Itsetunnon kohotus

Itsetunnon kohotus

Käyttäjä BirdBell aloittanut aikaan 28.12.2015 klo 16:25 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 28.12.2015 klo 16:25

olen varma että täällä käy muitakin joilla on huono itsetunto.

Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä miten kohottaa itsetuntoa.
Älkää ehdottako
A) kavereita
– minulla ei ole selaisia
B) harrastusta

Kiitos jos joku antaa vinkkejä.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 02.01.2016 klo 09:33

Itseesi tutustuminen voisi todella auttaa. Kun tietää kuka todella on ja mitä haluaa.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 13:10

Sarjetty kirjoitti 2.1.2016 9:33

Itseesi tutustuminen voisi todella auttaa. Kun tietää kuka todella on ja mitä haluaa.

Aloitan tänään itseeni tutustumisen. Pelkään että järkytyn pahoin...

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 02.01.2016 klo 20:05

Ei sinulla ole syytä järkyttyä. Kuulostat todella mukavalta ihmiseltä.
Tässä oisi muutama kysymys, jotka voit kysyä itseltäsi:
1. Mitä minä tahdon?
2. Ketä rakastan?
3. Mikä tekee minut onnelliseksi?
4. Mitä osaan hyvin?
5. Mitä voisin kehittää?
6. Kuka minä todella olen?
7. Mitkä asiat ovat tehneet minusta tälläisen?
8. Mistä minun on syytä olla ylpeä?
9. Onko jotain, mitä kadun?
10. Miten siitä voisi päästä yli?

Näinkö puhuu yläasteelainen?😀

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 21:35

Netti on pullollaan näin saat paremman itsetunnon harjoituksia. Hyvä niin! Pahavain että ne eivät sovi minulle... Tai sitten ajattelen liian vaikeasti.

http://www.fit.fi/arkisto/elamanhallinta/10-tapaa-saada-parempi-itsetunto/1731.html

Ensinäkin pitäisi toistaa itselleen kuinka hyvä on. Tuntuu jotenkin omituiselta mennä peilin eteen katsomaan kasvoja mistä ei pidä ja sitten hokea jotain lausetta. Onhan se kokeilemisen arvoinen vinkki.
- auttaako tuollainen hokema jotain teistä?
- onko joku kokeillut ja alku tuntunut vaikealta, miten pääsit alku kankeudesta, kauanko meni?

Sitten vinkki positiivisuus. Haluaisin ajatella itsestäni positiivisesti. Ajattelenkin aina välillä kunnes saan ympäristöstä negatiivisia kommentteja itsestäni ja positiiviset ajatukset haihtuvat ): tai sitten kuulee sitä kuinka lapsellinen olen kun ajattelen itsestäni positiivisesti.
- onko muilla samoja ongelmia positiivisuuden suhteen?

Kolmas vinkki missä olet hyvä. En koskaan tykkää kysymyksestä että missä olet hyvä. Koska olen "ujo" nyt pitäisi varmaan ajatella että en ole ujo olen rohkea. Mutta kuitenkin olen hyvä kuuntelija koska olen enemmän hiljaa kuin äänessä. Vaikka haluaisin olla sosiaalinen.
- onko teistä vaikea miettiä missä olet hyvä?

Sitten vinkki kirjoita päiväkirjaa ja kirjoita uniasi ylös. Täällähän näitä asioita kirjoitan 🙂 mitään vihko päiväkirjaa en omista
- onko jollakin teistä sellainen?
Unien ylös merkitseminen. Näen aika usein painajaisia tai sitten vain en saa unta.
- samoja ongelmia?

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 21:50

Jatkan vielä vinkeillä.

Sitten on vuorossa vinkki liikunta. Liikunta on aika hyvä vinkki. Itse harrastan lähinnä lenkkeilyä. Jotain joogaa voisin kokeilla.
- mitä liikuntaa te muut tykkäätte harrastaa?
- onko liikunnasta apua itsetuntoon?

