoutuvaa työntekijää, mutta ei ollut valmis sitoutumaan työntekijään. En ehtinyt edes sanoa heippa työtovereilleni: irtisanominen tehtiin aivan päivän päätteeksi, jolloin töissä oli enää pari työntekijää, ja minulle annettiin vain ilta aikaa ”siivota työpöytäni”. Koko tilanne tuntui todella surulliselta ja häpeälliseltäkin.
Mutta oikeastaan pahinta — ja katkerinta — tuossa oli se, että muutama päivä irtisanomiseni jälkeen työkkärin sivuilla oli auki työpaikka ko. firmassa. Työtehtävät muuten ihan samat kuin mitä olin tehnyt, mutta tuo mahdottomaksi osoittautunut pääprojekti oli jätetty pois. Ja minä olisin tehnyt kaikkia niitä muita tehtäviä TODELLA mielelläni ja olin ollut siinä käsityksessä, että muihin työsuorituksiini oli oltu tyytyväisiä. En saanut niihin liittyen lähiesimieheltäni mitään muuta kuin hyvää palautetta, että asiakkaat kehuneet jne. Ja nyt en sitten kelvannut edes niihin hommiin. Sellaisiin työtehtäviin, joita tein todella mielelläni, joista minulla oli aikaisempaakin kokemusta, joiden koin sopivan minulle ja joissa koin olevani hyvä. Luottamukseni taitoihini työntekijänä romahti. Luottamukseni työnantajiin romahti: pelkään että tulevissa työsuhteissanikin virheellisesti luulen kaiken olevan ok, vaikka ei olekaan.
Parin viikon ajan elin epätietoisuudessa, että miksi näin kävi. Työnantaja sanoi että heidän ei tarvitsisi kertoa syitä, koska työsuhde päättyi koeajalla, mutta koska sanoin haluavani saada palautetta voidakseni jatkaa eteenpäin, niin työnantaja tarjosi mahdollisuutta tapaamiseen kahden viikon kuluttua. Tässä tapaamisessa työnantaja kertoi joitain epämääräisiä syitä. Että oli joitakin ”pieniä rimanalituksia” ja että ”päätös tehtiin nopeasti” (joo, niin tehtiin: aikaisemmin päivällä mulle annettiin vielä uusia tehtäviä seuraaviksi viikoiksi) ja että ”se oli monen pienen tekijän summa”. Lisäksi sain yhden henkilökohtaisen, ns. ”pärstäkerroin” syyn, joka tuntui ihan ihmeelliseltä syyltä.
Itse päättelin pomoni sanomasta — ja omien pohdintojeni perusteella — että he olivat tehneet virherekrytoinnin: päätehtävään olisi tarvittu joku paljon kokeneempi ammattilainen. Ja alalla työskentelevien, kokeneempien ystävieni mielestä sellaista henkilöä ei ole olemassakaan, joka haluaisi tehdä ko. projektia — tai ainakin sellaisen ihmisen palkkaaminen maksaisi todella paljon. Se vaatii sellaisia taitoja ja kiinnostuksen kohteita, joita molempia harvalla on. Asia, jota itse olin kyllä ehtinyt jo ajatella ja ihmetellä: miksi he palkkasivat vastavalmistuneen niin haastavaan tehtävään ja jättivät minut myös aikalailla ilman tukea päätehtäväni kanssa. Ehkäpä he halusivat yrittää päästä pienemmillä palkkakustannuksilla?
– – – – – – – –
Työnhaun suhteen olen jotenkin ihan hukassa, että mitä minä nyt. En tiedä vieläkään omia ammatillisia vahvuuksiani. Tai jos ajattelen tietäväni, niin en oikein uskalla luottaa käsityksiini itsestäni. Töiden hakeminen tuntuu todella hankalalta. Hakemuksia olen lähetellyt lähialueella avoinna oleviin paikkoihin ja olen osallistumassa erinäisiin työllistymiskoulutuksiin. Toivon saavani niistä apua omien ammatillisten vahvuuksieni tunnistamiseen ja siihen, miten voin ”markkinoida” itseäni parhaiten potentiaalisille työnantajille, piilotyöpaikkoihin.
Oon aikaisemmin ollut vajaan vuoden työttömänä ja se oli tosi rankkaa aikaa. Pelkään että sama toistuu taas. Aikaisemmin oli sentään taloudellinen tuki, kun olin vielä naimisissa. Nyt olen yksinasuja (vaikkakin seurustelen) ja rahat ovat lopussa. Ekaa päivärahaa tässä odottelen, luultavasti ei tuu ennen kuin vuokra erääntyy (sen maksamiseen saan kyllä lainaa miesystävältäni).