Miehen ruohon/kannabiksen polttelu

Miehen ruohon/kannabiksen polttelu

Käyttäjä Valkoruusu aloittanut aikaan 18.11.2013 klo 11:51 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Valkoruusu kirjoittanut 18.11.2013 klo 11:51

Tajusin tänään että mulla ei ole ketään kelle voin purkaa tunteita tästä asiasta. Tuntuu että pää hajoaa ja kuristun henkisesti 😯🗯️. Onneks on internet ja google, löysin tänne tukinet.net sivustolle.

Tilanne on siis tämä: olen seurustellut 5 vuotta nykyisen poikaystäväni kanssa, olemme olleet kihloissa vähän yli vuoden. Asumme saman katon alla, molemmat ovat työelämässä. Olen itse 26 vuotias ja hän 34.
Hän on nuoruudessaan joskus 17-21 ikävuosien välillä pössytellyt ruohoa (= kannabista) aktiivisesti, päivittäin. Ei käyttänyt silloin paljoakaan alkoholia, mutta poltti myös tupakkaa.
Meidän seurusteluaikanamme hän on polttanut kannabista 2 kertaa, noin 3 vuotta sitten ja tänä vuonna. Ne olivat parin jointin/sätkän mittaisia kokeiluja.

Nyt kuitenkin on tutustunut kaveripiirissään kaveriin jolta saa ostettua. Oli siellä viettämässä miestiniltaa, ja ilmoitti takaisin tullessaan poltelleen toisena iltana ja toi kotiinkin pienen kasan niitä puruja. Niitä poltti sitten ma-to yhden sätkän illassa, kai.
Käytös ei muuttunut mitenkään tms., ja mies on sanonut että yksi sellainen vastaa yhtä tai kahta kaljaa.

Nyt viikonlopun jälkeen sai kuitenkin idean, että jättäisi alkoholin pois ja käyttäisi sen sijaan kannabista kerran viikossa. Eli esim pössyttelisi vain perjantai-iltaisin. Tähän mennessä on aina juonut alkoholia pe ja la iltaisin, pieneen hiprakkaan asti mutta ei mitään kännäystyylistä juomista.

En itse ole koskaan käyttänyt mitään huumeita, enkä ole tuntenut ennen mieheeni tutustumista ketään joka käyttää. Olen aivan tietämätön ja siksi tilanne pelottaa ja ahdistaa. 😑❓
Myös tuo kerran viikossa kuulostaa hurjan usealta määrältä, vaikka varmaan itse huumeen määrä ei ole niin suuri.

Tunnen nykyään yhden henkilön, naispuolisen, jolta kysyin hieman tuosta polttelusta. Hän tuntee myös mieheni nuoruusajoilta, ja on katsonut vierestä hänenkin toimintaansa silloin.
Hän vastasi että ei minun kannattaisi olla huolissaan, koska se on vaarattomampaa kuin alkoholi ja jos käyttää harvoin.

En viitsinyt enää uudestaan kysyä että mitä sitten jos pössyttelee kerran viikossa, koska en halua hänen sanovan miehelleni että kyselen tuommoisia. Ja toisaalta en tiedä haluaako nainen kauheasti puhua asiasta, koska hän itse polttelee kerran kuussa tms., eikä niistä asioista varmaan ole tapana keskustella niinkui ”normaaleista” asioista. 🤨

Olisin tottakai tyytyväinen jos alkoholinkäyttö vähentyisi radikaalisti/loppuisi🙂👍, mutta en tiedä mitä ajattelen tuosta pössyttelystä. Jos se pysyy siinä kerran viikossa ja tavallaan korvaa alkoholin, niin ei kai siinä sitten ole mitään sen kummempaa.🙄