Seuraavana vuorossa vinkki pyydä puolisoasi kertomaan missä olet hyvä. Ehkä jollekkin hyvä vinkki. Itsellä ei ole puolisoa eikä myöskään kavereita. Eikä lähipiiriä. Koira harmi vain ei osaa puhua ihmisten kieltä ):
- kysyttekö te kavereilta/ puolisolta missä olette hyviä?

Ole tyytyväinen itseesi. Tässähän tämä ongelman ydin on kun en ole tyytyväinen itseeni. Tiedän kukaan ei ole täydellinen mutta aina kun saa negatiivista palautetta osakseen tuntuu siltä ettei minulla ole juurikaan arvoa ):
- oletteko te tyytyväisiä itseenne?
- mitä haluaisitte muuttaa itsessänne?

Älä ole ihmisten kanssa tekemisissä jotka saavat olosi tuntumaan tukalalta.
Kumpa se olisikin mahdollista kun ongelma on perheessäni ehkä myös minussa.
- miten teillä pystyttekö olemaan erossa ihmisistä joiden kanssa tunnette olonne tukalaksi?

Kerro suoraan mitä ajattelet.
Kumpa se olisikin niin yksinkertaista. Kun on vaikea sanoa ei.
- puhutteko te suoraan ihmisille?

Sano ei
Minun on ainakin vaikea joskus ( aika usein) sanoa ei.
- pystyttekö te sanomaan ei helposti?

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 21:55

Ja lisää vinkkejä.

Tee tavoitelista unelmistasi
- mistä te unelmoitte?

Luovu syyllisyydestä. Olisipa se niin helppoa. Jos sanon jollekkin vastaan tulee syyllinen olo ):
- onko teillä muilla vaikeaa luopua syyllisyyden tunteesta?

Tarkoitukseni ei ollut näitä vinkkejä dissata. Mutta ne kaikki eivät ainakaan itselleni ole sopivia. Kerroin mielipiteeni. Koska teen kaikkeni itsetunnon kohottamiseksi vaikka tuntuisi ankealta kokeilen ainakkn vinkkejä.

Jos jollakin on lisää vinkkejä. Kiitos!

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 22:32

Sarjetty kirjoitti 2.1.2016 20:5

Ei sinulla ole syytä järkyttyä. Kuulostat todella mukavalta ihmiseltä.
Tässä oisi muutama kysymys, jotka voit kysyä itseltäsi:
1. Mitä minä tahdon?
2. Ketä rakastan?
3. Mikä tekee minut onnelliseksi?
4. Mitä osaan hyvin?
5. Mitä voisin kehittää?
6. Kuka minä todella olen?
7. Mitkä asiat ovat tehneet minusta tälläisen?
8. Mistä minun on syytä olla ylpeä?
9. Onko jotain, mitä kadun?
10. Miten siitä voisi päästä yli?

Näinkö puhuu yläasteelainen?😀

Hei Sarjetty! Ja kiitos.
Oletko itse tehnyt tuon harjoituksen ja onko se auttanut? Tästä se lähtee teen tuon harjoituksen. Jos saisin aivoni vaikka kehittymään uudelle tasolle 🙂
P.s minä en ole ylä-asteikäinen.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 03.01.2016 klo 09:07

Olen yrittänyt kyllä tutustua itseeni. Se auttaa, mutta sitten tapahtuu jotakin ja romahdan taas. Sellaista tää masennus. Nyt sain kyllä lääkkeen, mutta epäilyttää se vähän. Se on lievään ja lyhytaikaaiseen. Onko itsetuhoiset ajatukset lievän masennuksen oireita? Eivät vaan vaikean ja vakavan. Onko vuosi lyhytaikanen?

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 03.01.2016 klo 19:52

http://hidastaelamaa.fi/avainsanat/kysymyksia-itselle/

tossa linkissä on lisää kysymyksiä.😉

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 03.01.2016 klo 21:55

Sarjetty kirjoitti 3.1.2016 9:7

Olen yrittänyt kyllä tutustua itseeni. Se auttaa, mutta sitten tapahtuu jotakin ja romahdan taas. Sellaista tää masennus. Nyt sain kyllä lääkkeen, mutta epäilyttää se vähän. Se on lievään ja lyhytaikaaiseen. Onko itsetuhoiset ajatukset lievän masennuksen oireita? Eivät vaan vaikean ja vakavan. Onko vuosi lyhytaikanen?

