Yksinäisyys sattuu

Yksinäisyys sattuu

Käyttäjä Käkikukkuu aloittanut aikaan 22.05.2015 klo 14:53 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Käkikukkuu kirjoittanut 22.05.2015 klo 14:53

Terve. Olen kesällä 16 vuotta täyttävä tyttö ja peruskoulu on pian suoritettu. Olen kärsinyt ja kärsin edelleen yksinäisyydestä joka masentaa ajoittain ihan hirveästi.
Minulla on kolme kaveria toiselta paikkakunnalta ja heitä nään ehkä parin kk välein. Heidän seurassaan kaikki tuntuu hetkellisesti hyvältä. Olen rento, ja tunnun kuuluvani ””porukkaan””. Mutta täällä ei ole kavereita. Useimmat koulupäivät istun yksin ja katselen, kateellisena, kuinka muut ovat niin hyviä kavereita keskenään. Oloni tuntuu niin ulkopuoliselta että välillä saan taistella tahtoani vastaan joka haluaisi minun lähtevän pois mielipahan tyyssijasta eli koulusta. Tuntuu käsittämättömän pahalta katsella muita nuoria jotka juttelevat ja nauravat.
Olen ajatellut pitkään olevani epäsosiaalinen koska mulla ei ole täällä kavereita. Olenhan mä sosiaalinen, kuten varmasti moni muukin itsestään epävarma ja itsensä epäsosiaaliseksi mieltävä. En ole vain päässyt mihinkään porukkaan.
Olen ollut tässä sellaset kaksi vuotta todella yksinäinen. Koulussa on kaksi kaveria jotka ovat kovin etäisiä… en ole ollut heidän kanssaan vapaa-ajalla ainakaan vuoteen mutta tunnenkin aina itseni ulkopuoliseksi heidän seurassaan. Tilanne on siis se että saan nauttia ystävien seurasta parin kk välein ja muutoin olen yksin. Vellon itsesäälissä joka on monesti meinannut saada yliotteen elämästäni.
Onneksi kesäloma alkaa ja mikä ihaninta, elämäni kolme hirveintä vuotta jäävät taakse. Pääsen opiskelupaikkaan jossa on uusia ihmisiä… mutta saankohan kavereita? Miten niitä saa? Olen ujo. Jos en saa kavereita niin en tiedä miten pää kestää tällaista yksinäisyyttä. Se on maailman hirvein olotila. Yksinäisyys.
Kirjoitin purkaakseni pahaa oloani. Monet ovat samassa tilanteessa ja jollain tavalla se helpottaa.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 04.01.2016 klo 10:10

Sarjetty kirjoitti 4.1.2016 8:50

Kiusataan

Kamalaa!
Itse tein aikoinani sen virheen että en kertonut kiusaamisesta ajoissa. Onko kiusaajia monta? Onko teille järjestetty keskustelu tilaisuus? Onko koulussanne tukioppilaita?
Minun kiusaajani osa heistä oli aikoinaan tukioppilaita. Eivät opettajat ja muut aikuiset uskoneet että he voisivat millään tavalla kiusata.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.01.2016 klo 10:32

Aika monta. On tukioppilastoimintaa.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 04.01.2016 klo 18:52

Sarjetty kirjoitti 4.1.2016 10:32

Aika monta. On tukioppilastoimintaa.

Hyvä. Voisitko puhua jollekkin tukioppilaalle? Jos siis et ole vielä puhunut. Se on paha että kiusaajia on monta. Jos olisi vain yksi tai kaksi niin olisi kiusaamisesta varmaan helpompi päästä.
Saanko kysyä miksi sinua kiusataan?

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 05.01.2016 klo 13:13

En tiedä, ketkä ovat koulun tukioppilaita.
En tiedä kiusaamisen syytä. Luulen, että se voi johtua luokan parhaista numeroista, urheilullisuudesta ja "opejen suosikkina olemisesta". He kai luulevat, että minulle kaikki on helppoa ja saisin aina sen, mitä tahdon.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 05.01.2016 klo 15:34

Sarjetty kirjoitti 5.1.2016 13:13

En tiedä, ketkä ovat koulun tukioppilaita.
En tiedä kiusaamisen syytä. Luulen, että se voi johtua luokan parhaista numeroista, urheilullisuudesta ja "opejen suosikkina olemisesta". He kai luulevat, että minulle kaikki on helppoa ja saisin aina sen, mitä tahdon.

Hei Sarjetty
Eli siis ovat kateellisia sinulle. Haukkuvatko he vai miten kiusaaminen ilmenee?

