Koulukiusaaminen – sattuu syvälle sisimpään

Koulukiusaaminen - sattuu syvälle sisimpään

Käyttäjä pepez aloittanut aikaan 27.08.2008 klo 20:24 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä pepez kirjoittanut 27.08.2008 klo 20:24

Moi! Olen nyt ysillä ja kiusaaminen oli mulla ennen pahoinpitelyy, haukkumist, eristämist ja uhkailuu. Mul oli rakkain ystävä, mut meil oltiin kateellisii, ni sen oli pakko kääntyy mua vastaan. Oli vakavaa nettikiusaamistakin. Nyt kiusaaminen on sellast kaikesta porukast ja ryhmist poisjättämistä, haukkumist, uhkailuu. En paljookaa uskalla puhuu luokkalaisilleni, ku saan vastaukseks jotai tosi pahoi herjauksii. On mut hakattukin. Masennus on ollut useita vuosia ja pian tulee lääkkeiden alotuksesta vuosi, käytän kahta. Itsetuhoisii ajatuksiiki on ollu, ei juurkaan enää. Mul on vaa pari ystävää, eikä ne oikeen mua haluu kuunnella tämmösis jutuis. Tartten teidän apuu, sillä oon useamman kerran puhunu asiast rehtorin ym kanssa, muttei koulu puutu kiusaamiseen. Joskus rehtori on ”puhutellut” jotakin, muttei se ole koskaan auttanut. Vanhemmat eivät tue ja sanovat vaan suunnilleen ”et on kestettävä vaan”. Mitä mun pitäis tehä, et sitä sais loppumaan? Tukareit on meidän luokal, mut ne osallistuu siihe itekki, kiusaamisee. En enää tiiä, antakaa neuvoi, plz ja kertokaa omii kokemuksianne myös.
😯🗯️😞

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 01.09.2008 klo 15:12

Hei pepez!

Olen todella pahoillani siitä, mitä olet joutunut ja joudut kestämään. Olen varma, ettet ole tehnyt mitään, minkä vuoksi olisit ansainnut sen. Hienoa, että olet hakenut apua! Liian moni kiusattu häpeää turhaan ongelmiaan ja pitää pahan olon sisällään. Monet koulukiusatut ovat käyneet läpi samanlaisia tunteita kuin sinäkin:

https://www.secure-tukinet.net/keskustelu/arkistoviesti.tmpl?grp=59;mid=41660

Sinulla on OIKEUS saada apua! Kosket saa lähipiiristäsi tukea, kuinka olisi Kiusattujen Tukin ry:hyn soittaminen? Se päivystää arkisin klo 12-16 numerossa 0800 - 974 74.

Kirjoittelethan jatkossakin tänne! Yritetään yhdessä päästä eteenpäin. 🙂👍

Käyttäjä pepez kirjoittanut 01.09.2008 klo 21:11

Kiitos vastauksesta! Masennus uusi riparil, jollon mul oltiin tosi törkeit;
levis kuvii, kaadettiin mun ollessa vessassa hiuksiini saippuaa, haukuttiin ...
Varsinaisesta koulukiusaamisesta aion mennä nyt ottamaan esille koulukuraattorillemme, mikäli hänet tavoitan. Huomenna edessä just se tunti, mikä on kaikkista pahin;
siellä suu soi ja herjaus käy, kumia lentää mua päin ja vaikka mitä.😭
Mä todella toivon saavani laitettuu mun elämän kuntoon, se jatkuva kiusaaminen on myrkkyä itsetunnolle t: 9 vuoden kokemuksella. Ala-asteelta muistan, kuinka mut yritettiin kuristaa ja hakattiin joka päiuvä, se oli kamalaa ja muistot siitä on vieläki arpina.☹️
Antakaa plz neuvoi viel vaan lisää ...

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 02.09.2008 klo 12:34

Entisenä kiusattuna tiedän hyvin, että kiusaaminen heikentää itsetuntoa. Kun toiset satuttavat tarpeeksi usein, ei enää usko olevansa minkään arvoinen. Mietihän, ketä kiusaajasi pohjimmiltaan alentavat: teetkö sinä väärin vai he? Käytöksellään he paljastavat oman ymmärtämättömyytensä. He eivät ole tarpeeksi kypsiä käsitelläkseen oikein ongelmiaan tai hakea reilulla tavalla huomiota. Se ei ole sinun häpeäsi. Vaikka olet voinut huonosti, et ole siirtänyt pahaa oloasi muihin. Se on vahvuutta!

