Valmistuminen, työttömyys ja masennus

Valmistuminen, työttömyys ja masennus

Käyttäjä Rikkihajalla aloittanut aikaan 01.06.2010 klo 13:07 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Rikkihajalla kirjoittanut 01.06.2010 klo 13:07

Valmistuin pitkän puserruksen jälkeen kevättalvesta. Olin työskennellyt yliopistossani tutkimusapulaisena pitkään ja tein sinne myös päättötyöni. Päättötyö vain venyi ja venyi ja tunsin riittämättömyyden tunnetta ja olin välillä todella stressaantunut, suutuksissa ja allapäin. Työ tuntui tarkoituksettomalta ja päämäärät saavuttamattomilta. Asiaa ei yhtään helpottanut, kun tyttöystävä jätti minut viime syksynä. Purin siitä aiheutunutta ahdistusta työhön ja harrastuksiin ja täytin päiväni aktiviteetilla unohtaakseni suruni. Se alkoikin toimia.

Turhautuminen työhöni jatkui koko ajan. Minusta alkoi tuntua, että jos jään yliopistolle hommiin valmistumisen jälkeenkin, jumiudun sinne iäkseni. En ole ikinä pitänyt tohtorin hattua tavoittelemisen arvoisena eivätkä jatko-opinnot kiinnosta minua. Niinpä päätin, että kun valmistun, vaihdan maisemaa. Kun pomo tarjosi sopimukseeni vuoden jatkoa viime marraskuussa, kieltäydyin ja otin vastaan jatkoa vain maaliskuun lopulle, että saan työni viimeisteltyä. Ajattelin vain, että pakotan itseni ulos koululta ja löydän kyllä töitä, kun vain pakotan itseni hakemaan niitä.

Lähetin työhakemuksia ennen valmistumistani ja valmistumiseni jälkeen matkustelin parisen kuukautta nollatakseni oloni. Aluksi matkustaminen olikin vapauttavaa ja minusta tuntui siltä, että se oli juuri se, mitä olin kaivannut. Myöhemin matkoillani tapasin ex-tyttöystäväni ja menin hänen näkemisestään ihan sekaisin. Aluksi kaikki oli hyvin, mutta sitten minua alkoi ahdistaa ihan mielettömästi. Kyseenalaistin täysin itseni ja päätökseni vuosien varrelta. Myös harrastukseni ja tutkintoni. Loppumatkasta nukuin erittäin huonosti – pahimmillaan kahta tuntia yössä ja olin hyvin ruokahaluton. Toivoin, että kotiinpaluu piristää minua.

Nyt olen ollut Suomessa puolisentoista kuukautta ja olo on vieläkin ihan hirveä. Ensin tunsin toivottomuutta siitä, että olin mielestäni ihan väärällä alalla ja tuntui, että opiskeluaikani oli valunut hukkaan. Halusin vain uudestaan opiskelemaan jotain mielekkäämpää. Halusin uusia kokemuksia, uusia ystäviä ja uusia maisemia. Sittemmin masennuksen syy on alkanut vaihtua: nyt vain kadun sitä, että lähdin pois minulle tarjotusta työstä. Työttömyys on ollut minulle aivan hirveää – varsinkin, kun jo tullessani takaisin Suomeen reissustani olin ihan rikki. Tunnen itseni vain ihan tarpeettomaksi ja paineet työn löytämisestä ovat valtavat. En enää ymmärrä, miksi lähdin pois yliopistolta. Unelmoin siitä, että olisin siellä vieläkin töissä. Olen lähetellyt jo muutaman kymmentä hakemusta eri paikkoihin ympäri Suomea ja soitellut perään, muttei minua ole edes kutsuttu haastatteluun, vaikka paperini ovat erinomaiset ja olen työskennellyt jokaisin opiskelukesäni. Tulevaisuus näyttää valottomalta ja jokainen päivä on hirveä. Nukun edelleen pääsääntöisesti huonosti ja minua stressaa ja ahdistaa jatkuvasti. Olen käynyt psykologin juttusilla jo kolmesti, muttei se ole helpottanut oloa – ehkä tosin vähän jäsennellyt ahdistusta. Minusta tuntuu vain, että olen pilannut elämäni ja aiheuttanut tämän hirveän olon ja kärsimyksen, jolle ei näy loppua. Olen todella vihainen itselleni. En voi ymmärtää, miksi toimin kuten toimin.

