Kaverille tukea

Kaverille tukea

Käyttäjä Apulainen aloittanut aikaan 24.03.2014 klo 18:20 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Apulainen kirjoittanut 24.03.2014 klo 18:20

Moi, olen 14v tyttö Helsingistä. Autan yleensä muutamaa läheistä ystävääni, kun heillä on ongelma jossakin päivän tapahtumassa. Mutta tälläkertaa en tiedä itsekään vastausta tämmöiseen.. Ystäväni kirjoitti minulle näin:

”En ollu aamul koulus koska riitelin iskän kaa, ja en kehdannu mennä kouluun näin masentuneena ja itku naamassa, ja olin nii huonol tuulel, ni menin yhelle kalliolle yksin itkee 3 tunniks ja jäädyin sinne, sit toisella kaverilla loppu koulu (toisesta koulusta) ja menin hänen luokseen. Nyt tulin kotiin. Isä on nyt ilonen ja ei tiedä asiasta, ja kysyi koulupäivästä”

Olen auttanut tätä ystävääni monesti, kun hänellä on ollut tarvetta siihen. Hän myös sanoi, että haluaisi viillellä itseään, mutta ei ole siihen kyllin rohkea.. Ja olen vähän pihkassakin tähän ystävääni 😉~ Mutta toivottavasti jaksatte vastata! Arvostan sitä 🙂🌻

Käyttäjä FragileFairytale kirjoittanut 25.03.2014 klo 07:49

Moi! Et siis oo ollut vastaavassa tilanteessa aiemmin, ainakin näin ymmärsin?
En tiedä millanen tämä ystäväsi on luonteeltaan, joten siltä kannalta on vähä vaikee sanoa mitä sun pitäis tehdä. Mut ainakin ihan ylipäänsä tukena oleminen vois auttaa. Kysyt kuulumisia ja kuuntelet mitä hänellä on sanottavana, etkä tuomitse. Nää nyt on aika tavallisia ohjeita vielä.
Voisin myös kuvitella, et hän tarvitsis jonkinnäköstä ammattiapua, kun kerran itsetuhoisia ajatuksiakin on. Eli suosittelen ehdottamaan josko ystäväsi olis valmis pyytämään apua jostakin - koulupsykologi, joku läheinen luotettava aikuinen, koulussa joku opettaja, jne?
En osaa olla tän enempää avuks, mut ehdottomasti ainakin kannattaa olla ystäväsi tukena ja kannustuksena.