Hei. Minua myös kiusattiin aikoinaan koulussa. Alaluokilla heiteltiin roskia ja myös syljettiin ruokalautaseen, kaadettiin jogurttia pulpettiin, ammuttiin viivottimella nappeja päähän, valehdeltiin, nimiteltiin kaikilla haukkumanimillä, joukolla kaadettiin maahan ja revittiin vaatteista, haukuttiin kun huonot vaatteet, haukuttiin kun olin köyhästä perheestä, välitunneilla heitettiin kerrankin jääpallolla kasvoihin, eikä siitäkään tekijä joutunut tilille ...
Olin kroonisesti sairas, jouduin olemaan pois paljon. Olin kauhean ujo, jäin jälkeen muista kun olin poissa, en uskaltanut kysyä tunneilla, enkä nähnytkään takapulpetista kovin hyvin mutten uskaltanut siitäkään sanoa. Opettajatkin oli puoluellisia ja toivat sen myös julki, olin vain köyhien pentu. Silmälasit olivat kauhistus ja silmälasien omistaja oli silmälasikäärme.
Kiusaaminen eri muodoissa jatkui opintiellä myöhemminkin. Niistäkään kouluista en saanut hyviä arvosanoja, vaikka olisin voinut saada. Jos en osannut lähdin lintsaamaan, olin sairas vaikken aina ollut... Jotenkin selvitin koulun saaden paperit kuitenkin. Sitten tuli työelämää, ikää, ystäviä, uusia ihmisiä, kokonaan uusia kuvioita. Vuodet vierivät. Huomasin jossain vaiheessa, että osaan puhuakin jopa ääneen, sanoa mielipiteeni, kysyä..
Hain uudelleen täydennyskoulutukseen. Päätin että tämänpä koulutuksen hoidan viimeisen päälle. Tein tosissani töitä, sain loistavia arvosanoja. Huomasin että pärjään. Uskalsin kysyä jos en jotain tiennyt. Ikuinen Alisuorittaja huomasi että pärjää. Sitten tuli toinen täydennyskoulutus. Jälleen päätin, että hoidan hommat, ja etenin kuin jyrä. Enin osa ryhmästä ei hoitanut hommia kuin ns. vasemmalla kädellä. Olin aivan priimus. Opettajat eivät karsastaneet, vaan olin todella pidetty. Muutamat olivat kateellisia, yritti yksi lannistaa, mutta sain esitelmät ja muut tehtyä, vaikka vanha pelkopeikko vaani taustalla. Sain aivan loistavat arvosanat.
En tiedä miksi vihaat miehiä ja suomalaisuutta. Jouduin myös seksuaalisen väkivallan kohteeksi, aikuisella iällä. Nyt näen sen ihmisen hirveässä jamassa. Hän on siinä tilassa, ja minä olen jaloillani. Mulla on ihana ihmissuhde, työ, elämä, hällä ei ole mitään. Sain turpaan aiemmin avioliitossakin, jouduin lähtemään keskellä yötä, koin halveksuntaa, nimittelyä, vähättelyä. Erosin vuosien prosessoinnin jälkeen, ja sain uuden ihanan ihmissuhteen, joka vain paranee koko ajan. Olen tosissani kiitollinen hänelle. Räjähtelen yhä välilä ja olen "outo", mutta hän tietääkin prikulleen taustani, ja että se ei voi olla vaikuttamatta, eikä näköjään kyllästy;)
En jaksa enää olla aivan kaikesta ja kaikille ja koko ajan katkera, osaan - ainakin välillä 😉 - iloita siitä mikä on hyvin. Esimerkiksi olen perusterve, joskaan en mitenkään kaunis. Paljon on vikoja ja puutteita, jos ulkonäköä rupean muihin vertaamaan. En maailman rumin, mutta en tottavie kauneinkaan.
Pessimisti olen kyllä perusluonteeltani, ja elän asioita etukäteen ja takakäteen, analysoin ja spekuloin. Tarvitsen myös paljon onnistumisen kokemuksia, vaikka ihan pieniäkin. Olen myös kova luokittelemaan ihmisiä, laitan heitä eri karsinoihin. Ehkä en pääse siitä koskaan. Valitettavasti osun usein oikeaankin "tyypittelyssäni."
Kuitenkaan en usko että sentäs ihan jokainen on kylmä, säälimätön ja häijy. En myöskään itse. Toki kokemukset muovaavat ihmisen, ja on vahvoja persoonia ja heikompia.
Mutta epäreilu elämä on, se on joillekin - ainakin ulospäin näyttää siltä - kuin silkkiä vaan ja toisille se vaikuttaisi olevan ainaista selviytymistaistelua..