Käyttäjä White princess kirjoittanut 13.03.2011 klo 14:44

Hyvä Rikkihajalla!

Ensinnäkin todella hienoa että pystyt sanoin kuvaamaan täällä palstalla että mikä sinulla sinun mielestäsi on. Itse olen nyt vihdoinkin valmistunut. Kohtasin myös tuon et nyt mä en sit taidakaan edetä tai mä sekoon tunteen graduvaiheessa todella kiusallisesti. ei tämä suinkaan ole epänormaalia. Turhauduin todella graduvaiheessa myös pahoin. Tein kyllä ihan oikeasti gradua, etsin todella kauan lähdematerliaalia, mutta ei sitä löytynyt. Ja koska olen hyvin määrätietoinen luonne pyörin ensimmäistä kertaa elämässä todellakin ns. kehää...

Proffa kyllä jaksoi, ja aina kun olin juuri menettänyt toivoni niin pääsin käytännössä eteenpäin proffan avulla. Kyllähän nyt proffa tiesi kuka oli sen alan edustajana. Ja proffakaan ei enää ollut mikään outo vaan psykologisesti erittäin oivaltava. Proffan silmissä en ollut koskaan hullu.Tämä oli vain tiedettä. No, proffan kanssa on edelleen hyvät välit ja ruotsissakin tuli käytä ratkaisemassa tutkimusongelmaa vielä korkeemmissa tiedepiireissä oikeasti. Ja sielä sitten keskusteltiin (bearbeta på avenska)että miten mä nyt sit etenen. Oli tosi rentouttavaa ns. välillä hävitä Suomesta, Sitten tultin tutkimuspiiriessä siihen tulokseen että ei kannata jatkaa. Et tee se kandi vaan.

Ja taas työelämäänkin liittyviä etenemiskuvioita ja muitakin ykistyiselämän kuvioita ratkottiin. Voi taas niin hyvin. Kävin samalla myös ns. töissä Suomessa koska en tehnyt gradua siinä mielessä että olisi kertynyt opintoviikkoja.

Opin myös asenteen työelämästä. Minua kohdeltiin e..rittäin hyvin. Taas. Oikeasti. Tulin Suomeen ihan eri ihmisenä päätin, että tähän tämä kyllä sitten oikeasti taisi jäädä. Se on voittamista ei häviämistä. Jokainen määrittelee voittamisen noissa piireissä ihan itse. Otin myös niin sanotin damiuteni jo ihan huumorilla tietysti koska oli myös nähnyt siinä välissä vielä sosiaalisesti kömpelömpiä. Meillä kotonakin oli ruotista vieraita. ohjeeni onkin että joskus ns. luovuttaminen on kuitenkin loppujen lopuksi se voitto. Eikä se ole luovuttamista elämässä. pääasia että jää henkiin.

Olen mennyt kuitenkin jo eteenpäin. Haen töitä kokoajan ja opiskelen uutta todella mielenkiintoista ihanaa alaa jossa olen oman ammattiidentiteettini kanssa sinut. Ota vain se asenne että pysytpäin vain eteenpäin. Et ole todellakaan ainoa. Elämässä kiinni oleminen on se kaikista tärkein. Jaksamista!

Käyttäjä LadyRed kirjoittanut 15.03.2011 klo 21:28

Hei!
Minulla taas on niinpäin,että olen saanut kahden kuukauden työttömyysjakson jälkeen oman alani töitä ja paineet onnistumisesta ovat kovat.Jos olen ihan rehellinen niin en ole koskaan kokenut nuorten taholta tällaista vastustusta.En haluaisi irtisanoa itseäni muutaman oikuttelen teinin takia,sillä se työttömyyskään ei houkuttele.
En vaan tiedä mitä tehdä ole neuvoton enkä usko,että kollegatkaan osaisivat auttaa.Aikaisemmin ei tällaista ole ollut.
Olen jo vaihtanut kerran alaa.Pitääkö minun tehdä se taas?