Olen lukenut netistä paljon keskusteluita ja artikkeleita aiheesta, ja monessa on tavallaan positiivinen kuva kannabiksesta. Sitten taas monessa paikassa porukka jakaantuu kahtia, toiset puoltaa ja toiset vastustaa. Ja sitten on niitä joidenka mielestä asia on ok, kunhan pysyy aisoissa. Ei häiritse elämää, työtä, suhdetta tai taloudellista tilannetta.
Ja kun mieheni kerran on käyttänyt aiemminkin, eikä siitä ollut mitään ongelmaa. Tai myöskään sen lopettamisessa. Tulee hassu olo, että stressaanko nyt ihan turhaan? 😳

Sen miehelleni olen sanonut, että parin vuoden kuluttua kun ja jos perustamme perhettä, en suvaitse pössyttelyä enkä tupakointia kotona tai muuallakaan. Tupakoinnista olemme jo puhuneet, ja hän on luvannut sen lopettaa silloin kun alamme harkitsemaan lapsen hankkimista. 🙂

Olisi mukava kuulla muiden ihmisten kokemusta ja mielipiteitä asiaan liittyen. En ole tätä ennen seurustellut kuin kerran vakavasti, joten ehkä näkökantani on mustavalkoinen/suppea. Tuntuu että osa minusta on ok asian kanssa, ja osa minusta pelkää koska en tiedä aiheesta mitään.😞 Sen takia kirjoitan tänne, ja pakko myöntää että helpotti jo nyt oloa.

Käyttäjä Stroom kirjoittanut 17.12.2013 klo 16:05

No huh huh.

Nyt täytyy ottaa osaa keskusteluun, hieman eri näkökulmasta.
Vaikkakin tulee kunnioittaa toisen mielipiteitä, niin hieman täytyy kritisoida kirjoituksia.

Ensinnä Valkoruusu; olen aina ihmetellyt ja kritisoinut tuota keinoa puuttua toisen tupakoimiseen juomiseen yms..
Tarkoitan tällä nyt sellaiseen suht normaaliin tapaan, kuten tupakointi. Miksi parisuhde luo tarpeen alkaa määrittelemään ehtoja toisen tottumuksille pakottamalla? Eli lopetat tupakoinnin kun lapsi syntyy. Näin miehen näkökulmasta ja samaan tilanteeseen joutuneena, täytyy todeta että se on väärää painostusta, nurkkaan ajamista.
Mietippä tuota hetki ...rauhassa ...rakentavasti.
Itse kumppanini kansa tällaisesta luovuttiin koska varmaan saatiin yhteinen ymmärrys, että tosiaan tuollainen ajaa tasapainottomaan parisuhteeseen ja lopulta ties minne.

Sitten isompi kriittinen kanta Kroonikon kirjoituksiin.

Pohjustan hieman oman sanani pohjia ja painoarvoa.
Neljän lapsen isänä, jouduin tilanteeseen jossa oman alueeni lastenterveyden hoitaja laittoi minut seuraavanlaiseen tilanteeseen.
Kolmivuotis neuvolakäyntiä varten meille annettiin kyselylomakkeet lapsen vointiin. sekä vanhempien tilannekartoitus kysely lomake hässäkkä.
Kerroimme todellisen niukan elämäntilanteemme ja muutkin mieltä vaivaavamme asiat.
Juomis kyselyihin vastasimme rehellisesti että saunakaljat joskus ja joskus illan viettoina seurassa.
Puolisoni ottaa muutaman ehkä kerran pari vuodessa.
Sitten huumekysely, johon myös rehellisesti vastasimme, puolisoni ei ja minä että silloin tällöin muutaman kerran kuukaudessa. Marihuanaa.

