Onko Huomasta kokemusta tai tietoa?

Onko Huomasta kokemusta tai tietoa?

Käyttäjä pala lasia aloittanut aikaan 02.10.2010 klo 01:10 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 02.10.2010 klo 01:10

Hei!
Luin perjantain Iltasanomista otsikolla: Surusta tuli elinkautinen. Se pysäytti mut totaalisesti, kun tekstissä lukee vielä oma tyttönimi.

Näin luki lehdessä: Huoma eli Henkirikoksen uhrien läheiset ry on yhdistys, joka tarjoaa vertaistukea.

3 faktaa:
1. Suomessa kuolee vuosittain henkirikoksen uhrina noin 125 ihmistä.
2. Yhtä uhria jää suremaan keskimäärin 4-6 perheenjäsentä.
3. Yhteensä 500-700 suomalaista vuodessa jää suremaan läheistä, joka on kuollut henkirikoksen uhrina.
Lähde: Soili Pajula, Henkirikosuhrien perheenjäsenten selviytyminen, mielenterveys ja kokemukset tuesta ja palveluista

Itse haluaisin liittyä yhdistykseen, jos se on mahdollista. Siskoni kuoli vajaa 8 vuotta sitten, kun hänen aviopuoliso tappoi hänet liki sadalla puukon iskulla. Eikä syyllinen joutunut edes vankilaan vaan vankimielisairaalaan ja, jos parantuu karkoitetaan maasta. Siskoani jäi kaipaamaan siskoni 10- ja 9-vuotiaat pojat, äiti, isä ja minä isosisko. Kaikki siskoni perhettä.

Vaikkei tähän nyt kukaan vastaisikaan, otan asiasta selvää. Tää taitaa olla mulle vertaistuen paikka.

Tämä suru on todella elinkautinen 😭

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 05.10.2010 klo 10:07

Heippa
Niin olen pahoillani siskosi puolesta ja niinse menee että omaisille jää elinkautinen
kun joutuu rikoksen uhriksi aina tulee muistot mieleen.
Mut kysymykseen niin siihen liittoon pystyy liittymään ja kannattaakin siitä saa hyvää
vertaistukea ja helpottaa elämää siltä osinkin ja niitä on vissiin ympäri suomea
ryhmiä jossa kokoonnutaan käsittelemään asioita jossa perheenjäsen on joutunut
rikoksen uhriksi.
Muista minun neuvoni että yksin et saa jäädä ongelmien kanssa vertais tuki on yksi hyvä ratkaisu.
Kaunista syksyä sinulle

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 05.10.2010 klo 11:02

Hei,

Tuo vaikuttaa hyvältä jutulta, liity ihmessä. Vaikka kuinka saat tukea ja ymmärrystä muilta, ei tilannetta voi täysin käsittää kukaan muu kuin saman hirveyden kohtaamaan joutunut - vertaistuki on tärkeää, mutta omat lähiomaiset liian lähellä tätä samaa surua.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 06.10.2010 klo 15:20

Hei!

Kiitos molemmille. Sain selville, että kokoontumiset on kerran kuukaudessa maanantaisin Kotkassa, Kuopiossa, Oulussa, Porissa ja Rovaniemellä. Eli jotensakin kaukana kaikki. Kerran kuitenkin kiinnostaisi käydä ryhmässä tutustumassa ihan livenä ihmisiin samankokeneisiin. Täytyy harkita talviloma varmaankin ja yhdistää sukulaisvierailu sedän ja tädin tykö Siilinjärvelle. Ainakin meinaan soittaa yhdistykseen.

Tiedä vaikka olisi uusi alku?

Käyttäjä kirjoittanut 06.10.2010 klo 15:41

Huomasitko heidän sivuiltaa tämän

"Ehdota puheenjohtajalle paikkakuntaa, jossa haluat toiminnan alkavan. Mietinnässä ovat Helsinki, Kajaani ja Tampere."

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 13.10.2010 klo 07:22

Hei!
Joo huomasin kaupungit, mitä on ehdotettu. Niistä Helsinki sopisi parhaiten. Itse voisin ehdottaa Turkua. Sinnekin pääsee myös junalla.🙂👍

Käyttäjä meebu kirjoittanut 21.10.2010 klo 13:35

Hei pala lasia!
Otan osaa siskosi menettämisen puolesta. Todella ikävää ja ahdistavaa että tuollaista tapahtuu. Toivon että sinä pystyt kaikesta huolimatta menemään elämässäsi eteenpäin ja vaalimaan kauniita muistoja siskostasi. Minusta on hienoa, että et jää yksin. Kenenkään ei tarvitsekaan käydä tuollaista taakkaa läpi yksin. Toivottavasti saat tukea ja apua saman kokeneilta. Minä olen myös valmis keskustelemaan asiasta (ja kaikesta muustakin) täällä tukinetissä, mikäli haluat kirjoitella. Itsekin olen henkirikoksen uhri. (Ketään läheistäni ei ole murhattu, mutta olen kokenut väkivaltaa sekä itse että nähnyt rumia asioita vierestä)
Soititko yhdistykseen? Oletko käynyt heidän tapaamisissa? Millaista oli? Haluaisin kovasti kuulla kokemuksistasi.
Voimia sinulle ja läheisillesi!