Ehkä mietit, miksi juuri sinä olet joutunut kestämään tämän kaiken. Erilaisuus on rikkautta, mutta ennen kuin kiusaajasi oppivat tämän, heidän täytyy kypsyä. Kaikki eivät haluaisikaan loukata sinua. Useimmilta vain puuttuu rohkeutta asettua kiusatun puolelle.

Jännitätkö ainoastaan luokkatovereidesi lähestymistä vai muitakin sosiaalisia tilanteita? Entä kuinka reagoit, kun sinua kiusataan? Miten kuraattorilla meni? 🙂👍

Käyttäjä pepez kirjoittanut 04.09.2008 klo 15:48

Jännitän lähinnä, mitä ne sanoo mulle. Jos sanon jotain, usein siihen aletaan kommentoimaan ja sanotaan pahoja herjoja. Yksi opettajakin aina järjestää, et mul ei oo paria parityöskenetelyssä eikä anna mul melkee koskaa puheenvuoroo. En oo vielä tavoittanut kuraattoria, mutta toivon tapaavan hänet viimeistään huomenna.

Käyttäjä valentinas kirjoittanut 04.09.2008 klo 16:19

Hei koulukiusattu.

Olen aikuinen ja tunnen syvää surua ja häpeää siitä kuinka välinpitämättömästi sinua on kohdeltu aikuisten taholta 😳. Ikätovereiden taholta tuleva kiusaaminen on tosi hankala juttu eikä sitä taida saada loppumaan sanomalla heille siitä tai muuttamalla omaa käyttäytymistään. Kouluilla on lakiin perustuva velvoite puuttua kiusaamiseen, se ei ole teidän rehtorin "tahdon asia". 🙄

Vaihtoehtoja:
- toimiiko teidän koulussa oppilastukiryhmä? (siinä on siis ope, terkkari, kuraattori yms.). Jos toimii, käänny heidän puoleen ja vaadi palaveria jossa vanhemmat mukana, ehkä heidän silmät avautuvat siinä... ja saat apua tilanteeseen
- olet siis ysillä, koulun päättyminen siintää jo näköpiirissä. Siis kestät tämän viimeisen vuoden keskittymällä siihen, että se loppuu kohta 😀
- onko koulun vaihtaminen mahdollista?

Kirjoita, kuulolla ollaan
-val

Käyttäjä pepez kirjoittanut 05.09.2008 klo 21:13

Kiitos, val!
1) Täällä ei ole kuin yksi yläaste ja luulisin kiusaamisen alkavan vaikka vaihtaisin naapuripitäjään kouluun - onhan harrastuksenkin parissa kiusaamista.
Laivalla on jätetty yksin ja vältelty usein. Luokan kanssa ollaan menossa keväällä laivalle - jännitän, mitenhän siinä mahtaa käydä.
2) Oppilastukiryhmä ei voi puuttua asiaan, se on jo todettu - +/- 0
3) Kyllä olen ysillä, mutta numerot laskee, kun on jatkuva huono olo ja tää on todellista helvettiä - ihan kamalaa.

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 05.09.2008 klo 21:41

pepez kirjoitti 4.9.2008 15:48

Jännitän lähinnä, mitä ne sanoo mulle. Jos sanon jotain, usein siihen aletaan kommentoimaan ja sanotaan pahoja herjoja. Yksi opettajakin aina järjestää, et mul ei oo paria parityöskenetelyssä eikä anna mul melkee koskaa puheenvuoroo. En oo vielä tavoittanut kuraattoria, mutta toivon tapaavan hänet viimeistään huomenna.

Opettajien taholta tuleva kiusaaminen on vielä vakavampaa! Minulle aikuisuus merkitsee myös kykyä ottaa muut huomioon ja kantaa vastuuta. Vika on EHDOTTOMASTI opettajasi epäammattimaisuudessa, ei sinussa!

Vaikka se onkin vaikeaa, niin koita nähdä ilkeiden sanojen taakse. Luokkatoverisikin saattavat olla epävarmoja itsestään ja haluta olla osa ryhmää. Toisinaan tyhmyys valitettavasti tiivistyy joukossa!

Ikävää, että olet kohdannut aikuisten taholta niin paljon välinpitämättömyyttä. Tunnet olevasi aivan yksin ongelmiesi kanssa. Luottamuksesi aikuisiin on voinut heikentyä. Silti uskallan sanoa, että sinulla on vain käynyt huono tuuri. Rohkeutta kuraattorilla käymiseen!

