Menneisyyden haamu

Menneisyyden haamu

Käyttäjä tukisukka aloittanut aikaan 08.03.2016 klo 20:23 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä tukisukka kirjoittanut 08.03.2016 klo 20:23

Olen uusi täällä ja olen lueskellut päivän mittaan kirjoituksianne ja rohkaistuin itsekin kirjoittamaan.

Kolme vuotta sitten päättyi parisuhteeni, joka kesti lähes kuusi vuotta. Nykyisessä suhteessani aloin huomata esiin kumpuilevia asioita. Aloittaessani sosiaalialan opinnot, sain tälle kaikelle nimen, lähisuhdeväkivalta. Olin koko edellisen suhteeni ajan kokenut lähisuhdeväkivaltaa, vain sillä erotuksella, että siitä puuttui fyysinen väkivalta. Tästä syystä nuori ja naivi, sinisilmäinen nainen ei kai ollut huomannut mitään väärää. Suhteessa oli asioita, joista en pitänyt ja josta en puhunut, mutta osaa pidin vain normaaleina ongelmina.

Kun tämä asia aukesi minulle, tajusin, että olin kokenut kaikki muut lähisuhdeväkivallan muodot paitsi fyysisen. Olin siis ollut henkisen, taloudellisen ja seksuaalisen väkivallan uhri. Asian myöntäminen itselle kolme vuotta suhteen päättymisen jälkeen on helppoa, mutta jos joku olisi tuolloin kertonut mitä lähisuhdeväkivalta on, olisin kieltänyt kaiken.

Kaikki nämä asiat totta kai vaikuttavat nykyiseen parisuhteeseeni. Olemme asioista puhuneet ja avopuolisoni yrittää ymmärtää monissa asioissa. En lähde syvällisesti analysoimaan miten asia on minuun vaikuttanut, mutta esimerkkeinä todetakseni, että itsetuntoni on todella huono, en pysty ottamaan vastaan hyvää enkä huonoa palautetta, ennen alistetut piirteeni ovat saaneet järjettömät mittasuhteet ja olen todella ehdoton. Seksuaalisesti olen lähes kykenemätön tai ainakin todella rajoitteinen. Välillä minusta tuntuu, että minusta on tullut exäni kaltainen, käytän henkistä, seksuaalista ja taloudellista väkivaltaa tiedostamattani.

Nykyinen suhteemme on ollut jo kariutumassa viime kesänä. Tuolloin yhteisestä sopimuksesta päätimme, että emme sovi yhteen ja olemme liian erilaiset. Emme nähneet yhteistä tulevaisuutta. Jokin sai meidät vielä yrittämään ja tuntuikin, että kaikki meni hyvin. Olemme jälleen samassa umpikujassa ja ahdingossa. Lisäksi mieltäni painaa nämä menneet asiat ja se, että koen olevani todella rikkinäinen. En koe saavani riittävästi tukea puolisoltani vaan pikemminkin hän syyllistää menneisyyden haamuista, jotka eivät edes ole omaa syytäni. Jos lähtisin asiaa käsittelemään ja ratkomaan, olisiko hän halukas tekemään sen yhdessä vai ovatko menneisyyden haamut ja exät liikaa?

Onko siis parasta palata viimekesäiseen päätökseen, joka silloin jo nähtiin järkeväksi ja alkaa parantamaan itseään ja oikeasti keskittyä itseensä, edes kerran elämässään?

Käyttäjä erakkomainen kirjoittanut 09.03.2016 klo 11:17

Miksi puolisosi pitäisi lähteä mukaan käsittelemään ja ratkomaan sinun menneisyyttä? Sinun pitää itse parantaa itsesi, ei se ole puolison vastuulla. Toki puolison pitää olla tukena, mutta ei osa prosessia. Aloita itsesi parantaminen pysyitte yhdessä tai ette. Se on vain ja ainoastaan sinun vastuullasi. Se voi olla raskas ja pitkä prosessi ja siinä tietysti tarvitaan puolisolta kärsivällisyyttä ja ymmärrystä.

Käyttäjä eroa_kohti kirjoittanut 15.03.2016 klo 01:44

Mielestäni paras tapa ratkoa asioita on yhdessä. Itse ainakin olisin joutunut aika syvälle yksin haamujeni kanssa. Vaimolleni lasken paljon kunniaa itsestäni mitä nyt olen. En toki tiedä taustoja mitkä teidän tilanteeseen ovat johtaneet.

Kyse on sitoutumisesta. Haluaako puolisosi sitoutua sinuun sellaisena kun olet? Menneisyydestäsi on jo aikaa ja sikäli aika voisi olla jo kypsä. Yritä avautua puolisollesi. Tiedän, se ei ole helppoa. Mutta se voi olla sen arvoista, tai sitten puolisosi ei ole kykenäväinen asiaa käsittelemään ja satutat itsesi pahemmin. Päätös on sinun. Riskeeratako vai ei. Mieti pystytkö käsittelemään mahdollisen pettymyksen ja kovan kolhun? Teillä on historiaa etkä siten ihan ohuella pohjalla ole. Toisaalta se on edessä tavalla tai toisella. Ehkä on parempi käsitellä yksin ja hiljaa, tai toisen kanssa ja mahdollisesti kokea uusi takaisku. En voi tietää.

Tosin vaikka nyt menisi saveen, niin se voi silti olla alku uuudelle. Yritä ottaa rauhassa ja olla ottamatta paineita. Jos menee metsään, niin entäs sitten? Mitä sinulla on hävittävää?

Yritä tunnistaa milloin käytöksesi menee suuntaan johon et halua sen menevän. Sano siitä puolisollesi. Yritä nauttia elämästä äläkä anna turhien asioiden häiritä. Kaikilla on ikäviä asioita takana, mutta ne ovat takana ja niiden kanssa on elettävä. Ei niitä kannata jäädä sen kummemmin murehtimaan.

Mutta itse tiedät parhaiten.

Käyttäjä hämppis kirjoittanut 17.03.2016 klo 13:41

Minulle paras tapa palautua huonosta parisuhteesta on ollut yksinäisyys ja keskustelu, keskustelu ammattiauttajan kanssa, vertaistuki. Myös minulla on nyt päättynyt suhde ollut väkivaltainen henkisesti jne. Tiedän fyysistä vakivaltaa kokeneena myös sen miten sattuu kun lyödään tai kuristetaan ja millaiset jäljet jää. Henkinenväkivalta vaan on salakavalaa eikä niin helposti tunnistettavissa ainakaan rakastuneena. Opiskelu on varmaankin hyvä asia (ollut minullekin) sillä siinä kasvaa itseluottamus, omanarvontunne kasvaa kun saa tietoa lisää. Oma tilanne helpottuu kun tiedon määrä kasvaa niin että voi oppimaansa soveltaa omassa elämässä. 🙂👍