Miten saada elämä taas kuntoon

Miten saada elämä taas kuntoon

Käyttäjä blaah123 aloittanut aikaan 27.12.2016 klo 22:14 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä blaah123 kirjoittanut 27.12.2016 klo 22:14

Oon sairastanut masennusta suurinpiirtein viiden vuoden ajan. Välillä on ollut helpompia ja välillä vaikeampia kausia, mutta tällä hetkellä oikeastaan käyn niitä vaikeimpia aikoja läpi. Oon vasta viimeisen puolen vuoden aikana oppinut puhumaan ihmisille mun tunteista ja uskaltanut mennä uudestaan psykologille puhumaan mun ongelmista. Oon tällä hetkellä lukion kolmannella luokalla ja päätin pidentää mun opintoja puolella vuodella, jotta saan aikaa parannella mun mielenterveyttä.
On vaan niin hämmentävä olo kun periaatteessa mulla on kaikki tällä hetkellä elämässä paremmin kuin hyvin, mutta silti oon todella onneton. Pääsin irti erittäin hallitsevasta ja vaikeasta ihmissuhteesta noin puoli vuotta sitten ja sen jälkeen välit mun ystäviin ja perheeseen on lähentyneet todella paljon ja aloin tässä hiljattain seurustella aivan mahtavan pojan kanssa, joka on kärsivällinen ja haluaa ymmärtää ongemiani ja tukea minua. Siltikin koen oloni hyvin onnettomaksi ja ahdistuneeksi melkein kaiken aikaa ja mietin usein kuolemaa ja sitä miten paljon helpompaa olisi jos kaikki vain päättyisi. On tosi vaikea saada mitän enää aikaiseksi ja pahimpina pävinä en pysty tehdä muuta kuin maata sängyssä ja tuijottaa seinää. On myös sellainen olo, että oon kauheen yksin näitten tunteiden kanssa ja on ahdistavaa kun kukaan ei täysin ymmärrä mitä käyn läpi.
Oon tässä nyt kuitenkin päättänyt, että aijon parantua tästä ja saada elämäni kuntoon ja siksi kyselenkin, että onko mitään hyviä vinkkejä siihen miten olisi mahdollista päästä niitten pahimpien ahdistuskohtausten ja masentavien olotilojen yli tai miten ylipäätänsä käsitellä tätä kaikkea järkevällä tavalla? Olisi myös mielenkiintoista kuulla onko muilla samanlaisia kokemuksia.

Käyttäjä Rikottu tyttö😖 kirjoittanut 30.12.2016 klo 23:40

blaah123 kirjoitti 27.12.2016 22:14

Oon sairastanut masennusta suurinpiirtein viiden vuoden ajan. Välillä on ollut helpompia ja välillä vaikeampia kausia, mutta tällä hetkellä oikeastaan käyn niitä vaikeimpia aikoja läpi. Oon vasta viimeisen puolen vuoden aikana oppinut puhumaan ihmisille mun tunteista ja uskaltanut mennä uudestaan psykologille puhumaan mun ongelmista. Oon tällä hetkellä lukion kolmannella luokalla ja päätin pidentää mun opintoja puolella vuodella, jotta saan aikaa parannella mun mielenterveyttä.
On vaan niin hämmentävä olo kun periaatteessa mulla on kaikki tällä hetkellä elämässä paremmin kuin hyvin, mutta silti oon todella onneton. Pääsin irti erittäin hallitsevasta ja vaikeasta ihmissuhteesta noin puoli vuotta sitten ja sen jälkeen välit mun ystäviin ja perheeseen on lähentyneet todella paljon ja aloin tässä hiljattain seurustella aivan mahtavan pojan kanssa, joka on kärsivällinen ja haluaa ymmärtää ongemiani ja tukea minua. Siltikin koen oloni hyvin onnettomaksi ja ahdistuneeksi melkein kaiken aikaa ja mietin usein kuolemaa ja sitä miten paljon helpompaa olisi jos kaikki vain päättyisi. On tosi vaikea saada mitän enää aikaiseksi ja pahimpina pävinä en pysty tehdä muuta kuin maata sängyssä ja tuijottaa seinää. On myös sellainen olo, että oon kauheen yksin näitten tunteiden kanssa ja on ahdistavaa kun kukaan ei täysin ymmärrä mitä käyn läpi.
Oon tässä nyt kuitenkin päättänyt, että aijon parantua tästä ja saada elämäni kuntoon ja siksi kyselenkin, että onko mitään hyviä vinkkejä siihen miten olisi mahdollista päästä niitten pahimpien ahdistuskohtausten ja masentavien olotilojen yli tai miten ylipäätänsä käsitellä tätä kaikkea järkevällä tavalla? Olisi myös mielenkiintoista kuulla onko muilla samanlaisia kokemuksia.

Hei blaah 123!

Mä olen kärsinyt masennusta nyt kolme vuotta siitä kun se diagnosoitiin mutta uskon että ennen sitäkin kärsin masennuksesta.

Mulla on sieltä vaikea masennus päästä tää mun. Melkein mikään päivä ei ole helppo ja ilman mitään itsetuhoisia ajatuksia. Oon viillellyt niin 2 vuotta mutta nyt se on vähentynyt että jos on oikein todella pakko niin ehkä sit teen sen mut yritän pitää sen etten tekisi.

Samaa aikaa kärsin ahdistuneisuus/paniikkihäiriöö eli mulla on kummatkin ahdistuneisuushäiriö ja paniikki häiriö. Ne vähän rajaa mun tekemisiä välillä ja sit saan aika useasti paniikki/ahdistuneisuus kohtauksia...Mitkä on ihan hirveitä...😭

Mun masennuksessa on ollut ehkä joka vuosi joku 10-30 hyvää päivää paitsi no tänä vuonna. Vointi on tällä hetkellä aikas huono en jaksa nousta sängystä koska romahdin henkisesti kokonaan muutama tunti sitten ja sain sen perään paniikki/ahdistuneisuus kohtauksen mikä enemmän uuvuttaa mua 😭😭😭

Välillä on kyllä yhtä tyhjän päälle yrittää sinnitellä ja yrittää uskoa huomiseen...😞

Ehdottaisin blaah 123 sinulle että yritä kuunnella musiikkia tai sit tee itsellesi haaste että etit Post up lappuja ja kirjoitat niihin aina kun tulee ahdistus niin että miksi ahdistaa mistä se johtuu tai vaihto ehtoisesti voit kirjoittaa että mikä sillä hetkellä sulla on hyvin ja asioita mitkä on positiivisia.
Tai tee mindfullnes harjoituksia YouTube videoiden avulla tai muita rentoutua videoita. Toivottavasti alkaisit voimaan paremmin☺️❤️