Olen kohta 18 vuotias. Voivatko vanhempani estää seurustelun jos asun vielä kotona? Voisiko joku auttaa minua..

Olen kohta 18 vuotias. Voivatko vanhempani estää seurustelun jos asun vielä kotona? Voisiko joku auttaa minua..

Käyttäjä hannap3 aloittanut aikaan 07.08.2014 klo 23:06 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä hannap3 kirjoittanut 07.08.2014 klo 23:06

Olen alle kuukauden päästä 18 vuotias ja olen seurustellut puoli vuotta 23 vuotiaan miehen kanssa. Suhteen alku meni hyvin, kunnes yksi ilta toin mieheni kotiin (asun vanhempieni luona) yöllä ja hän oli humalassa. Ovelta käännyttivät pihalle ja sanoivat ettei ole meille enää mitään asiaa. Poikaystäväni sai hirveät haukut elämäntilanteen takia, vaikka on työkyvytön tällä hetkellä (iso jalkaleikkaus). Ja tätä eivät voi vanhempani ymmärtää, eivätkä sitä että hän asuu vielä vanhempiensa luona. Monet haukut sai myös puhelimessa ja vanhempani menivät jopa niin pitkälle että kävivät huutamassa heidän kotonaan. Tämä tilanne ahdistaa minua koska en uskalla sanoa porukoilleni vastaan. Isäni uhkaili puhelimessa väkivallalla häntä sekä sanoi soittavansa poliisit jos näemme vielä. Minulle isä on monta kertaa sanonut että minun pitäisi saada selkääni.Äiti ei uhkaile väkivallalla mutta haukkuu minua esim. Huoraksi ja loukkasi myös poikaystäväni. En saa nähdä enkä olla tekemisessä hänen kanssaan. Minun pitää valehdella kun näemme. Viimeinen pisara oli kun isä katsoi puhelimeni soittotiedot ja sieltä selvisi että olemme soitelleet. Minulla on voimaton ja ahdistunut olo tästä tilanteesta. Tietääkö kukaan mitä voisin tehdä? Voivatko poliisit oikeasti puuttua asiaan? Auttakaa joku minua ☹️

Käyttäjä helemi kirjoittanut 08.08.2014 klo 11:21

Minusta vanhempasi eivät voi estää seurusteluasi, koska et ole enää, lainkaan edessä lapsen kirjoissa, alaikäinen. Oman mielipiteensä he voivat, kyllä sanoa ja varmasti sanovatkin.
Poliisi puuttu hyvin harvoin tuollaiseen, jos kyse ei ole väkivaltatilanteesta, tässä sekin on paremminkin toisinpäin, vanhempiasi voisi, herkkänahkaisempi syyttää uhkailusta.
Se että mies oli humalassa, ei ollut yhtään plussaa.

Minulla on lapsia, nyt jo aikuisia ja minulla ei ole koskaan ollut niin suurta "valtaa", että olisin heidän ystävyys- ja seurustelusuhteisiinsa mennyt sekaantumaan. He ovat itse tehneet valintojaan ja paljon nuorempana kuin sinä nyt olet.
Olen oppinut aikojen saatossa, ihan omienkin kokemuksien kautta, parempi kun niihin asioihin ei vanhemmat sotkeudu ollenkaan... niinno, jos ihan hirveä pystytukka liimahaistelija hippipunkkari tule, niin sitten voi vähän, koettaa mielipidetään sanoa 🤨 😉

Käyttäjä hannap3 kirjoittanut 08.08.2014 klo 16:30

Hei! Kiitos mielipiteestäsi. Tilanne on aika toivoton, koska tällä hetkellä en saa edes lähteä kotoa pois (esim. lenkille) koska he haluavat estää mieheni tapailun. Jos (ja kun) asun täysi-ikäisenä vielä kotona onko heillä oikeasti valta asettaa minulle esimerkiksi kotiintuloaikoja jne? Olen kysynyt ja jutellut ystävieni vanhempien kanssa tästä tilanteesta ja he ovat olleet sitä mieltä että tilanne menee liiallisuuksiin.

Pitäisikö minun hakea sossusta tms. tukea tähän? Mistä? Kun täytän 18 minun on varmaan pakko muuttaa pois kotoa, koska tilanne on niin toivoton... mutta vahempani eivät laita tikkua ristiin auttaakseen minua, joten on pakko tehdä kaikki käytännön järjestelyt itse. Samalla menee suhde vanhempiin kokonaan katki, mitä olen yrittänyt välttää. ☹️

Käyttäjä Kurrnau kirjoittanut 08.08.2014 klo 16:37

Millaiset välit sinulla on muuten vanhempiisi? Ovatko he normaalisti temperamenttisia, helposti tulistuvia luonteita? Miten teillä on yleensä ratkottu ristiriitatilanteet ja erimielisyydet?

Heidän reaktionsa tuntuu minusta vähintäänkin kummalliselta (omista lapsistani vanhin on 18, joten osannen ajatella tätä vanhemman näkökulmasta). Vaikka he eivät pitäisi miesystävävalinnastasi, heillä ei ole oikeutta käyttäytyä tuolla tavalla. Ylipäätään aikuisten ihmisten ei pitäisi käsitellä asioita huutamalla ja riehumalla. Viestikin tulee useimmiten paremmin kuulluksi asiallisesti ilmaistuna.

Puhelimesi tutkiminen ei ole asiallista. Se on itse asiassa laitonta (kirjesalaisuus eli nykyisin viestintäsalaisuus).

Vanhempasi voivat sen sijaan kieltää miesystävääsi tulemasta heidän kotiinsa - sehän on heidän kotinsa. Oletko aikonut asua heidän luonaan vai muuttaa kenties omillesi?

Ja toisaalta: osaatko katsoa miesystävääsi objektiivisin silmin, ilman rakastumisen vaaleanpunaisia, kohteen ihannoivia laseja? Onko olemassa mahdollisuus, että vanhempiesi (asiattomasti ilmaistun) huolestumisen aihe on kuitenkin todellinen?

Käyttäjä Love vs Parents kirjoittanut 12.08.2014 klo 16:26

Hei. Olen oollut melkein samassa tilanteessa. Täytin pari kuukautta sitten 18v. Olen ollut kihloissa yli 3v paljon vanhemman miehen kanssa. Mies on 40v. Kihlattu on joutunu käräjille mun takia pari vuotta sitten. Viime kuussa lähdin vain kylmästi kotoa tänne kihlatun luo. En sanonut sanaakaan vanhemmille. En vastannut kännykkään enkä pitäny niihin yhteyttä koska tiesin mitä ne olisi sanoneet. Nyt he tietävät tämän ja olemme soitelleet ja silleen... Ei ne voi enää siihen mitään eikä kuukaan muukaan ei poliisikaan. Eli älä yhtään huoli 🙂 voit tehdä elämällesi sen jälkeen mitä vaan eikä tarvitse kuunnella vanhempiasi 🙂 koita vain jaksaa tämä vajaa kuukausi 🙂