Olet jo yhdeksännellä. Peruskoulun päättyminen voi olla käänne parempaan! Lukiossa esimerkiksi on asiallisia, motivoituneita opiskelijoita. 🙂 Tiedän, etteivät pitkäaikaisesta kiusaamisesta aiheutuneet haavat hetkessä umpeudu. Mitä aikaisemmin sinulla on voimia käydä läpi vaikeita tunteita, sen parempi. Mikä olisi sinulle hyvä keino käsitellä ongelmia? Mitä ajattelet kirjoittamisesta ja keskusteluavusta? Me täällä pidämme peukkuja pystyssä! 🙂👍

Käyttäjä valentinas kirjoittanut 08.09.2008 klo 13:17

Hei taas, kiva kuulla sinusta 🙂
Koulun käyminen on sinulle nyt tärkeä asia, oppivelvollisuus kuitenkin kohta täytetty ysin jälkeen. Yritetään yhdessä löytää sinulle selviämiskeino sitä varten ja jospa olosi parantuisi niin, että voisit keskittyä paremmin opiskelemiseen ja numeroiden parantamiseen sen sijaan, että mieltäsi painaa tämä kiusaaminen koko ajan.
Sinulla on huono olo ja se näkyy kirjoituksessasi ihan selvästi. Osaat tosin hyvin jäsennellä asioita ja sinulla on selkeitä mielipiteitä ja näkemyksiä asioista ☺️ hyvä. Jatkettaisiinko hiukan vielä näiden olemassaolevien vaihtoehtojen pohtimista:

1) ok, yksi koulu, joten vaihtaminen ei ole ratkaisu. Hmm, mikä saa sinut ajattelemaan, että kiusaaminen alkaisin naapuripitäjässä? Pyöriikö sama porukka sielläkin ja harrastusten parissa? Vai tuntuuko sinusta jo ylipäätään siltä, ettei missään ole hyvä olla?
2) Tapasitko jo kuraattorin?
3) ...Jollet, kysy häneltä sitten samalla voitko suorittaa osan opiskelusta kotoa käsin? Helpottaisiko se oloasi? Saatko luettua, tehtyä läksyt kun olet kotona, onko siellä levollisempi olo?

Aika paljon kyssäreitä😋, vastaile jos jaksat, jatketaan siitä sitten. Olen mielelläni tukenasi.
-val

Käyttäjä pepez kirjoittanut 08.09.2008 klo 19:09

Merci, bien, Val!
1) Olen ehkä hiukan "outo" ja saan hylkyjä uusissa piireissä, se on tullut nähtyä (esim. yläasteelle tulo) Harrastuksessakin on sama meno, laivalla kisamatkoilla mut on jätetty usein yksin ja oon ollu yksin laivassa, eikä kukaan aikuinen oo halunnu puuttuu, kertonu oon
2) Koulu on mulle tärkeetä ja se antaa mulle tekemistä arkisin, muuten olisin iha kaaokses yksinää, et en haluu jäädä kotii
Hyvii ideoita ootte laittanu, kiitos siitä.
Huomenna on taas ne pahimmat kaksi tuntia. Mun asia oli niin tärkee, et pääsin kahden viikon odottelun päätteeksi kuraattorille, torstaina siis. Katotaan, mahtaakohan ne tehä sille mitään, tosin jos satun oikein tuimalle päälle, silloin ne ehkä aikoo harkita jotakin muuta, kun asioiden "seuraamista", kuten viimeiset kaksi vuotta on tapahtunut. 😉 Jännittää huominen ...

Käyttäjä valentinas kirjoittanut 10.09.2008 klo 08:48

Si'l te plait Pepez...vaimitensenytoli 😋 minun ysin ranskan tunneista on jo tovi aikaa 😉

Luin tuota viestin alkua, jossa kirjoitit, että koulu-kiusaamista ja masennusta on kestänyt jo vuosia ja että masennukseen olet aloittanut lääkityksen vuosi sitten, siis se on sairautena diagnosoitu. Mitä itse arvelet kumpi oli ensin kiusaaminen vai masennus? Sinällään asialla ei ole suoranaista vaikutusta kiusaamisen lopettamisen kanssa, mutta voisi auttaa sinua itseäsi rakentamaan ulospääsyä vaikeasta elämäntilanteesta. Asioiden erillään käsitteleminen ja jäsentäminen on hyvä keino ja ne usein selittävät sitten toinen toisiaan. Siitä voi saada myös apua niin ettei koko elämä tunnu yhdeltä suureltä vaikealta mössöltä.

