Liian kiltti? Vaikea sanoa ei.

Liian kiltti? Vaikea sanoa ei.

Käyttäjä BirdBell aloittanut aikaan 01.01.2016 klo 16:47 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 01.01.2016 klo 16:47

Tyhmää olla näin kiltti. Olen kuullut sitä muilta ihmisiltä että olen liian kiltti. Olen samaa mieltä asiasta. Tosi rasittavaa kun haluaa vain miellyttää ja vaikka sen tajuaisi itse että tämän on jo vähän liian kilttiä niin tulee tunne että on vain pakko tehdä nooin koska muuten nuo toiset suuttuvat. Välillä tulee itserakas olo.

Voiko ihminen olla itserakas?

Kun joku toinen ei tykkää että menen jonnekkin tai teen jotain ja vaikka se olisi minulle hyödyksi tai tekisi hyvää. Jätän väliin koska toinen ihminen ei tykkää. Tulee sellainen olo etten ole tervetullut. Tai en ole oiketettu asiaan.

Jos on työelämässä ( minä en kyllä ole tällä hetkellä ) siellä juoksutetaan koska ihmiset tietävät että on vaikea sanoa ei.

Kokemuksia kiltteydestä?

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 01.01.2016 klo 17:41

En tunne itseäni arvokkaaksi tai riittäväksi ellen miellytä muita. En edes silloin. Se on huono tapa ja jälleen tulee se itsutunto kysymys ainakin minun kohdallani. En tiedä sinusta, mutta minun elämääni huono itsetunto ohjaa liikaa.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 01.01.2016 klo 19:49

Sarjetty kirjoitti 1.1.2016 17:41

En tunne itseäni arvokkaaksi tai riittäväksi ellen miellytä muita. En edes silloin. Se on huono tapa ja jälleen tulee se itsutunto kysymys ainakin minun kohdallani. En tiedä sinusta, mutta minun elämääni huono itsetunto ohjaa liikaa.

Hei Sarjetty

Tiedän tunteen, että ei tunne arvokkaaksi jos ei miellytä. Niin minullakin jos ei miellytä ottaa sekin itsetuntoon. Minusta tuntuu ( ihme että kirjoitan näin koska harvemmin käytän tuntuu sanaa) että itsetunto on kaiken a ja o. Jos on huono itsetunto niin ottaa ihmisten kommentit raskaasti. Sitten kun itsetunto lisääntyy niin jos joku haukkuu sille pystyy jo nauramaankin.

Tuntuuko sinustakin että olet liian kiltti?

Käyttäjä Lissuw kirjoittanut 01.01.2016 klo 19:52

Juu mulla sama juttu! Ala-asteelta lähtien saanut kuulla, että oon liian kiltti, jolloin yritin muuttaa itseäni->sairastuin pikkuhiljaa masennukseen ja kadotin loputkin osani itestäni. Pitkään olin ihan hukassa. Mutta täytyy vaan oppia hyväksyyn, että sä riität. Oot just hyvä noin kilttinä. Mut sun ei myöskään tarvii miellyttää muita jos joku sanoo sulle että ei haluut sun menevän johonkin yms nii se on hänen asiansa, ei sun tarvii menojas muutella sen takia.
Pärjäilkää!!

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 01.01.2016 klo 19:53

Jatkan vielä että minulle on suututtu silloin kun uskallan sanoa ei. Haukutaan olet huonoll tuulella kun käytän ei- sanaa. Koska ihmiset ovat tottuneet näkemään alistuneena. Juuri tämä on ainakin omalla kohdalla ongelma koska ihmiset eivät ymmärrä tai ovat niin julmia että eivät hyväksy toista roolia.

Muilla sama ongelma?

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 02.01.2016 klo 09:39

Olen liian kiltti. Minäkin sairastuin lopulta masennukseen ja nyt kamppailen jopa itsemurha-ajatusten kanssa.
Itsetunto on todella tärkeä. Se on vain ihan liian vaikea saada ylös, kun jotain pahaa tapahtuu heti tai voimani loppuvat kesken.
Ei-sanan käyttä riippuu ihan kysyjästä.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 13:10

Sarjetty kirjoitti 2.1.2016 9:39

Olen liian kiltti. Minäkin sairastuin lopulta masennukseen ja nyt kamppailen jopa itsemurha-ajatusten kanssa.
Itsetunto on todella tärkeä. Se on vain ihan liian vaikea saada ylös, kun jotain pahaa tapahtuu heti tai voimani loppuvat kesken.
Ei-sanan käyttä riippuu ihan kysyjästä.

Hei Sarjetty
Minulla ei ole todettu masennusta eikä kyllä muutakaan mielenterveydenhäiriötä korkeintaan ahdistusta sekin perheväkivallan seurauksesta.
Ei- sanaa on joskus vaikea minunkin käyttää. Sama juttu riippuu kysyjästä käytänkö ei sanaa. Tulee niin itserakas olo joskus ei sanan käytöstä.

