skitsofrenia

skitsofrenia

Käyttäjä easybad aloittanut aikaan 27.01.2010 klo 22:49 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä easybad kirjoittanut 27.01.2010 klo 22:49

mitä pitäsi tehdä? Suvussani on ollut skitsofreniaa joka toisella sukupolvella eli minulla on aika iso mahdollisuus siihen. Minulla on erittäin nopeita mielialanvaihteluja (Olen ensin vaikka iloinen jne. ja yhtäkkiä kaikki menee päin v****a) jos menen kauppaan ostamaan vaikka limsan pelkään ja panikoin koko ajan mitä kaikki ajattelevat minusta.
Minua ei enää huvita olla kavereiden kanssa olen nykyään tosi paljon yksin.
Myös masennusta ollut todella paljon.
Koulussa menee todella huonosti en vain opi mitään vaikka lukisin (en pysty keskittymään).
joskus vähän niinkuin pääni sisällä ajattelisi joku muu.
enkä tiedä mitä nyt sitten pitäisi tehdä… en todellakaan halua joutua mihinkään erikoiskouluun. (olen 9. luokalla) en halua skitsoleimaa otsaani enkä haluasi käydä missään terapiassa.
vanhempani eivät välittäneet asiasta kun yritin puhua joten niille en sano enää mitään.
( en tiedä liittyykä tämä edes skitsofreniaan mutta todella paljon pakkomielteitä esim yritän koko ajan naksautella sormia tai tehdä tiettyjä ilmeitä)

joten pliis auttakaa että mitä pitäisi tehdä!

Käyttäjä chiynes kirjoittanut 28.01.2010 klo 19:05

Mitä sun pitäisi tehdä ?Hakea apua sitä saa kunnallisesta terkkarista,kriisipolilta,-pisteiltä koulukuraattorilta,psykologilta,kun sä koet elämän hankalaksi ja häiritseväksi. ammattiapua kannattaa hankkia heti pian kun mahdollista sitä saa kunhan varaat ajan ja menet sinne kerrot miten asiasi ovat sä oot vasta 16-vuotias varmaan helpoiten se olisi että menet sinne äitisi kanssa.Kun sä kerroit ettet oo pahemmin kavereitesi kanssa etkö pidä heihin yhteyttä vai jääkö se jotenkin vaan ? Onko sulla harrastuksia ?
Millainen suhde sulla on vanhempiin ovat ?Käytätkö päihteitä niistä saa vaan huonon olon niin fyysisesti että psyykkisesti jos sulla on alttius siihen muutenkin älä koske päihteisiin muuhun vastaavaan.

Mä ymmärrän sun huolesi skistofreniasta ei se välttämättä tule jos hoitaa ihmissuhteet ja arjen hyvin.Sulla on sitä siis suvussa se voi peritytyä ainakin se on mahdollisuus ainakin 10 % erittäin pieni mahdollisuus se voi puhjeta hyvin vaikeassa ja stressaavassa elämäntilanteessa jossa ihminen on erittäin paljon itsekseen sillai alkaa kokea erilaisia oireita psykoosia,äänien kuulemista,jne.
Jos omaat jonkun noista oireista niin sitten syytä epäillä.Mä luulen että ehkä sulla on masennus,tai joku vaikea elämänvaihe meneillään ? Ei sulla välttämättä oo tuon pahempaa ole tai jos sä koet itsesti masentuneeksi,muutenkin sellaisia tuntemuksia niin sulla on mahdollisuus terapiaan,lääkitykseen,hoitoon.Mutta ensiksi tarvitset tilannekartoistuksen muista ongelmista kannattaa aina puhua jollekin luotettavalle ihmiselle muuten ne alkavat kasvaa liian suuriksi sisällä ja jäävät vaivaamaan sua pitkäksi aikaa.