Tämä johti siihen että saimme lastensuojeluilmoituksen sen perusteella ettemme pitäneet lasta neuvolan aikana tarpeeksi sylissä. ???
Lapsihan leikki tyytyväisenä lattialla, hänelle uusilla neuvolan leluilla ja välillä pyörähti luonamme.
Kotiimme lähetettiin lastensuojelu ilmoitus jossa minulta kysyttiin olenko valmis menemään H-klinikalle jotta voisivat kartoittaa marihuanan poltteluni.
Minä menin, tietenkin uteliaisuuttani laajentaakseni käsityksiä, myös heidän kauttaan ja perin pohjin selvitämään tämän kummalisen neuvola käytäytymisen.
Kävin neljä kertaa ja kerroin poltteluni rehellisesti ja ajatukseni siitä. Lopputulema oli se että en tarvinnut hotoa ja lapsemme sain pitää.
Myös muihin murheisiimme otettiin asiallisesti kantaa ja tuettiin niissä.

Polttelen siis silloin tällöin ja tiedän että joskus se saattaa meinata viedä mennessään sillä itsehillintää se vaatii, mutta myös sitä voi parantaa.
Viina verrattuna kannabikseen on aikalailla eri vaikutteinen ja syvälle juurtunut suomalaiseen minäkuvaan, kun taas kannabis oudompi peikko ja tämä lähinnä vain siksi että keskustelu siitä tyrmätään laittomuuden perustalla.
Kyllä näin on että polttelu on psyykkisesti avartava ja näin ollen, siitä myös johtuen miehesi on alkanut pohtimaan nuoruutta opettajia kavereita ja menneisyyttä, ehkä kovemmalla pofoorilla kuin polttelematta.
Luulisin että tämä ajatusvirran kehittyminen omalta osaltaan ajaa jokapäiväiseen poltteluun, joka on turhaa, se sumentaa vain ajatuksia sillä niitä on pohdittava myös lisää "selvänä". sen kyllä alkaa itse kukakin tajuta jossain vaiheessa ja siihen ei auta kovinkaan moralisointi ja mitäs minä sanoin asenne. Vaan tuki savuttomalle jaksolle.

En nyt kehota alkaa kokeilemaan polttamista jotta ymmärtäisi polton vaikutuksia ja seurauksia, vaan ehkä suhtautumaan hieman kriittisemmin myös näihin tukiviesteihin jossa paasataan laittomuudesta, varmasta seurauksesta ajautua kovempiin huumeisiin ja psykoosi riskeihin.
Kannattaa tutustua tehtyihin tutkimuksiin ja useampiin niin saa perspektiiviä.

Hieman kroonikon sanoihin:
"Siitä ei ole mitään virallista tutkimusta, että kannabis olisi vaarattomampaa kuin alkoholi."
Kyllä siitä on.

"Siitä tulee erittäin helposti riippuvaiseksi ja oikein huonolla tuurilla se voi laukaista psykoosin."
Kertoisitko hieman todenperäisyyttä tälle.

"Mutta kaikista pahinta kannabiksessa on se, että se usein johtaa käyttämään vahvempia aineita ja aiheuttaa syrjäytymistä."
Ei minun lähipiirissäni.

"mutta tunnen useammankin henkilön, jotka polttelevat ja heistä suurin osa ovat suoraan sanottuna idiootteja, joko ovat olleet hitaita ja hölmöjä jo ennen kannabiksen käyttöä tai siitä johtuen, en osaa sanoa, mutta joka tapauksessa siihen on syynsä miksi se on LAITONTA Suomessa."
Mitähän tähän voisin sanoa, olen kai yksi niistä iriooteista.

Tämä tosiaan on tukinetti ja minulta nyt hieman toisenlainen kanta asiaasi toivottavasti tämä herättää kaikissa lukijoissa ajatuksia moneen suuntaan.

Kroonikolle vielä; en tosiaan lyttää kaikkia sanojasi, niissä oli myös paljon hyviä mietteitä.
Toivoisin vain että alkaisimme kaikki ajatella hieman avoimemmin näihin asioihin ja sitäkautta ymmärtämään reilusti asioista.

