41 vuotiaana elämä uusiksi
Olen vuodenvaihteessa 41 vuotta täyttävä mies ja olen erikoisessa elämäntilanteessa. En tiedä onko enää mahdollista saada asioitani kuntoon, mutta mielelläni kuulisin kohtalotoverien ja muiden mielipiteitä ja neuvoja siitä miten se ehkä vielä onnistuisi.
Koulua käydessäni olin vielä normaali, olin luokallani yksi parhaiten pärjäävistä, älyssäni siis ei ole mitään vikaa. Kuudennelta luokalta lähtien aloin kärsiä tietynlaisesta sosiaalisten tilanteiden pelosta, hermostuneisuudesta jne. Olen myös ulkonäöltäni hieman poikkeava, minussa on ominaisuus jonka jokainen huomaa heti kun minut kohtaa, mutta jota ei pysty korjaamaan. Kyseisen ominaisuuden kanssa on vain elettävä. Luulen että eräs syy ongelmiini on myös se että tuon ikäisenä aloin enemmän tiedostamaan poikkeavuuteni, eikä ihmisten inhoittavat ja arvostelevat kommentit ainakaan asiaa auta.
Tilanne kärjistyi siinä määrin että lopetin koulun 16-vuotiaana. Koulun jälkeen olin kolmessa eri työpaikassa jonkin aikaa, ajoinpa samalla ajokortinkin, mutta ongelmieni pahetessa jäin pois työelämästä. En pystynyt edes kulkemaan linja-autolla tai menemään muuallekaan ihmisten joukkoon, tunsin että olen vain toisten tuijotettavana ja arvosteltavana friikkinä. Muutama vuosi tuosta eteenpäin menin lääkärille juttelemaan asioistani ja tuon prosessin lopputulos oli se että olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä.
Jokin aika meni ihan mukavasti eläkkeelle siirryttyäni, asuin edelleen vanhempieni kanssa eikä minun tarvinnut mennä tilanteisiin jotka koin ahdistaviksi.
Pikku hiljaa kuitenkin vuosien varrella tilanteeni on tullut hieman paremmaksi, menen erilaisiin paikkoihin kuten kauppoihin katselemaan kaikenlaista enkä koe sosiaalisia tilanteita enää niin ahdistaviksi. Lähinnä sellaiset tilanteet ovat vaikeita joissa esim. joukko teinejä istuu kaupan edessä osoittaen sormella ja nauraen ohikulkijoita, täpötäyteen linja-autoon meneminen yms.
Nyt minua on alkanut enenevissä määrin ahdistaa elämäntilanteeni. Saan eläkettä vain 700 euroa kuukaudessa (eläke 600 + takuueläke 100). Olen alkanut haaveilla pois muuttamisesta. Häpeän suunnattomasti sitä että asun edelleen vanhempieni talossa tämän ikäisenä, saan aina valehdella ihmisille ja peitellä asumisolojani. Lisäksi he tulevat sen verran vanhoiksi että en voisi tätä enää monta vuotta jatkaa.
Asun pienellä paikkakunnalla, vielä vaikeammaksi asian tekee se että täältä ei oikein pääse mihinkään, eikä minulla ole varaa pitää autoa. Joskus otan vanhempieni auton ja käyn jossain, mutta kuten sanottu, he tulevat vanhoiksi ja laittavat varmaan auton pian pois.
Elättelen (ehkä turhaan) vieläkin toivetta siitä että saisin elämäni suht normaaliksi, jotenkin. Mutta mistä voisin saada esim. työtä jota voisin tehdä nuo sosiaaliset rajoitukset huomioon ottaen, ja johon pääsisi täysin ilman koulutusta? Ei sellaista taida olla, enkä voisi kuvitella pystyväni siihen että menisin ihmisten joukkoon isossa porukassa opiskelemaan jotain.
Olenko niin pohjattomassa suossa että tästä ei enää nousua ole? Tuloni ovat liian pienet auton pitoon, en tiedä mistä voisin kämppää etsiä, enkä tiedä riittävätkö pienet tuloni vuokraan + ruokaan yms. Minulla ei ole minkään valtakunnan papereita tai koulutusta, en edelleenkään pysty olemaan isoissa porukoissa tai ihmisten arvosteltavana. Onko kohtaloni elää loppuikäni jossain tuon 700 eur turvin ja unohtaa haaveet paremmasta vai…
Pelkään myös sitä että jos pystyn tekemään edes jotain työtä, minulta otetaan eläke pois ja sitten kun tilanne taas tulee pahaksi, joudun taistelemaan saadakseni sen takaisin. Koko toimeentulo tulevaisuutta ajatellen tuntuu todella epävarmalta.
Jos joku kohtalotoveri on ollut samanlaisessa tilanteessa tai jollain on muuten hyviä neuvoja, olisin todella kiitollinen jos jakaisitte niitä. Mukavaa loppukesää kaikille ja kiitos etukäteen.