Sairauteni ja kysymyksiä Citalopramista

Sairauteni ja kysymyksiä Citalopramista

Käyttäjä jee2 aloittanut aikaan 20.10.2010 klo 01:24 kohteessa Ryhmächattejä koskevat keskustelut
Käyttäjä jee2 kirjoittanut 20.10.2010 klo 01:24

Olen 19 vuotias nainen.Minulla todettiin vuosi sitten keväällä psykoottisia oireita.Kuulin ääniä ja muuta sairasta.Sain lääkityksen joka nosti painoani montakymmentä kiloa.Lääkkeenvaihdoksestakaan ei ollut apua paino-ongelmiini.
Eilen tein masentuneisuus kyselyn lääkärin luona.Tulos oli lievästi masentunut.
Sain masennuslääkkeet nimeltä Citalopram.Huomenna aloitan lääkkeiden syönnin.
Onko minkälaisia kokemuksia lääkkeestä?Sivuoireet?

Käyttäjä homelo kirjoittanut 20.10.2010 klo 12:01

Olen 24v nainen ja mulla aloitettiin Citalopram noin 1,5 kk sitten. Aluksi annos oli vain 20mg. Sivuvaikutuksena oli jatkuva väsymys. Ja ahdistus oli mulla myös kova, koska lääkkeestä ei tule vastetta nopeasti eikä annos ollu riittävä. Siitä noin kolmen viikon päästä annosta nostettiin 40mg:aan. Väsymys paheni entisestään. Tässä vaiheessa en jaksanut oikein muuta kuin nukkua. En jaksanut keskittyä mihinkään. Siitä viikon päästä lääkäri nosti annoksen 60mg:aan ja siitä elimistö meni ihan shokkiin. Olo meni todella heikoksi, en pystynyt edes sapuskaa laittamaan kun heikotti niin paljon. Lisäksi se toi mukanansa itsetuhoiset ajatukset. Mutta
ahdistus oli kokonaan poissa 🙂

Nyt olo on melkein normaali, kun elimistö on tottunut lääkkeeseen ja lääke sopii hyvin.

Lääke ei välttämättä sinulla aiheuta yhtä voimakkaita sivuoireita kun mulla, mutta tässä minun kokemukseni.

🙂👍

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 28.10.2010 klo 10:08

Mulla vaihdettiin Citalopramiin 40 mg syyskuun alussa, ei oikeen tunnu toimivan. Luultavasti diagnoosi vaihtuu toistuvasta masennuksesta kaksisuuntaiseen...en tiedä, olo on ollu sekava lääkkeenvaihdon jälkeen.

Käyttäjä jami03 kirjoittanut 28.10.2010 klo 12:30

itse olen syönyt citalopramia jo 2-3 vuotta. ja painoni reippaasti noussut n 20 kg sinä aikana. ja jatkuva nälän tunne. muuten hyvä lääke... kun annosta pienennettiin, nälän tunne helpotti.mutta esim työkykyyn lääkityksellä ei ole ollut merkitystä, siitä huolimatta pitkiä aikoja olen ollut työkyvyttömänä.

Käyttäjä Jasa kirjoittanut 21.03.2011 klo 17:23

Aloitin viime vuoden lopulla uudelleen kuurin, koska kaikki paniikkioireet pikkuhiljaa palasivat.....nyt olen syönyt niitä jo noin puoli vuotta, mutta tuntuu että lääke ei enää auta samalla tavalla kuin ennen.....masennus ei lähde minnekään, parisuhde alkaa rakoilla, jatkuvasta tiuskimisesta ja muusta,puutteellisesta toiminnasta, minkä masennus on aiheuttanut....miksi se ei toimikaan enää?? ensimmäinen kerta meni niin hyvin....no lukuun ottamatta sitä että koko persoonallisuus tuntui muuttuneen....mutta mieliala oli ylhäällä..niin ylhäällä, että sinne ei paljon järkipuhe kuulunut....

what to do?

keskivaikea masennus ja paniikkihäiriö diagnosoitiin silloin ekalla kerralla....nyt tuntuu ihan samalta...☹️

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 21.03.2011 klo 22:05

Heippa,

minulla on hyviä, siis todella hyviä kokemuksia Citalopramista, tosin nyt käytän rinnakkaisvalmistetta nimeltä Sepram, mutta sama vaikuttava ainehan siinä on. Aluksi tosin ahdistus paheni, kun aloin käyttää tätä lääkettä uudelleen, mutta elimistö sopeutui kahdessa viikossa. Olen ollut tyytyväinen tähän lääkkeeseen. Olen kokeillut myös muita masennuslääkkeitä, mutta Cipralla on ilman muuta minuun paras hoitovaste.

Elimistö ei sopeudu kovin nopeasti kemiallisiin muutoksiin, joten pitäisi jaksaa olla vähän kärsivällinen näissä lääkekokeiluissa. Toisaalta myös monet muut asiat vaikuttavat, kuten esim. muutokset elämäntilanteissa. Lääkärit myös painottavat aina, että vaikutukset ovat yksilöllisiä, joten vaikka kyseletkin nyt muiden kokemuksia, kannattaa muistaa, että omat kokemuksesi asian ratkaisevat.

Mutta voimia kaikille, käyttäjille ja ei-käyttäjille!

Käyttäjä Milja2 kirjoittanut 30.10.2011 klo 16:08

Myös seksuaalisen halukkuuden väheneminen ja orgasminsaanti ongelmia sivutuotteena Sepramilla kuin myös Citalopraamilla.