Painokierre – Apua

Painokierre - Apua

Käyttäjä Kauneinta aloittanut aikaan 11.09.2012 klo 14:47 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Kauneinta kirjoittanut 11.09.2012 klo 14:47

Heipähei, ja heti näin alkuun toivoisin että tähän avaukseen jaksaisi joku jopa kommentoida, alkaa nimittäin olla epätoivoinen olo..

Mä en sairasta minkäänlaista syömishäiriötä, tarkkailen syömisiäni sen verran mitä nyt itseinhon aiheuttamana jaksan sen kaksi päivää välittää. Olen aina ollut normaalia tukevampi, vaikka luvut ovat olleet nykyään hyvinkin normaalin puolella. Painoindeksi hyppii 19-21 välillä enkä oikeen tiedä mistä ihmeestä tässä painon nousussa on kyse, kun en ole enää kolmeen vuoteen kasvanut pituuttakaan.

Viime syksynä lääkärintarkastuksessa paino näytti 52.5, ja se tuntui silloin ihan väärältä luvulta. Vastahan se vaaka näytti tasaa viittäkymppiä, mistä ihmeestä nuo kaksi kiloa on tullut? Kevään aikana huomasin että hups, taas se vaaka näyttää enemmän.. ja enemmän.. ja enemmän. Paino oli paikoillaan 55 pitkän aikaa, ja nyt se näyttää jo kiloa enempää – ylimääräinen kilo viikossa. Parhaimmillaan paino nousee kilon vauhtia viikossa vaikkei elämä poikkeaisi normeista millään tavalla.

Mä en syö huonosti, syön jopa vähemmän mitä mun pitäisi syödä, kaloreina keskimäärin 1200-1700 päivästä riippuen. En syö karkkeja tai pullaa, mitä nyt kaakaota tulee juotua välillä. En käytä päihteitä, mutten mä myöskään urheile. Kerran viikossa käyn tunnin ajan pelaamassa sulkapalloa täydellä teholla + koulun järjestämät liikuntatunnit myös kerta viikkoon.

Kaikista kummallisinta tässä on se, ettei mun ulkonäössä edes tapahdu muutoksia. Mä olen ihan samanlaista pullataikinaa kuin kolmisen kiloa sitten, enkä mä tiedä mistä niitä kiloja yhä tulee! Olen yrittänyt koko kesän pitää sitä painoa paikoillaan, mutta nyt koulujen alettua se taas nousee, vaikkei elämäntavat ole muuttuneet miksikään.

Jos jollakin on sattumalta lääkärin, ravintoterapeutin tai muun hoitoalan koulutus, kaipaisin apua, kiitos. Ja vaikkei olisi, kaipaan apua silti.

Käyttäjä Cyanidesun kirjoittanut 11.09.2012 klo 16:25

En nyt koe olevani mikään asiantuntija tässä painoasiassa, mutta ihan ekaksi herää kysymys että kuinka vanha olet?Ja kuinka pitkä? Sanoit käyväsi koulua vielä. Omia syömisiä ei kannata ihan sairaalloisen tunnollisesti vahtia, mutta sellainen hyvä ja monipuolinen ruokavalio on hyvä pitää mielessä. Sun painoindeksi on täysin normaali (normaali 20-25), mutta painoindeksin kanssa toki on hyvä muistaa ettei se huomioi lihasmassaa ollenkaan. Lihas siis painaa enemmän kuin kehoon kertynyt ylimääräinen rasva. Ja kehossa kuuluu olla hieman rasvaa. Hyvinkin lihaksikkailla ihmisillä painoindeksi on normaalirajan yläpuolella mutta he eivät silti näytä lihavilta. Painoindeksi on mielestäni enemmänkin suuntaa antava arvo kuin sellainen jota pitäs sokeasti tuijottaa. Aivan kuten vaa'alla käynti. Paras mitta on se että miten mahdut vaatteisiisi ja miltä se peilikuva näyttää. Peilikuvaa kannattaa katsoa mahdollisimman neutraalisti sen pahimmankin itseinhon vallassa. Varsinkin naisilla on kehossa enemmän rasvaa kuin miehillä ja kun niit muotoi tulee nii tulee painoakin.

