Joulun alla

Joulun alla

Käyttäjä Iisakki aloittanut aikaan 12.12.2013 klo 11:16 kohteessa Poroelämää
Käyttäjä Iisakki (Työntekijä) (Paliskuntain yhdistys) kirjoittanut 12.12.2013 klo 11:16

Erotukset on pidetty. Mikä oli tulos. Meillä meni kohtalaisen mukavasti. Teurasmäärä oli kohtuullinen ja vasojen kokokin oli vähintään entisenlainen. Elikkä sen puolesta voi joulua odottaa suhteellisen rauhallisin mielin. Olis mukava kuulla miten muualla on mennyt. Lehtien mukaan joka puolella ei ole mennyt yhtä hyvin kuin meillä. Niin, että kuinka rauhallisin mielin te muut odotatte joulua?

Käyttäjä tumppu2 kirjoittanut 04.12.2014 klo 14:40

Ja taas tulee joulu.. Kai sitä ihan hyvillä mielin odottaa.

Tarjotaanko teillä joulupöydässä poroa?🙂

Käyttäjä kirjoittanut 04.12.2014 klo 15:36

Tarjotaan meillä ja tehään omat makkarat poronlihasta.

Aattelin tänä vuonna kokeille kokki Jaakko Kolmosen peräsuolimakkaraa, kun se kuulemma on meidän herkkua.

"Peräsuolella tarkoitetaan suoliston äärimmäistä osaa, jossa uloste on papanoina. Eri suolilajeista peräsuoli on helpoin puhdistaa. Se on myös ulkopinnaltaan rasvaisin suoli. Juuri siksi se on lappilaisten teurastuspäivän suuri herkku. Lappilaisessa ruokakulttuurissa poron peräsuolta tarjotaan erottelusopassa keitettynä tai verellä täytettynä makkarana. Puhdistamisen yhteydessä suoli käännetään ympäri, ja näin rasvainen pinta tulee makkaran sisäpinnaksi. Tästä syystä peräsuoleen tehdystä makkarasta saadaan mehukasta. Suolen puhdistamiseksi riittää yleensä kunnon vesipesu. Pakkassäällä nuotiolla tehtävään kaatopäivän soppaan käännetty suoli usein vain pyyhitään lumessa puhtaaksi. " Kolmosen keittokirjasta.

Taisi tulla oksennus mulla.

Käyttäjä tumppu2 kirjoittanut 09.12.2014 klo 10:55

Kyllä se niin on, että parhaat makkarat tehdään luonnonsuoleen. Usein suolen säilyvyys varmistetaan vielä suolalla.

Ja kyllä se poro kuuluu joulupöytään, mutta sika kanssa.

Käyttäjä kirjoittanut 09.12.2014 klo 11:09

Kyllä meilläkin tehdään makkarat luonnonsuoleen mutta ei peräsuoleen.
Enkä niitä suolia itse pese eikä äitinikään vaan ne tulee pestynä meille. Makkaraa tehdään vain jouluksi ja pääsiäiseksi.
Tuo kokki Kolmosen resepti taitaa olla jotain entisaikojen juttuja?

Mulla ei ole sikkaa joulupöydässä enkä muutenkaan sitä syö.
Itsenäisyyspäivänä kävin vanhemmillani syömässä ja heillä oli metsoa. Sitä söin kyyneeleet silmissä, kun ajattelin että se voi olla se metso joka yhtenä keväänä rakastui porrasluutani.

Mulla on niin kummasti nuo lihansyömiset etten kärsi mitään omantunnon tuskia, kun syön poroa. Mutta sitten muista eläimistä keksin kaikenlaista juttua enkä saata sitten sitä syödä.