Uskallanko hakea itselleni apua?

Uskallanko hakea itselleni apua?

Käyttäjä Etelätuuli aloittanut aikaan 23.03.2016 klo 12:25 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Etelätuuli kirjoittanut 23.03.2016 klo 12:25

Hei,
onko kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Koen olevani loputtoman väsynyt ja mahdollisesti masentunut. Tätä tunnetta on jatkunut jo pitkään, ehkä n.2 vuotta vaihtelevalla vakavuudella. Väsymykseni johtuu kai enimmäkseen vakavasta parisuhdekriisistä, mutta osin taustalla on varmaan muitakin asioita. Jokatapauksessa tämä alkaa häiritsemään yleismalkaisesti elämistä ja ennenkaikkea tässä kriisissä eteenpäin pääsyssä. Tuntuu että nyt olisi ehkä tarpeellista hakea apua, mutta pelkään sen seurauksia pitemmällä tähtäimellä. Mitä jos saisin hoidosta niin paljon apua, että saisin otettua elämäni omiin käsiin ja haettua eroa. Voiko mieheni kääntää esim. huoltajuus asiat päälaelleen vedoten siihen että olen saanut tai saan hoitoa masennukseen. Meillä on pieni, alle kouluikäinen, lapsi. Nykytilanteessa minä hoidan lapsen ja hänen asiansa, ja olen mielestäni pystynyt hoitamaan ne ihan hyvin, vaikka ponnisteluja se vaatiikin. Mieheni on huono ottamaan hänestä vastuuta, eikä vietä hänen kanssaan juuri ollenkaan kahdenkeskistä aikaa. Nyt on kuitenkin olemassa pelko, että mitä jos hän haluaakin käyttää lasta aseena ja evätä minulta esim. huoltajuuden sillä varjolla että ”mielenterveyteni horjuu”…

Käyttäjä peruskallio kirjoittanut 23.03.2016 klo 12:57

Avun hakeminen ja pyytäminen ei ole pahasta, ajattele mitä tapahtuu jos et hae apua? Itselläni on ollut iso kynnys avun pyytämiseen, mutta nyt vuoden olen käynyt keskustelemassa parisuhteesta ja saanut siitä valtavasti apua ja jaksamista. Olen etsinyt monia eri tapoja pelastaa parisuhde, mutta patologisen valehtelijan, joka ei itse näe valheitaan, kanssa se ei valitettavasti onnistu, kuten minulle on useasta kerrottu - silti olen yrittänyt. Rakastan puolisoani, mutta itseni takia minun on erottava sillä muuten romahdan kohta täysin ja joudun vielä pahemmin pulaan puolison temppujen takia.

Käyttäjä BabyDoll kirjoittanut 29.03.2016 klo 11:29

Heippa!

Voit hakea tilanteeseesi apua myös anonyymisti esimerkiksi kriisikeskuksista tai kirkon perheasiainneuvottelukeskuksista. Käynneistäsi ei jää minkäänlaisia merkintöjä rekistereihin.
Mitä tulee huoltajuusasioihin, miehesi ei voi viedä sinulta oikeuta lapsesi näkemiseen. Ja jos olet kunnossa, ei hän voi vedota mielenterveysongelmiin jos sellaisista ei ole voimakasta, lapselle haitallista näyttöä. Myös lapsesi toiveet ja näkemys otetaan huoltajuuskäsittelyssä huomioon.

Paljon jaksamista sinulle!🙂🌻