Kouluun haku stressaa

Kouluun haku stressaa

Käyttäjä pikkulanttu aloittanut aikaan 09.03.2016 klo 16:53 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä pikkulanttu kirjoittanut 09.03.2016 klo 16:53

Hei. Olen 19v tyttö. Opiskelen tällä hetkellä lapsi-ja perhetyön perustutkintoa. Toukokuussa valmistun. Mutta nyt stressaa että minne kouluun hakisin seuraavaksi. En haluisi semmoista alaa mikä on sosiaalinen tai missä on asiakaspalvelutyötä. Olen luonteeltani ujo ja rauhallinen. Tämä ala mitä nyt opiskelen niin on liian sosiaalinen ja on ollu vaikeata kaikki työharjoittelut minulle. Mikä neuvoksi? Mikä ala olisi semmoinen missä ei tarvitse olla sosiaalinen?

Käyttäjä Wylean kirjoittanut 10.03.2016 klo 14:00

Kyllähän noita aloja riittää jossa ei tarvii olla sosiaalinen ja monesta koulutuksesta voi erikoistua vaikka tutkimus- tai asiakastyöhön miten itselle tuntuu parhaalta.

Ehkä aloittaisin tekemällä hieman ammatinvalintatestejä. Mol.fi sivuilla on hyvä testi jossa näkyy eri ammatit ja millä koulutuksella on mahdollista päästä niihin. (Sivusto on tosin alhaalla tällä hetkellä). Muitakin testejä voi tehdä netistä ja jos haluaa sekä jaksaa niin voi myös käydä ammatinvalintapsykologin juttusilla.

Ja sitten kun on löytänyt mielekkään tai monta ammattia niin
https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/yhteishaku/korkeakoulujen-yhteishaku/nain-etsit-koulutuksia/
voi katsella koulutuksia ja missä niitä järjestetään. Kannattaa katsella hieman mihin kaupunkiin haluaa opiskelemaan myös.

Ja joihinkin yliopisto- ja amk-linjoille on todella vaikea päästä ja toisiin pääsee suorastaan pelkästään hakemalla.

Käyttäjä Laikacomehome kirjoittanut 11.03.2016 klo 02:25

Mulla tuli mieleen lähinnä joku ruumiillinen työ, esimerkiksi raksapuoli, tai autopuoli.

Käyttäjä kirjoittanut 11.03.2016 klo 08:04

Minä olen opiskellut metsäalaa enkä juuri ole katunut. Tässä nykyisessä työssäni näen työkavereita n joka toinen viikko.
Myös ihan metsäalan peruskoulusta voi päästä töihin missä saa esim. metsäkoneiden kanssa olla ihan kahdestaan.

Käyttäjä BabyDoll kirjoittanut 18.03.2016 klo 12:35

Heippa!

Hyviä vinkkejä oletkin jo saanut, mutta itse lähtisin siitä, että mitä sinä haluaisit tehdä tulevaisuudessa. Jos se on jo selvää, seuraavaksi miettisin miten lähteä viemään asiaa eteenpäin. Voin kokemuksesta sanoa, että ujous on voitettavissa kun vain löytää oikeat työkalut sen ylittämiseen 🙂 Esimerkiksi jos ujoutesi tulee ilmi face to face- tyyppisessä tapaamisessa, voisitko tehdä jotain asiakaspalvelutyötä, jossa olet asiakkaisiin yhteydessä puhelimitse tai tietokoneen kautta? Tsemppiä koulun löytämiseen!

🌻🙂🌻