Itsellä ainakin huomasin että yläasteella alkoi hiljalleen kohota sitä mukaan ku fyysinen kehityskin eteni. Eihän se ole kivaa lihoa, mutta ei se lapsen vartalokaa ikuisesti pysy. Sullakin tuo paino nousee ilmeisesti kuitenki ihan tasaisesti ja nuo kalorimäärätkin iha ok, mutta entä ruoan laatu?
Sanoit ettet urheile, joten oisko siinä se vastaus? Kyllä ihminen lihoo söi hän miten vain ja varsinkin jos syö liian vähän, elimistö menee ns. säästöliekille ja kaikki mahdollinen onkin sitten kiloina jossai kohtaa kroppaa. Toinen näkökulma on se että sitä painoa tulee vaikka syö kuinka terveellisesti ja kalorit kohdallaan, mutta jos et kuluta energiaa nii johonki se ylimääräinen energia sitten jää. En tiedä sitten oletko kuullut ns.lapsen pyöreydestä. Olin itsekin mielestäni pyöreä kun painoin saman verran kuin sinä aina sinne asti ku täytin 18. Se pyöreys sit tasottui kuitenki ja paino jäi pyörii siihen tietyn luvun ympärille plus miinus 1-2kg saatto heitellä. Se on ihan normaalia joten kilosta tai kahdesta en vetäis paniikkia.

Tämmösestä painoasiasta ei kannata stressailla liikaa. Syö hyvin ja monipuolisesti ja liiku. Mitään ei kannata viedä äärimmäisyyksiin oli se sitten ruokavalio tai liikunta, koska tuloksia sillä konstilla ei tule ainakaan turvallisesti. Itseään ei kannata verrata muihin koska kaikilla on erilaiset taustatekijät vaikuttamassa siihen ulkomuotoon kuten aineenvaihdunta, ruoka ja liikunta jne. Ole oma itsesi ja ota rauhallisesti sen painon kanssa. Uskoisin että se tasaantuu siitä. Jos se paino nyt hirveästi huolettaa niin käy vaikka terveydenhoitajan vastaanotolla juttelemassa ja aina voit toki pyytää lähetettä verikokeisiin. Kilpirauhasen vajaatoimintahan nostaa painoa, mutta se on hoidettavissa oleva.

Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua etkä pelästynyt mistään kirjoittamastani.

Käyttäjä Kauneinta kirjoittanut 12.09.2012 klo 17:44

En mä pelästy itsestäänselvyyksistä, älä huoli. Mun painon tasoittuminenkin on loppunut jo parisen vuotta sitten, en ole ulkonäöllisesti muuttunut enää vuosiin (murrosikä siis jo pitkästi ohi).

Se mun peilikuvahan se ongelma on, ei ne luvut. Mä en mahdu vaatteisiin, en pysty pitämään hihattomia paitoja ollenkaan, aina pitää olla huppari päällä ja sekin jo rajottaa elämää etenkin plus 25 asteisina kesinä.

Mun fyysinen kehitys oli suhteellisen nopeaa, 10 v alko kasvupyrähdys, loppu kun olin 12. Ei senttiäkään sen jälkeen, ja sittenhän se parin vuoden sisään painokin tasottui. Nyt mun ongelma ei ole murrosikään liittyvä, mikä ilmeisesti ei käynyt selväksi, vaan se että sitä painoa tulee ihan yhtäkkiä kuin tyhjästä, vaikka se oli vuosia sama - pituuskasvun ja murrosiän jälkeen.

Tottakai mä tiedän mitä tuo säästöliekki tarkoittaa, enkä mä syö niin vähän että niin kävisi, syön ihan normaalisti. En syö roskaruokaa, kuten jo aiemmin mainitsin, mikä sekään ei ilmeisesti käynyt tarpeeksi hyvin selväksi. Mä en ole ikinä urheillut, ja syön myös sen mukaan etten kuluta ylimääräistä, sillä tunnen omat elämäntapani. Tokihan geeneilläkin on omat tekijänsä tässä, molemmat mun vanhemmat on ylipainoisia, ja siihen on mullakin suunta.

Käyttäjä Cyanidesun kirjoittanut 13.09.2012 klo 19:14

En tarkoittanut siis mitään pahaa ja en oleta mitään ominpäin varsinkin jos jonkun viestissä ei tarkempia tietoja lue. Yritän kirjoittaa neutraalia tekstiä mutten ilmeisesti onnistunut. Tiedät paljon tuosta painon nousuun johtavista taustatekijöistä joten se ei siis ole ongelma. En sitten tiedä minkälaista vastausta asiaasi kaipasit mutta tuota painon nousua nyt voi testata esimerkiksi verikokein eli testataan kilpirauhasarvoja. Kerron tästä nyt ihan siksi että olen itse kokenut saman - paino noussut eikä selkeää selitystä tule elintavoista. Mulla syy painonnousuun aikoinaan oli kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta tee toki kuten parhaaksi näet ja anteeksi nyt sitten jos tämä osu herkkään paikkaan.😳