Käyttäjä Hullu kirjoittanut 02.01.2016 klo 16:54

Heippa rakas, muista että maailmassa on paljon ihmisiä jotka ei sua tuomitse siitä että teet niinkuin itse tahdot. Jos sun läheiset ihmiset ei ymmärrä sitä, sä et niitä silloin tarvitsekkaan sun elämään. Kokeile vähän kerrallaan tehdä niinkuin haluat, välittämättä kavereistas. Sä tuut huomaamaan miten ihanaa on olla vapaa.
Tsemppiä☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 02.01.2016 klo 19:40

Pitäisi osata tehdä niin kuin todella tahtoo. Joskus joku vaan yrittää ohjailla elämääni liikaa.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 21:12

Hullu kirjoitti 2.1.2016 16:54

Heippa rakas, muista että maailmassa on paljon ihmisiä jotka ei sua tuomitse siitä että teet niinkuin itse tahdot. Jos sun läheiset ihmiset ei ymmärrä sitä, sä et niitä silloin tarvitsekkaan sun elämään. Kokeile vähän kerrallaan tehdä niinkuin haluat, välittämättä kavereistas. Sä tuut huomaamaan miten ihanaa on olla vapaa.
Tsemppiä☺️❤️

Hei Hullu
Olet oikeassa! Kiitos kun kirjoitit 🙂
Minulla on ongelma myös kavereiden suhteen sillä sellaisia ei minult löydy. Ala-asteella taisi olla muutama mutta ne kaikki ovat jättäneet tai ryhtyneet kiusaamaan. Niistä on ehkä turha enään haaveilla 😞 toivoisin silti löytäväni kavereita.

Onko kenelläkään mitään vinkkejä mistä kavereita voisi saada parikymppisenä?

Jos sanon vastaan jollekkin ihmisille tulee itserakas olo ):

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 22:08

Netistä löytyy paljon otsikoita näin pystyt sanomaan ei loukkaamatta muita.

http://viisaampaatyota.com/2013/03/08/miten-sanot-ei-kun-sinun-pitaisi/

http://elaparemmin.fi/blogi/kuinka-sanoa-ei/

http://www.mll.fi/nuortennetti/paihteet/laheisten_paihteidenkaytto/miten_sanoa_ei/

Todellakin haluaisin oppia sanomaan ei. Jotenkin ei sanan käyttö on minulle vaikeaa koska haluan miellyttää muita ihmisiä. Tulee itserakas olo mikäli sanon ei sanan.
Nykymaailma kun edellyttää että on sellainen päällepäsmäri joka ajattelee vain itseään. Tulee sellainen tunne ainakin aika usein kun keskustelee oman arvonsa tuntevan keski-ikäisen "hirviön" kanssa. En halua yleistää mutta ainakin minusta tuntuu työ/harjoittelu paikoissa aina välillä että monet ovat tuollaisia nipottajia opiskelijoita ja harjoittelijoita kohtaan ja koska on nuori voi olla vaikea sanoa ei - ja puolustaa itseään.

Jos joku on sellainen että pystyy sanomaan vastaan. Kiitos vinkeistä!

Toivottavasti linkeistä on apua jollekkin. Minä en ole ainakaan vielä saanut linkkien avulla avattua itseäni ei sanan käyttäjäksi. Jos joku ymmärtää linkit niin että ne vielä toimivat. Kertokaa silloin ihmeessä muillekkin.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 03.01.2016 klo 09:15

Onko sulla vaikeeta sanoa "ei" joka asiassa? Onko jotain, missä pystyt sanomaan vastaan?

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 03.01.2016 klo 22:06

Sarjetty kirjoitti 3.1.2016 9:15

Onko sulla vaikeeta sanoa "ei" joka asiassa? Onko jotain, missä pystyt sanomaan vastaan?

Hei Sarjetty
Ei joka tilanteessa ole vaikea ei sanaa käyttää. Mutta omien puolien pitäminen on hankalaa. Minulle on psykologi muutamakin psykologi sanonut että pidän itseäni tyhmempänä kuin muut ovat. Se on totta. Tiedustan kyllä että jokainen on saman arvoinen mutta silti jostain syystä joidenkin ihmisten kohdalla lamaannun niin että en uskalla puoliani pitää sitä tarkoitan ei sanan käytöllä kun usein myötäilen vain enkä kehtaa omia mielipiteitäni tuoda julki. Tai sitten jos joku vaikka kysyy minulta teetkö tämän. En haluaisi mutta vastaan kyllä koska en halua loukata toisen tunteita.😯🗯️

Pystyn vastaan sanomaan ihmisille jotka ovat samanhenkisiä ei sellaisia keski-ikäisiä oman arvonsa tuntevia akkoja joiden on pakko päteä joka asiassa.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.01.2016 klo 08:58

Jos pystyt perustelemaan kieltäytymisesi niin et loukkaa toista ainakaan paljoa.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 04.01.2016 klo 10:00

Sarjetty kirjoitti 4.1.2016 8:58

Jos pystyt perustelemaan kieltäytymisesi niin et loukkaa toista ainakaan paljoa.

Hei Sarjetty!
Onhan tuokin perusteleminen totta mutta mitäs jos toinen ei kunnioitankaan niin paljoa että kuuntelisi?

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.01.2016 klo 10:35

Se on toisen idioottimaisuutta.