Hei Sarjetty
Ihan kuin minullakin tuollainen romahtaminen. Silloin kun saan kerättyä itseluottamusta niin joku tulee ja vittuilee päln naamaa. Hyvä itsetunto kestää vittuilua hetken ja koska en osaa puolustaa itseäni se tulee tässä kuvioihin mukaan ja otan vittuilun itseeni. Vaikka voisin haukkua toisen pystyyn mutta luonteeni ei salli minun tehdä niin enkä halua loukata ketään joten tulee alistuminen/romahdus.

Lääkkeistä itsellänikin on lääkkeet olen kokeillut kolmea lääkettä eli Seronilia. Ei sopinut tuli allerginen reaktio. Menin päivystykseen totesivat että olisin kuollut ellen olisi tullut. Sitten sain toisen lääkkeen joka oli Optipar. Siitä ei reaktioita syntynyt. Mutta sen sijaan se lihotti. Ehdin syödä sitä 2kk. Lihosin siinä ajassa s-koosta XL- kokoon. Nyt sitten yritän niitä kiloja tiputtaa... Vaikka söin normaalisti niinkuin ennen samoin liikunta. Nyt sitten menee Exitlopram actavis. Sitä söin ensin 3kk Tuli aika mahtava olo. Ja lopetin.... Liian aikaisin. Ohjeiden mukaan ainakin puolivuotta pitää syödä kun on hyvä olo. Se lopettaminen oli aika tuskaa kun olin jo riippuvainen lääkkeelle. Ja aloitin tässä hiljattain uudelleen. Jos nyt söisi sitä vaikka vuoden...

Vaikea sanoa onko vuosi lyhytaikainen. Koska en ole mikään psykiatri enkä psykologi. Tuossa ylhäällä on oma kokemukseni lääkkeistä. Toisin jokaisella lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti. Toiselle sopii ja toiselle ei.

Itsetuhoisista ajatuksista en osaa sanoa. Itselleni on tehty masennustesti. Luulen ettei kukaan psykologi, psykiatri edes pysty katsomaan päälleppäin oletko masentunut. Siksi he käyttävät testejä. Itsetuhoisia/masentavia ajatuksia pitää olla tietyn verran ennenkuin voidaan masennuksesta puhua.

Jos kiinnostaa suuntaa antavasti masennuksesta toivottavasti alla olevasta linkistä on sinulle ja miksei muillekkin hyötyä (:

https://vastaamo.fi/masennus/

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 03.01.2016 klo 21:57

Sarjetty kirjoitti 3.1.2016 19:52

http://hidastaelamaa.fi/avainsanat/kysymyksia-itselle/

tossa linkissä on lisää kysymyksiä.😉

Kiitos linkistä!

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 04.01.2016 klo 15:51

Menin innoissani peilin eteen valmiina nostamaan itsetuntoa. Minun piti sanoa katsoa peiliin ja sanoa: olen kaunis, olen positiivinen, olen rohkea, voitan ujouteni... Mutta kun asun kerrostalossa. Seinät ovat niin ohutta materiaalia että kuuluu helposti toiseen asuntoon. En vain kehtaa sanoa tuollaisia sanoja peilille.

Sama ongelma jollakin? Mitä te ajattelisitte jo kuulisitte naapurista kun joku yrittää saada lisää itseluottamusta?

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.01.2016 klo 18:02

Voit vain hymyillä itsellesi ja ajatella niin.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 05.01.2016 klo 11:57

Sarjetty kirjoitti 4.1.2016 18:2

Voit vain hymyillä itsellesi ja ajatella niin.

Auttaakohan se samalla tavalla? Vai onko hyötyä ollenkaan! ):

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 05.01.2016 klo 12:51

Kokeile edes. Ethän voi tietää muuten.