Kihlaus aiheutti voimakasta ahdistusta?

Kihlaus aiheutti voimakasta ahdistusta?

Käyttäjä Kaurapelto aloittanut aikaan 18.08.2020 klo 08:13 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Kaurapelto kirjoittanut 18.08.2020 klo 08:13

Hei,

Kirjoittelen tänne, sillä kaipaisin tukea asian kanssa. Olen seurustellut kumppanini kanssa 11 vuotta ja haaveillut kihloista kauan. Nyt kun mies kosi, kysymyshetkellä vastaus oli ehdottomasti kyllä. Kosintaan kohdistui voimakas tunnelataus ja odotusten täyttyminen. Kun ilmoitin asiasta läheisille, etenkin vanhemmille ja kaikilta alkoi sadella jatkokysymyksiä, ahdistuin asiasta kovasti: ”Milloin häät? Juhlistatteko jotenkin? Pitäkää meidät ajan tasalla häistä ja muista stepeistä. Onko teillä kaikki hyvin?”. Vanhempieni mielipiteellä  ja odotuksilla on minulle yhä suuri merkitys, vaikka olenkin jo melkein kolmissakymmenissä. En ole täysin vakuuttunut siitä, että vanhempani hyväksyvät 100 prosenttisesti. Olen erityisherkkä introvertti.

Tunnen fyysisesti vatsassani ahdistuksen, eikä se tunne vaikuta lähtevän pois. Ruoka ei maistu ja kaikki tuntuu ahdistavan. Minulla on taustaa voimakkaasta ahdistuksesta, joka ei lauetakseen tarvitse aina edes suurta ärsykettä. Vastaava, muutaman päivän kestävä voimakas ahdistuskohtaus (itkuisuus, pelko menettämisestä) tapahtui 4 vuotta sitten yhtäkkiä. Olen hakeutunut tämän olon osalta terveydenhuollon piiriin, sillä en kestä tätä ahdistusta. Minulla ei ole kaikki hyvin. 

Rakastan miestäni, enkä halua elää ilman häntä. Hän on maailman ihanin ihminen ja haluan vanheta hänen kanssaan. Kerroin miehelleni ahdistuksesta ja itkin vuolaasti. Kerroin, etten ymmärrä mistä tämä johtuu ja että pelottaa. Kerroin myös, että mieleni tarjoilee minulle varsin rumia vaihtoehtoja: mitä jos hän ei olekaan se oikea? Mitä jos eroammekin vaikka vuoden sisällä – en ehkä kestäisi sitä? Hän suhtautui todella ymmärtäväisesti ja rakastavasti asiaan ja kertoi, että eihän elämästä voi koskaan tietää. Ettei kannata murehtia asioita etukäteen. Murehdin silti.

Kaipaisin vertaistukea.. Onko kenellekkään tullut vastaavia ahdistuksen kokemuksia kihlauksen tai sitoutumisen jälkeen?