Mitä tehdä kriisissä?

Mitä tehdä kriisissä?

Käyttäjä saddd aloittanut aikaan 22.05.2013 klo 20:49 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä saddd kirjoittanut 22.05.2013 klo 20:49

Olen ollut poikaystäväni kanssa yhteensä 3 vuotta. Nyt asumme yhdessä ja olemme kihloissa. Olemme molemmat opiskelijoita, mutta poikaystäväni on vuoden ajan työstänyt väitöskirjaansa ja tehnyt siihen liittyvää tutkimustyötä. Tutkimustulosten tulkinta ja väitöskirjan artikkeileiden kirjoittaminen on vaikeaa, koska aihe on monimutkainen ja monitulkintainen. Poikaystäväni kuitenkin väittää, että työn etenemättömyys ja laadun heikkous johtuu hänestä ja hänen huonoudestaan.

Poikaystäväni on selvästi masentunut. En tiedä, johtuuko se työn stressaavuudesta vai onko se vain osatekijä. Hän haukkuu itseään aina, kun mikä tahansa pienikin asia ei onnistu juuri niin kuin pitäisi, on välillä itsetuhoisen oloinen (mm. lyö itseään) ja puhuu halustaan kuolla. Hän suhtautuu lähes kaikkeen kielteisesti, eikä suostu hakemaan ammattiapua masennukseensa. Syyksi hän sanoo sen, että jonkin nettitestin mukaan hänellä on VAIN lievää masennusta. Minusta ei todellakaan vaikuta siltä.

Olen itsekin sairastanut masennusta pari vuotta sitten, ja poikaystäväni oli tuona aikana suurena tukena. Nyt kun tilanne on toisinpäin, vastuu poikaystävän voinnista tuntuu liian raskaalta kantaa. Tuntuu pahalta, kun en itse jaksaisi olla tukena hänelle, vaikka kuinka olen yrittänyt. En pysty enää kannustamaan, kehumaan, sanomaan että kaikki järjestyy. Minullekin asiat alkavat vaikuttaa toivottomilta.

Suhteemme kärsii, koska en voi enää puhua hänelle kaikesta avoimesti, koska pelkään, että hän masentuu entisestään, jos huomautan esim. kotitöistä. En kuitenkaan jaksa yksin hoitaa niitä kaikkia. Sain kerran hirveän raivokohtauksen ja rikoin yhden keittiön laatikoista, koska en pystynyt enää pitämään kaikkea patoutunutta pahaa oloa sisälläni. Kotona on koko ajan jännittynyt ja lohduton ilmapiiri.

Poikaystäväni jatkuvat itseinhon ilmaisut ovat saaneet epäilemään tunteitani häntä kohtaan. Ei tuo valittava ja itseään sättivä mies ole se, johon rakastuin. Lisäksi omat stressin ja huolen aiheet opiskeluihini ja elämäntilanteeseeni liittyen lisäävät pahaa mieltä ja myös haluttomuutta seksiin. Haluttomuuteni loukkaa poikaystävääni, koska hän heti ajattelee olevansa osaamaton, kun torjun hänet. Kaiken kukkuraksi olen huomannut ihastuneeni toiseen mieheen.

Onko kellään vastaavia kokemuksia? Mitä voin tehdä auttaakseni poikaystävääni? Miten saisin hänet menemään ammattiauttajan juttusille? Miten saan suhteemme taas oikealle raiteelle, kun poikaystäväni työ jatkuu vielä toisen vuoden tästä eteenpäin?