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 05.01.2016 klo 20:06

Selän takana puhuminen, haukkuminen, mulkoilu ja syrjintä tällä hetkellä. On ollut ennen pahempaa.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 06.01.2016 klo 09:22

Sarjetty kirjoitti 5.1.2016 20:6

Selän takana puhuminen, haukkuminen, mulkoilu ja syrjintä tällä hetkellä. On ollut ennen pahempaa.

Hyvä että on hiljentynyt meno. Jos vielä tajuaisivat lopettaa... Tee vaikka jokin jekku kiusaajillesi. Tai tee kirje kiusaajalle ja livauta se hänen laukkuunsa/reppuunsa. Jos he nauravat kirjettä tee piloja ja uhkaa vaikka poliisilla.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 06.01.2016 klo 14:58

BirdBell kirjoitti 6.1.2016 9:22

Sarjetty kirjoitti 5.1.2016 20:6

Selän takana puhuminen, haukkuminen, mulkoilu ja syrjintä tällä hetkellä. On ollut ennen pahempaa.

Hyvä että on hiljentynyt meno. Jos vielä tajuaisivat lopettaa... Tee vaikka jokin jekku kiusaajillesi. Tai tee kirje kiusaajalle ja livauta se hänen laukkuunsa/reppuunsa. Jos he nauravat kirjettä tee piloja ja uhkaa vaikka poliisilla.

Jatkan vielä... Löysin ja katsoin videon mikä on alla olevassa linkissä. Itse ainakin sain myötätuntoa vanhoja kiusaajiini kohtaan. Sekä lisää
Itseluottamusta... (ainakin hetkeksi..)

http://www.tv7.fi/vod/player/30149/

Pyydä vaikka koulussa opettajaasi laittamaan video pyörimään... Voi olla ettei kiusaajasi enään kehtaa kiusata 🙂

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 06.01.2016 klo 17:56

Mielenkiintoinen video. Minulla on niin huono itsetunto, että käänsin kiusaamisen tuonkin kautta syykseni. Kiitos kuitenkin!

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 06.01.2016 klo 20:21

Sarjetty kirjoitti 6.1.2016 17:56

Mielenkiintoinen video. Minulla on niin huono itsetunto, että käänsin kiusaamisen tuonkin kautta syykseni. Kiitos kuitenkin!

Kiusaaminen ei ole ikinä kiusatun syy.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 06.01.2016 klo 21:01

Vielä kun itse saisin itseni uskomaan sen. Mutta ei. Aina menen syyttämään itseäni.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 07.01.2016 klo 20:42

Sarjetty kirjoitti 6.1.2016 21:1

Vielä kun itse saisin itseni uskomaan sen. Mutta ei. Aina menen syyttämään itseäni.

Voi olla että alat uskomaankin kun tarpeeksi monta kertaa toistat.

Käyttäjä marmoriikki kirjoittanut 28.01.2016 klo 13:02

Moi. Olen jäänyt loukkuun yksinäisyyteen, en saa pidettyä ihmisiä elämässäni enkä tiedä mistä uusia saisi tilalle. En keksi harrastusta jota aloittaa, olen jäänyt koulusta pois ja nykyään olen jo parikymppisenä työkyvyttömyyseläkkeellä. Ketään vanhaa kaveria eivät kuulumiseni kiinnosta ja nykyiset pari nettituttavaa ovat lipumassa pois. En tiedä mistä aloittaa kun nykyistä tilannetta en enää kestä.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 28.01.2016 klo 20:32

Onko sulla minkään laista apua tilanteeseen?

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 28.01.2016 klo 23:36

Moi.

Tiedätkö mitään yhteisöä lähelläsi, jossa kokoontuu samanikäisiä ihmisiä jonkin asian ympärillä? Se voi olla jokin harrastus tai kiinnostuksenkohde. Moni porukka voi ottaa mielellään lisää jäseniä mukaan, ja siellä voi saada puhuttua ihmisten kanssa ainakin siitä asiasta, minkä takia porukka kokoontuu. Näistä ihmisistä voi löytää uusia kavereita helpommin, kun ei tarvitse niin paljon miettiä, mistä alkaisi puhua. Jokaista kiinnostaa jollain tavalla se asia, minkä äärelle porukka kokoontuu.

Jos harrastusta on vaikea keksiä, niin onko sinulla jotain kiinnostuksenkohdetta, minkä voisit ehkä jakaa jonkun kanssa? Niiden ympärille on monesti rakentunut myös yhteisöjä tai pieniä harrastusporukoita. Ne voivat olla ihan pienimuotoisiakin, joihin voi olla helpompi mennä. Kynnys mennä johonkin voi toki olla suuri, mutta yksi mahdollisuus on käydä katsomassa kerran tai pari ja miettiä samalla, olisiko tämä sellaista toimintaa missä voisi olla mukana. 🙂

Tsemppiä! ☺️❤️