Hyvä, että olet saanut ajan kuraattorille, sieltä kautta koulussa tapahtuviin asioihin pitääkin puuttua. Olisiko sinulle mahdollisuus hakeutua paikkakuntasi sos. ja terveyspalveluiden tai seurakunnan piiriin masennuksen takia? Keskustelua muusta näkökulmasta kuin "koulu ensin". Vaik että miten niin oot "outo"😐 . Tiesitkö, että erään jenkki tutkijan mukaan kaikki me ollaan rikollisia, jo syntyessämme! Sitten ympäristö ja geneettinen perimä vaikuttaa siihen minkä asteisia rikoksia teemme elämämme aikana 😉 mielenkiintoisia näkökulmia ja ajatuksia on maailma siis pullollaan.

val

Käyttäjä v 1959 jousimiesnainen kirjoittanut 10.09.2008 klo 13:45

Hei Pepez🙂🌻🙂🌻🙂🌻

Ajattelin kertoa että koita katsoa sinun ympärillä olevia kiusaajia sellaisella avoimuudella kuinka heikkoja he ovat sinun rinnalla.

He ovat vihaisia kuin susikoiria koska et alistuu heihin ja he siitä raivoavat ja vainoavat sinua siitä.

Sinulla täytyy olla vahva kynttilälanka sinun sisällä mikä palaa vaikka muut yrittää tukahduttaa sammutta sinua .

Tiedän että sydämeesi sattuu ja sydän tuntuu raskaalta ja on musta kuin pimeä, minun sydän oli musta noin 30 v uoden ajan kunnes eräänä päivänä nuoruuden aikana yksi kaveri sanoi kiusaajista että ne minun kiusaajat kiusaasivat aina heikompia mutta ne olivat niin raukkoja etteivät uskaltautunut kiusaata saman ikäisiä tai saman kokoisia tai muita koska he eli kiusaajat pelkäsivät tulla kiusatuksi mikäli he menivät kiusaamaan muita joten sinä hetkenä omani sydän tuli kirkaan punaiseksi ja kevemmäksi ja valoisemmaksi ja sen jälkeen ymmärsin omani itseeni kuinka vahva olen täytynyt olla kuin kestin herjaukset , syyttelyt, kutsuivat jopa minua huoraksi vaikka olin 14 vuotias tyttö , lähdin opiskelemaan eri paikkakuntaan noin 150 km ja elämääni muuttui täysin, siellä uudella paikkakunnalla ei kukaan kiusanut mutta aloin pitämään itsestäni huolta kävelemällä , en osallistunut koulun bileisiin koska en katsonut sitä niin tärkeäksi, ja nyt tässä voin hyvin.

Kateellisia on joka paikassa joten luota itseesi kuten olet luottanut tähän mennessä Sinun kiusaajat eivät taida voida hyvin koska heidän pahan olonsa he eivät hallitse ja he ovat sairaata ihmisiä.

Paljon paljon voimia sinulle Pepez et ole yksin sinulla on ympärillä paljon ystäviä jotka kokenut samalaisia eri muodossa ollutta kiusaamista pilkkaamista naurun alaiseksi joutumiseksi Olet vahva yksilö Sinun vanhemmat eivät pystyy auttamaan sinua konkreettisesti mutta uskon että he sisimpänä tietää miten olet vahva ja että sinun on kasvattava vaikka sinulla todella kivinen mutkainen tie ylöspäin.

Käyttäjä pepez kirjoittanut 11.09.2008 klo 19:14

Kiusaaminen oli jo ennen, muttei se ollut masennuksen laukaisija. Näin tänään kuraattorin ja olin kovin tiukalla päällä, mutta samalla meinasin purkaantua itkemään. Seuraavalla tunnilla kiusaaminen alkoi ja lähdin samantien ulos luokasta ja sain ahdistuskohtauksen, itkin vartin ja sitten puhuin rehtorille, joka sanoi, että tulee kestää, eikä ole näyttöä kiusaamisesta. Legendaarisesti hän kuulusteli kahta luokkalaista ja siinä se. Voin todella huonosti tällä hetkellä ja meno varmaan jatkuu, kun ei siihen millään voida puuttua.

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 12.09.2008 klo 11:03

pepez kirjoitti 11.9.2008 19:14

Kiusaaminen oli jo ennen, muttei se ollut masennuksen laukaisija. Näin tänään kuraattorin ja olin kovin tiukalla päällä, mutta samalla meinasin purkaantua itkemään. Seuraavalla tunnilla kiusaaminen alkoi ja lähdin samantien ulos luokasta ja sain ahdistuskohtauksen, itkin vartin ja sitten puhuin rehtorille, joka sanoi, että tulee kestää, eikä ole näyttöä kiusaamisesta. Legendaarisesti hän kuulusteli kahta luokkalaista ja siinä se. Voin todella huonosti tällä hetkellä ja meno varmaan jatkuu, kun ei siihen millään voida puuttua.

