Lääkkeet ja raskaus

Lääkkeet ja raskaus

Käyttäjä Violila aloittanut aikaan 16.04.2011 klo 20:35 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Violila kirjoittanut 16.04.2011 klo 20:35

Haluaisin kuulla kokemuksia äideiltä, jotka ovat syöneet neurolepteja raskauden aikana. Itselläni on Abilify menossa, mutta en uskalla sitä syödä, kun raskaaksi aion. Onko kenelläkään ollut Abilifya raskauden aikana? Entä, onko käytössä ollut jokin muu lääke?

Käyttäjä snana kirjoittanut 17.04.2011 klo 11:55

näistä asioista olisi paras keskustella lääkärin kanssa, jos et luota terveyskeskuslääkäriin, varaa aika lasten/naistenlääkärille yksityispuolelle, vaikakin itse olen sitä mieltä että tk lääkäri tietää varmast lääkevaikutukset yhtähyvin. He ovat parhaita asiantuntijoita ja tietävät asiat muusta kuin kokemuksesta ja kertovat näistä mielellään.
älä jää siis miettimään tällaista asiaa vaan ota yhteys ammattilaiseen 🙂

Käyttäjä Violila kirjoittanut 18.04.2011 klo 10:04

Toki juttelen ensiksi lääkärin kanssa ja otan asioista selvää, mutta olisi myös mukava kuulla kokemuksia äideiltä, jotka ovat syöneet lääkkeitä raskauden aikana.

Käyttäjä Roque kirjoittanut 04.02.2013 klo 19:50

Muakin kiinnostaisi erilaiset mielialalääkitykset ja raskaus..
Eli kokemuksia siis jos joku haluaa kertoa niin kuulisin mielelläni millaset lääkityksen on ollut, onko lääkitystä jatkettu raskauden aikana tai muutettu ja miten? Millaisia tuntemuksia näistä on tullut raskauden aikana ja miltä on tuntunut jos lääkitykset on lopetettu jne jne..?

Käyttäjä kirjoittanut 05.02.2013 klo 04:47

Minua kyllä kiinnostaisi vaikka minä pääasiassa syön epilepsialääkkeitä mutta niitä määrätään myös masennukseen. Olen puhunut lääkärille ja hän sanoo ettei ole mitään ongelmaa, kun suunnitellaan raskaus yhdessä tarkkaan.
Minä en niinkää itseäni ajattele vaan sitä lasta. Eikö sille tule esim. vieroitusoireita syntymän jälkeen?

Onkohan täällä diabeetikkoäitejä?
ps. sano vaan ketjun aloittaja, jos mie sotken ketjun, kun en taida just olla sopiva tähän, jos mihinkään sitä olen.

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 10.02.2013 klo 01:48

Abilifya on varmaan turha lopettaa siinä vaiheessa kun vasta aikoo raskaaksi. Useimmilla lääkkeillä on merkitystä vasta kun on ekat kuukautiset jääneet pois. Poikkeuksena nuo maanvaivan epilepsialääkkeet. Luin juuri että epilepsia ei ole ongelma, mutta pitää käyttää tiettyjä lääkkeitä ja foolihappoa pitää syödä heti raskauden alettua että sikiö kehittyy oikein.

Suosittelisin kaikkia asiaa miettiviä ottamaan yhteyttä teratologiseen tietopalveluun. Sieltä saa loistavaa apua. Avoinna arkisin klo 9-12 puh: (09) 4717 6500