Käyttäjä Hupu kirjoittanut 19.12.2013 klo 21:45

Stroom koittaa myös ymmärtää kuinka vieras käyttäytymismalli voi pelottaa. Kukaan ei varmaankaan väittänyt "polttelun johtavan varmasti kovempiin aineisiin". Riski siihen kuitenkin on melko varmasti suurempi kuin pelkällä tupakoitsijalla, vai mitä? Ei toista myöskään voi pakottaa olemaan suhteessa, jossa halveksuu toisen käytöstä. Yhdessähän suhteessa ollaan, hyvät ja huonot puolet eläen. Itse vaan en pystyisi elämään ihmisen kanssa, jonka tietäisin tekevän niin epämiellyttäviä tekoja.

Mutta jokainenhan päättää millaisen ihmisen kanssa haluaa elää. Joskus asiat eivät ole niin selkeitä ja niihin kaivataan TUKEA. Meillä ko. asia ainakin repi suhdetta rikki niin etten halua kenellekään sitä...

🙂 🙂👍

Käyttäjä Valkoruusu kirjoittanut 04.01.2014 klo 22:22

Stroom, kiitos vastauksestasi ketjuun.

Tässä on jo kulunut jonkin aikaa, ja ollaan juteltu miehen kanssa asioista. Koko homma tyssäsi siihen, että kontakti jolta piti ostaa poltettavaa, ei pystynytkään toimittamaan sitä. Mutta ei mies ole muualtakaan kysynyt, totesi vain että ei sen ole niin väliä. Katsoo myöhemmin. Sanoinkin hänelle, että en kyllä tunne oloani sinuiksi sen suhteen, että polttelisi kotona joka päivä. Että se tuntuu ahdistavalta, koska on huume. Ehkä mua on sitten peloiteltu lapsena niin paljon, että on juurtunu tonne takaraivoon asenne? 🙄

Tuntuu vain, että sellainen määrä on liikaa, oli sitten terveydelle haitallista tai ei.

---

Luin juuri äsken uudestaan tuon ensimmäisen kirjoitukseni. Kirjoitin sen vielä kun olin hermostunut kuullessani kannabiksesta, ja oli paniikki päällä.

Myönnän että kirjoitin sanani aikaisemmin turhankin jyrkästi, en ole siis pakottamassa miestäni lopettamaan tupakanpolttoa sitten jos ja kun lapsia on. Siltä se kyllä selkeästi kuulostaa, tiedän.. mutta en ole noin jyrkkänä tuossa asiassa.

Se on vain toive minulta, että edes harkitsisi tupakoinnin lopettamista. Jos ei halua lopettaa silloin, niin vähintäänkin sitten polttaa muualla kuin lasten läsnäollessa etteivät ole passiivisia tupakoitsijoita. Itsehän mies puhuu välillä että voisi vähentää, mutta en tiedä onko se sitten vain huvikseen höpinää tai minun mieliksi. Luulen, että ei välttämättä pääse eroon, kun on nuoresta asti polttanut. On kuitenkin aika herkkä hermoilemaan/stressaamaan, eikös tupakka yleensä auta lievittämään stressiä?

--

Pyrin aina katsomaan asiaa näkökulmasta ja miettimään myös rakentavasti asioita. Olen kuitenkin vasta puolessa väliä kolmeakymmentä ja myönnän olevani melkoisen kokematon elämässä. Olen ollut todella kiltti tyttö lapsena ja nuorena. Äitini on aina ollut todella paha hermoilija, 😯🗯️ ja luulen että se on osittain tarttunut minuunkin vaikka normaalisti olen melko tyyni enkä esim. suutu helposti.
Tuppaan myös ajattelemaan ihan liikaa asioita, ehkä en olisi tänne kirjoittanutkaan jos olisin ensin pyöritellyt asioita päässäni muutaman viikon. Tai sitten olisin kuitenkin. En tiedä..

Ehkä siksi reagoin niin vahvasti tämänkaltaisiin asioihin.. Ja tottakai kannabiksessa eniten reaktiota aiheuttaa se, että se on laitonta sekä huumausaine.