Hei pepez!

Olen todella pahoillani! Selvän pahoinvointisi pitäisi saada hälytyskellot soimaan henkilökunnalla! Kaikki selvittelyt kiusaamisestasi ovat kai olleet hätäisiä?
Hienoa, että yhä tajuat, ettet ansaitsisi tätä. Toisinaan kiusattujen itsetunto vajoaa niin alas, että he luulevat huonoa kohteluaan oikeutetuksi.

Onko koko luokkasi kääntynyt sinua vastaan? Ehkä löytyisi joku mukava, puolueeton toveri. Hän saattaisi auttaa sinua kiusaamisesi paljastamisessa.

Kannustan sinua soittamaan Kiusattujen Tuki ry:hyn. Sieltä voit saada kuulevan korvan, jos aikuiset ympärilläsi eivät usko sinua. Numeron annoinkin aikaisemmin. 🙂👍

Käyttäjä valentinas kirjoittanut 12.09.2008 klo 15:07

Hei pepez,

Olen pahoillani huonosta koulupäivästä ja pahasta mielestäsi ☹️ Koeta viettää kuitenkin mukavampi viikonloppu, tee ja keskity asioihin joista pidät.

Olemme täällä edelleen tukenasi ja toivomme ettet anna periksi. Elämällä on kaikille varattuna huonojen aikojen vastineeksi hyvääkin. Haluaisitko/osaisitko kertoa mitkä asiat sinun itsesi mielestä ovat aiheuttaneet sinulle masennuksen? Jospa löytäisimme vaikka yhden aiheen näin aluksi, jota voisit alkaa muuttamaan elämässäsi tai johon löytyisi ratkaisu. Koulunkäyntiin on ilmeisesti löydettävä sietokynnys, jolla selviät tämän vuoden...tekisi kyllä mieli tulla vähän ravistelemaan teidän rehtoria 😟

Valoisia ajatuksia, val

Käyttäjä v 1959 jousimiesnainen kirjoittanut 13.09.2008 klo 19:09

Hei Pepez🙂🌻🙂🌻🙂🌻

Sinulla on vahva ilmaisutaito kirjoittamalla ja ilmaisemalla itseesi eri tunneskaaloja .

Koita löytää itsellesi ryhmä missä harjoitellaan kirjoitusta.

Aloita kirjoittamaan nykyhetkestä sinun pahoinvoinnista koska se auttaa sinua itseään ymmärtämään ja samalla voit purkaa itseesi kirjaimellisesti paperin päälle ja koska kirjoitat niin kirjoita että se niin kipeä ja totuudenmukainen ja minne se kipu koskettaa ja millä tavoin sinä sitäkäsitteleet.

Kun ilmaiset itseesi paperille laita itsellesi aika ja iso pino paperipino eli lehtiöpino viereen ja kirjoita se paha olo ulos ja kuten sanoin ja anna kyynneleiden valua pitkin poskea ja kirjoita niin monta kertaa että tunnet sen kivun häviävän .

toiseksi menee ulos piiskamaan mattoja kun sinulla on vihatunne ja puraa samalla vihaasi miten sinua tunnet sisältä ja mitä haluat sanoa vihamiehille ja piiska samalla mattoja niin käsitteleet tunteet ja puraat silla lyömällä mattopiiskalla mattoja niin sinulle ei jää vihatunteita sisään.

jos haluat huutaa ulos tuskaasi niin menee metsään ja huuda ulos pahaa olosi .

Onko sinulla polkupyöra aloita pyöräillä niin siinä kykenet näkemaan uusia maisemia ja samalla näet miten pienissä piirissä sinun kiusaajat kiusaat eli laajenna omasi maailma pyöräilemällä katsomassa uusia alueita itsellesi-

kävelee luonnossa ja katsele puita ja vertaa itseesi puihiin siinä sinä näet millaisia puita eli millaisia ihmisiä on ympärillä.

Laajenna omasi maailma ja ole onnellinen itsestäsi ja ylpeä että olet kohta pääsemässä eron sinun koulusta kaikista kiusaajista ja vahvistaa itseesi kävelemällä pyöräilemällä kirjoittamisella ja itsellekin huomasin kun piirsin ne muistikuvat sisältäni ulos paperille piirsin miten itse koin ja tunsin annoin värille vallan ja kädelle ja aivolle vapauden tuoda mielipahat ulos liidun ja paperin päälle syntyi erilaisia tunnetiloja missä pikkuhilja vapauduin pahasta olotilasta.

Paljon paljon hyviä syksy ulkoilupäiviä sinulle.