Käyttäjä Kauneinta kirjoittanut 14.09.2012 klo 19:15

Cyanidesun kirjoitti 13.9.2012 19:14

En tarkoittanut siis mitään pahaa ja en oleta mitään ominpäin varsinkin jos jonkun viestissä ei tarkempia tietoja lue. Yritän kirjoittaa neutraalia tekstiä mutten ilmeisesti onnistunut. Tiedät paljon tuosta painon nousuun johtavista taustatekijöistä joten se ei siis ole ongelma. En sitten tiedä minkälaista vastausta asiaasi kaipasit mutta tuota painon nousua nyt voi testata esimerkiksi verikokein eli testataan kilpirauhasarvoja. Kerron tästä nyt ihan siksi että olen itse kokenut saman - paino noussut eikä selkeää selitystä tule elintavoista. Mulla syy painonnousuun aikoinaan oli kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta tee toki kuten parhaaksi näet ja anteeksi nyt sitten jos tämä osu herkkään paikkaan.😳

Anteeksi aiemmasta, väsytti ja paha päivä takana. Kiitos siitä että viitsit vastata ja välittää, se on jo enemmän kuin minulla on varaa pyytää.

En tiedä onko kilpirauhasissani vikaa, isälläni kyseinen tauti on joten se ei ole poissuljettu vaihtoehto. Verikokeissa olen käynyt muiden asioiden takia viimeisen vuoden sisällä noin 5 kertaa, ja luulen kyllä että jos sitä olisi vähääkään katsottu olisi asia tullut ilmi. Kiitos tästä tiedosta, ehkäpä otan yhteyttä lääkäriin jos asia vaivaa vielä.

Käyttäjä Cyanidesun kirjoittanut 19.09.2012 klo 14:10

No jokaisella on niitä huonoja päiviä. Eikä tämä nyt mitään henkilökohtaista ollutkaan. Olen itsekin painiskellut saman paino ongelman kanssa jo kauan. Minä vaan satun tietämään syyn tähän omaan tilanteeseen joka on juurikin se kilpirauhasen vajaatoiminta joka välillä kääntyy liikatoiminnan puolelle. Hormonit vaikuttaa niin moneen asiaan ja mulla ainakin liikunnasta ja kuntosaliharjoittelusta huolimatta tuli painoa. Kunnes sitten kävin verikokeissa ja sieltähän se löytyi - kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys aloitettiin. Mullakin on sitä suvussa aika monella joten ihmekös tuo jos mäkin sen sain. Syön aika kasvispainotteista ruokaa mutta toki lihaakin siis periaatteella kaikkea kohtuudella ja liikuntaa vasta painoksi.

Kannattaa kyllä käydä lääkärissä ja pyytää lähetettä verikokeisiin. Saat ainakin selville sen onko kyseessä kilpirauhaset vai ei. Ja jos ei niin sitten on ainakin yksi huoli vähemmän. Painon nousu on toki vain yksi oire joka viittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan muttei yksin riitä varmistamaan että sinäkin sitä sairastaisit. Ja kuten varmaan tiedätkin sitä kilpirauhasen vajaatoimintaa voidaan hoitaa ja painokin varmasti korjaantuu ajan kanssa. Oletko huomannut muita oireita kuin painon nousu? Isäsi varmasti osaa kertoa sinulle oireista jotka tässä sairaudessa ovat yleisiä. Älä stressaa liikaa ja eiköhän se paino tasoitu siitä jos kyseessä on tosiaan sama sairaus kuin isälläsi. Kaikkea hyvää ja antoisaa syksyä.🙂🌻

Käyttäjä Kauneinta kirjoittanut 19.09.2012 klo 16:04

Juu, mua alkaa jo pelkästään tästä aiheesta puhuminen turhauttaa, vaikka voisihan tää olla kyse pelkästään stressistä tai laiskuudesta, niin kuin luultavasti onkin.

Kyllähän mulla näitä oireita riittää vaikka muille jakaa, eri asia mihin ne liittyy. Perjantaina yskin ylös jotain ylimääräistä jonka alkuperästä ei ole mitään tietoa, ja mulla on jo vuosia ollut masennuksen piikkiin pistettyä väsymystä. Niin ja voihan tämäkin olla pelkästään elimistön vastaus masennukselle, en mä vaan tiedä. Joskus tuntuu siltä että mun keholla on oma elämänsä..

Fyysinen kunto on laskenut järkyttävästi, pystyn juoksemaan muutaman sata metriä ja sitten pyörryttää, ei sillä että olisin koskaan ollut hyvässä kunnossa, enkä mä kyllä niin paljon urheilekaan että toi olis mitenkään erityisen outoa. Niin ja mun päätä särkee jatkuvasti. Luoja tietää mihin kaikkeen nääki viittaa..