Haluan kyllä olla tukena miehelleni asioissa, joissa voin ja joissa hän sitä tarvitsee.
Olen ollut tukena häntä kiusanneen sairauden kanssa, johon hän sai vihdoin leikkausajan tälle keväälle.

__En vain halua tukea häntä asiassa, mikä sitten viekin asiat enemmän alamäkeen. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan tuolla?__

En ole kauhea nipottaja, mutta sanon kyllä jos jokin asia tuntuu väärältä tai pahalta. Etten vain pidä suuta kiinni ja annan maailman luhistua ympäriltä.

Parisuhteessa ei saa määräillä tai muuttaa toista, se on totta. (Tämä on vasta toinen suhteeni, joten kai vasta opettelen. Kantapään kautta, ilmeisesti... 😑❓)

Tämän sivun nimi on ainakin TUKInetti, ja hain täältä tukea koska tunsin että tukehtuisin siihen toivottomuuden tunteeseen tuolloin marraskuussa. Jos ymmärtäisin tunteitani tai reaktioitani, tai edes asiaa mihin olen reagoinut, niin en olisi tullut tänne kirjoittamaan. Tarvitsin apua, joltain jotain näkökulmaa tai sanomaa. Tai kokemuksen ääntä. Sain niitä kaikkia, joten kiitos kaikille. Se oli ja on iso apu.

----

Miehenhän asia se on mitä tekee elämällään, eikä toista voi pelastaa jossei se apua pyydä tai halua. Aion keskittyä paremmin itseeni tänä vuonna, ja katsoa mihin se johtaa.
Mitä minä haluan elämältäni ja koittaa katsoa suvaitsevasti eri vaihtoehtoja.

Rakastan miestäni ja meillä on muuten asiat hyvin. Mitä nyt seksielämä tökkii, mutta siihen ehkä löytyy ratkaisu leikkauksen jälkeen. Luultavasti asiat palautuvat normaalille tasolle..
On silläkin saralla ollut jo parannusta hieman, ja eläähän ihminen ilmankin seksiä. 😉

Toivottavasti kaikkien alkuvuoteen mahtuisi ainakin yksi hyvä tapahtuma. 🙂🌻

Käyttäjä moamo kirjoittanut 15.01.2014 klo 22:32

Hei Valkoruusu
Halusin muutaman sanan sinulle laittaa. Suosittelisin tutustumista päihdelinkin vilpolaan täällä netissä jossa on paljonkin keskustelua aiheesta käyty. Harmi että en tässä ehdi kaivaa linkkejä tutkimustuloksiin joita todellakin on olemassa kannabiksen haitallisuudesta. Käyttäjälle kuitenkin polttelun tuomat ongelmat ovat normi ei poikkeus. Ja sinulla on täysi oikeus olla huolestunut, ongelma on olemassa jos koet niin. Käyttäjä todellakin vähättelee haittoja tai ei edes tunnista niitä, lopulta vain kannabiksen polttelu luo normaali tilan, väliaikoina käyttäjä on ahdistunut, kireä, ailahtelevainen, vainoharhainen , aloitekyvytön.
Itse uuvuin käyttäjän läheisenä ja nyt niitä palasia olen keräillyt kokoon. Meillä alkoi myös tuollaisella satunnais käytöllä, johti lopulta päivittäiseen käyttöön noin 10 vuoden liukumalla. Ihan samoja asioita minunkin exäni minulle puhui kuin sinun kumppaniksi sinulle. Se että sinulla ei ole kannabiksesta kokemusta ei tarkoita sitä että hän todella tietäisi mistä puhuu. Ja toistaiseksi kyseessä on laiton aine. Tämän tiimoilta olen saanut asioida poliisin ja lastensuojelun kanssa useampaan otteeseen 🙂 . olet nuori nainen ja toivon sinulle sydämessäni voimia ja selkeyttä. Luota rohkeasti itseesi.

