Pelottaa, harhoja(ko)

Pelottaa, harhoja(ko)

Käyttäjä NoloMuumi aloittanut aikaan 21.08.2016 klo 22:15 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä NoloMuumi kirjoittanut 21.08.2016 klo 22:15

En edes tiedä mistä aloitan… Oon hukassa. Ja oon varmaan liian vanha tänne nuorten puolelle kun oon kuitenkin yli 18. Mulla olis liikaa mielen päällä… Mietin jos tänne uskaltaisi kirjoittaa. Jospa joku vastaisi.

Mulla on ongelmana jonkinlaiset harhat. Ja pelko. Mulle on diagnosoitu vaikea masennus ja hoitavat ihmiset tietää satunnaisista harhoista mutta ketään ei sen enempää kiinnosta koska en itse ota sitä esille. En mä uskalla puhua niistä kun kukaan ei välitä.

Niitä on säännöllisen epäsäännöllisesti. Silloin kun on paha ahdistus. Kuulen jotain epämääräistä puhetta/riitelyä/muminaa ja kuiskuttelua joka on jotenkin uhkaavaa. En oo hyvä selittämään… Ja näen jotain hahmoja. Vähän kuin varjoja ja osittain läpinäkyviä. Katoavat jos jään niitä katsomaan.

Kerran kun vein koiraa ulos illalla niin sain kai jonkun paniikkikohtauksen näiden harhojen, tai mitä ovatkaan, takia. Jäädyin paikalleni eikä henki kulkenut ja kuulin jotain ihme ääntä, kuiskuttelua ja veden ääntä. Olin myös ihan varma et jotain pahaa tapahtuu ja mun kimppuun käydään ihan just. En pystyny liikkumaan eikä tosiaa henki kulkenut. Koira sit kai kyllästy siihen ja yritti jatkaa matkaa=hihna kiristy ku koira veti ja mä jotenki heräsin siitä tilasta. Lähin juoksee paniikissa kotiin. Ku olin melkein meiän rapulla niin näin jonkun kuolleen eläimen siinä. Samanlainen varjo olento seki oli mut tosi hurjan näkönen, kissa tai kani. Jotenki pääsin kotiin siinä vaik pelotti ihan törkeesti.

Välillä myös on sellanen tunne et mun oven takana on joku, joku paha. Sit en uskalla nukkua tai jos on päivä niin jäädyn vaan mun huoneeseen ja yritän olla hiljaa.

Nää ei oo kivoja mut näitä on kuitenki kohtuu harvoin. Kerran parissa viikossa. Joskus useammin, joskus harvemmin. Mitä tää on? Tiedostan et ei oo totta nää mut joskus pitää tarkistaa asia ja kyl se ahdistaa vaikkei totta oo. Joskus juttelen päässäni jollekin toiselle mut se voi olla pelkkää mielikuvitusta? Se ei oo ahdistavaa vaikka joskus ne keskustelut ei vaan lopu vaikka yritän. En osaa sanoa miten ne ei lopu. Ne vaan jatkuu ja mä vaan juttelen vaik en haluu. Sekavaa tekstiä, kyllä.😯🗯️

Anteeks kun tuli niin pitkästi selitettyy!

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 23.08.2016 klo 11:38

Mulla on diagnosoitu skitsofrenia ja painin äänien ja harhojen kanssa. Mulle tulee välillä todella pelokas olo, ku tuntuu et ne hahmot käy kimppuun mitä nään. Mulle sanottiin, et nuo äänet ja harhat ovat oman pään mielikuvitusta, että niitä ei oikeasti ole olemassa, mäkin juttelen noitten äänien kanssa, välillä naureskelenkin niitten kaa ihan.

Sun pitää painottaa siellä keskustelussa, että sulla on todella vaikea olo välillä ja jos kovin pahaks äityy nii sitten päivystykseen voi toki mennä.

En tiiä oliko tästä apua, mut kirjotin kuitenkin.

Käyttäjä NoloMuumi kirjoittanut 23.08.2016 klo 13:28

Kiitos tosi paljon vastauksesta. Tää on siitä hankala kun ajoittain vaan tulee näitä "oireita". Mutta joo, jos menee ihan sietämättömäksi tai niitä tulee useasti niin mun on kai puhuttava niistä niin kauan että mua kuunnellaan ja otetaan tosissaan. Katsotaan mitä tästä tulee.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 23.08.2016 klo 18:42

Puhut nii kauan, että sua uskotaan siellä keskusteluissa, painotat sen ongelman olevan tossa. Uskon, että sä kyllä pärjään noitten kanssa, kun mä painin päivittäin äänien ja harhojen kanssa. Käy semmosella nettisivulla, kun moniääniset ry, nii sieltä saat tietoa ja tukee.

Käyttäjä NoloMuumi kirjoittanut 24.08.2016 klo 12:05

Täytyy käydä kattoo tota moniääniset ry:tä, kiitos vinkistä. Kyllä kai se tästä jos malttaa jutella asiasta ja tuoda sitä esiin. Tsemppiä sulle harhojen kanssa, varmasti raskasta päivittäin. Oon tosi kiitollinen että vastasit mulle.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 25.08.2016 klo 21:18

Kiitos tsempeistä 🙂🌻 Yritän pärjätä parhaani mukaan harhojen kanssa.. kiva, kun vastauksista oli sulle apua 🙂

Käyttäjä marmoriikki kirjoittanut 27.08.2016 klo 00:08

Kyllä noista olisi ehdottoman tärkeää puhua ammattilaiselle, jotta itse tiedät mistä on kyse ja jotta on mahdollista estää niiden paheneminen esimerksiksi kunnon psykoosiin. Vakava asia siis kyseessä joten ota asia esille rohkeasti vain, sitä pelkoa ei ole etteivätkö he välittäisi, on heidän työtään kuunnella ja puhua juuri siitä mistä sinä haluat.