Olisi mukava saada lukea kokemuksia ”asiantuntijoilta”, eli joilla tämä kaksisuuntainen mielialahäiriö on todettu. Että olenko itse aivan hakoteillä, kun sellaista epäilen sairastavani?
Ehkä siis nyt syytä hieman kertoa mistä moinen epäily 🙂
Allekirjoittanut on 30-vuotias naisihminen, jolla viime kesän lopulla diagnosoitiin keskivaikea masennus, siihen olen nyt 7 kk syönyt Mirtazapin – lääkettä. Pahin alamäki tuntui kuitenkin syksyllä nopeasti tasoittuvan ja parin kuukauden jälkeen olo olikin jo omasta mielestäni ”normaali”. Aloitin syksyllä opiskelun ja olin siitä innoissani. Kävin depressiohoitajalla, muistaakseni viisi kertaa syksyn aikana ja pari viimeistä käyntiä olivat hyvin lyhyitä, kun tuntui ettei asiaa oikeastaan enää ole, sitten käynnit päätettiinkin lopettaa.
Tämän vuoden alkaessa homma sitten muuttuikin ihan täysin. Takana on nyt parin kuukauden jakso, jolloin sain asiani aika kehnoon kuntoon. Alkoholia tuli käytettyä, kylläkin vain viikonloppuisin, mutta sitäkin railakkaammin. Jossain vaiheessa huomasin, etten nukkunut enää juuri lainkaan, tuli valvottua aamuneljään-viiteen, viikollakin. Koin myös ihan fyysistä levottomuutta, paikallaanolo oli liki mahdotonta, ainakin jos sitä piti kovin pitkään yrittää. Kouluun en enää mennyt ollenkaan, keksin verukkeita miksi en sinne enää mennyt, kerroin kuitenkin läheisilleni yhä opiskelevani. Rahaa tuli käytettyä niinkuin ei olisi huolta huomisesta ja juuri sitä huomista en ajatellut ollenkaan. Ihmissuhteet ovat kärsineet, ihan kuin empatiakyky olisi kokonaan kadonnut. Olen harrastanut yhdenillan-juttuja enemmän kuin tarpeeksi, välittämättä siitä, onko partneri ollut vapaa vai varattu. Keskittyminen oli aivan hukassa ja tuntui että omasta ajatuksenjuoksustaankaan ei saa millään kiinni. Unettomina öinä aloin kirjoittaa runoja ja olinkin varma, että helkkarin hyviä sellaisia. Muutamassa yössä olin kirjoittanut liki 40 runoa ja pistin pystyyn jopa bloginkin, missä ne julkaisin.
Siinä osa vauhtikuukausien tapahtumista, mitä nyt mieleen tulee. Tällä hetkellä, kun tuosta on kulunut vähän aikaa ja vauhti on alkanut hiipua, niin monet tekemäni asiat tuntuvat järjettömiltä. Ja näiden omien jälkiensä paikkaaminen on äärimmäisen työlästä. Raha-asiat pitäisi saada kuntoon, jotenkin täytyisi paikata ihmissuhteita ja noh, koulun olen lopettanut. Tuntuu että en se ole ollut minä, joka noita asioita on tehnyt.
Soitin toissapäivänä lääkäriaikaa, jotta pääsisin sinnekin tätä purkamaan. Ajan sain, ja se on 19.4. Tuntuu jotenkin olevan niin kaukana. Itse olen kuitenkin nyt vahvasti sitä mieltä että tässä nyt ei ole alunperin ollut kyse masennuksesta, vaan kaksisuuntaisesta? Jos jollain on samantyylisiä kokemuksia, lukisin niistä mielelläni
🙂