Käyttäjä Valkoruusu kirjoittanut 21.03.2014 klo 19:20

moamo kirjoitti 15.1.2014 22:32

Käyttäjälle kuitenkin polttelun tuomat ongelmat ovat normi ei poikkeus. Ja sinulla on täysi oikeus olla huolestunut, ongelma on olemassa jos koet niin. Käyttäjä todellakin vähättelee haittoja tai ei edes tunnista niitä, lopulta vain kannabiksen polttelu luo normaali tilan, väliaikoina käyttäjä on ahdistunut, kireä, ailahtelevainen, vainoharhainen , aloitekyvytön.
Itse uuvuin käyttäjän läheisenä ja nyt niitä palasia olen keräillyt kokoon. Meillä alkoi myös tuollaisella satunnais käytöllä, johti lopulta päivittäiseen käyttöön noin 10 vuoden liukumalla. Ihan samoja asioita minunkin exäni minulle puhui kuin sinun kumppaniksi sinulle. Se että sinulla ei ole kannabiksesta kokemusta ei tarkoita sitä että hän todella tietäisi mistä puhuu. Ja toistaiseksi kyseessä on laiton aine. Tämän tiimoilta olen saanut asioida poliisin ja lastensuojelun kanssa useampaan otteeseen 🙂 . olet nuori nainen ja toivon sinulle sydämessäni voimia ja selkeyttä. Luota rohkeasti itseesi.

Hei moamo, kiitos kirjoituksestasi. Olen nyt aika hyvin selvinnyt tästä "järkytyksestä". Kun olimme aikoinaan seurustelleet puolisen vuotta, mies tunnusti että on nuorena käyttänyt huumeita. Jo se tieto järkytti, koska en ole ollut tekemisissä huumeiden kanssa tai ihmisten jotka käyttävät. Se tuntui niin "kaukaiselta" jotenkin, etten olisi uskonut noin vain törmääväni.. vaikkakin kyse oli miehen menneisyydestä.
Kuitenkin nyt kun asiasta on puheltu, sanoin ihan suoraan että en hyväksy polttelua säännöllisesti. Elää saa tottakai, ja jos haluaa kerran vuodessa sauhutella niin se ei mielestäni maata kaada. Mutta ei mitään että "kerran viikossa tai kerran kuukaudessa".. määräaikoja. Ymmärrän että nuoruudessa on tullut tehtyä kaikenlaista, mutta ei sitä tarvitse alkaa toistamaan enää aikuisena. Ikää tosiaan hänellä jo yli 30v.

Olen liian monesti tehnyt sen virheen varsinkin parisuhteessa, että vaikka "aistit" sanovat että hommassa on jotain mätää, niin en ole luottanut itseeni vaan sulkenut silmät asialta.
Nyt en aio tehdä niin. Jos polttelu olisi mennyt minun edelle, niin sitten saa mies mennä myös. Kärjistetysti sanottuna..

Tällä hetkellä asiat ovat nyt ok, hän on alkanut treenaamaan ja kuntoilemaan niin ei ole ainakaan puhellut mitään polttelusta/ruohon hommaamisesta.
Ja toden totta, koska se on vielä laitontakin.. en halua sellaiseen osalliseksi.

Kiitoksia paljon kaikille, tilanne on helpottunut ja oma mieleni on rauhoittunut. Näen asiat hieman selkeämmin.. teen parhaani että kasvaisin fiksuksi aikiuseksi 😀 vaikka olenhan jo toki täysi-ikäisyyden paremmalla puolella.
Aikaisemmin joku kommentoikin sitä, että ei ymmärrä parisuhteessa olevan tarvetta kontrolloida toisen juomista/tupakointia jne.
Olen asiaa pohtinut ja luulen poimineeni käytöstä äidiltäni, joka on ollut melkoinen "kontrollifriikki". Pyrin parempaan..

Mukavaa kesän odottelua kaikille ja toivottavasti teidänkin asioihinne tulee selvyyttä/ratkaisua. 🙂🌻