sokeus ja kuulovamma nuorena

sokeus ja kuulovamma nuorena

Käyttäjä janne44 aloittanut aikaan 13.10.2010 klo 22:31 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä janne44 kirjoittanut 13.10.2010 klo 22:31

oon n. parikymppinen nuorimies
olen ns. syntymä-sokea ja kuulovammainen vaikka oireet alkoivat ala-asteella on vika synnynnäinen. tila on tällä hetkellä aika huono erotan hahmoja ja värejä ja todellla isoja asioita esim. pöytä,iso telkkari yms.en myöskään nää lähelle en pysty erottamaan kirjaimia tai toisen kasvoja,ja puheen erotan vain jossei ole mitään taustamelua:/
😭 näöstä: erotan jotain mutta en esim. erota kuka istuu mun vieressä 😞 näkö menee tahtia 2kk välein laseilla ei enää nää☹️
ongelmia näön kanssa: en voi tutustua ihmisiin koska en pysty näkemään tai kuulemaan toista kunnolla jos haluaisin tutustua niin tuntoaisti on ainoa portti toisten ihmisten luokse😮😭. en tiedä millasta elämä olisi näkevänä mutta jotain puuttuu aina ja olen ikuisesti erilainen ja syrjitty😞.
hmiset kohtelee mua todella kurjasti huutaa ja on ilkeitä koska mun huono näkö ei näy ulospäin:/
kuulo:aika hyvä mutta edes pieni ääni estää kuulemasta puhetta:/
olisi kiva kuulla muiden kokemuksia😑❓

terveisin janne😭

Käyttäjä kirjoittanut 14.10.2010 klo 11:20

Hei Janne

ei minulla ole kyllä samanlaista kohemusta kuin sinulla muuten kuin tuosta, kun ihmiset huutavat, kun kerron olevani hieman erilainen. Saan kyllä vammaistukea mutta ei vammani näy ulospäin vaan haluan, että ihmiset puhuvat hitaasti ja antavat minulle aikaa vastata. Sitten se onkin sitä, että he huutavat naama punaisena ja minä lähden pois.

Olisi mukavaa, jos jatkaisit kirjoittamista tänne.

Käyttäjä janne44 kirjoittanut 14.10.2010 klo 17:36

tiedät siis tunteen kun ihmiset huutaa ois kiva jos edes kerran joku kohtelis mua hyvin eikä niin niiku mulla ois joku tarttuva tauti :/😑❓

Käyttäjä kirjoittanut 15.10.2010 klo 14:46

Joo kyllä minä sen tunteen tiedän aika hyvin ja siksi olenkin aika vähän ihmisten kanssa.
Sinä puhut myös taustamelusta ja sekin härö minulla myös on. En saa juurikaan selvää mitä ihmiset sanoo, jos vaikka olen kaupassa ja on paljon melua.

Sitä en kylläkään tiedä miltä tuntuisi, jos olisi tulossa sokeaksi. Mietin sitä aika paljon tässä välissä. Haluatko kertoa miltä sinusta se tuntuu?

Käyttäjä Hiirulainen kirjoittanut 17.10.2010 klo 13:49

Hei janne!

Kuten tuolla live-ryhmässä sanoin haluaisin kuulla sinusta enemmän, jos vaan haluaisit kertoa. 🙂 En kykene asettumaan asemaasi, kun en ole sokea ja sillä tavalla, mutta jos haluaisit kertoa enemmän niin voisin ehkä ymmärtää miltä se tuntuu? Onko sinun vaikea hyväksyä asiaa? Minulla ainakin on edelleen vaikeuksia hyväksyä astma-diagnoosi, ja voin vaan kuvitella kuinka vaikea tuollaista olisi hyväksyä, etenkin kun tuo ymmärtääkseni pahenee koko ajan. Ymmärsinkö oikein?

Olisi mukava, jos kirjottelisit tänne jatkossakin! Oikein paljon jaksamista sinulle! 🙂🌻

Hiirulainen

Käyttäjä Ansku95 kirjoittanut 23.12.2010 klo 20:31

Tsemppiä,Janne44!
Tiedän itse sen kauhean tunteen kun ei kuule,mitä toinen ihminen sanoo.En kuitenkaan ole kuuro vaan asia on niin että minulla on ollut pienenä hirveästi korvatulehduksia ja korvissani oli todella paljon vahaa.Niin paljon,etten kuullut tuolloin hiljaisia ääniä.Aina oli jompikumpi korva tulehtunut.Nykyään menee paremmin,mutta oikeassa korvassa on huonompi kuulo.
Minulla on myös oikea silmä paljon huonompi kuin vasen.Olen menossa optikolle ja minulla on silmälasit.Koulun terveydenhoitaja arveli minun sairastavan toissilmäisyyttä.
Ymmärrän sinua tosi hyvin.

Käyttäjä masentunut3 kirjoittanut 03.07.2011 klo 20:34

heippa Janne!

Itselläni on kuuro veli ja itse sairastan harvinaista sairautta joka näkyy jopa hieman ulospäin,mutta voin sanoa että minä ainakin rakastan veljeäni ja minusta tällaiset asiat kuten sokeus tai kuulovamma ole mitään sen kummempaa.Olet aivan samalla lailla ihminen kuin me kaikki muutkin ja sinua tulisi kohdella niin☺️❤️🌻🙂🌻

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 05.07.2011 klo 23:47

Tuohon näköasiaan, näin ihan ulkopuolisen näkökulmasta: Olisiko sinulle iso kynnys käyttää puna-valkoista keppiä? Vaikka et sitä liikkumiseen tarvitsisikaan, ulkona se kertoisi muille että et näe. Silloin ei tule sanomista asioista joita sattuu kun ei näe tarkasti. Ainakin itse otan silloin huomioon että esim. väistän jos joku on tulossa kohti ja ylipäätään tiedän heti että jos henkilö vaikka kävelee oudossa paikassa, se johtuu siitä että hän ei näe. Ehkä se myös erottaa sinua muista kulkijoista, mutta silloin sinulle ei toivottavasti huudettaisi.

Käyttäjä Maiiju kirjoittanut 25.07.2011 klo 20:34

Hei Janne,

Suomessa suurimmissa kaupungeista löytyy hyvin tukea, ohjausta sekä vertaistukea Kuurosokeille. (Esim. Alaan erikoistuneet liitot, säätiöt sekä yhdistykset.) Uskoisin, että se osaltaan auttaisi tulemaan sinuksi kuulo -ja näkövamman kanssa. Osaltaan myös yksilöterapia voi olla tarpeen. (esim. psykoterapia) Apuvälineet myös tuovat osaltaan helpotusta arkeen, kannattaa siis ottaa kaikki apu vastaan, mitä saa, jotta arki olisi mahdollisimman sujuvaa ja ennenkaikkea Sinulla olisi tasa-arvoiset mahdollisuudet elää ja osallistua. Tasa-arvoisuus ei toteudu meidän "vammaisten kohdalla" ; Eihän ympäristöä ole suunniteltu liikuntarajoitteisille, näkö -ja kuulovammaisille.

Joka tapauksessa, Tsemppiä, Olet samalla tavalla yhtä arvokas ja tärkeä ihminen, kuin me muutkin! 🙂👍