Homoseksuaalisuudesta, mielenterveydestä ja uskonnosta…

Homoseksuaalisuudesta, mielenterveydestä ja uskonnosta...

Käyttäjä tribadi aloittanut aikaan 19.04.2007 klo 17:18 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä tribadi kirjoittanut 19.04.2007 klo 17:18

Olen seuraillut viestiketjuja, mutta erästä asiaa en ole huomannut, että ois missään käsitelty… Nimittäin erilaisuutta, tarkemmin sanottuna seksuaalisesta suuntautumisesta johtuvaa erilaisuutta ja sitä, miten se vaikuttaa mielenterveyteen.

Itse huomasin lesbouteni suunnilleen ala-asteen lopulla, mutta pidin sen salaisuutena useamman vuoden ajan. Tietysti kerroin asiasta muutamille ystävilleni, mutta kuitenkin tunsin usein olevani melko yksinäinen sen asian suhteen. En pystynyt puhumaan ystävilleni jos olin vaikkapa ihastunut johonkin naiseen, koska pelkäsin, että he eivät ymmärtäisi, että minun tunteeni ovat aivan yhtä voimakkaita kuin heidän tunteensa vastakkaiseen sukupuoleen. 16-vuotiaana aloin seurustella ensimmäistä kertaa tytön kanssa ja me olimme aika avoimia lesboutemme suhteen. Pienellä paikkakunnalla meitä (tietysti) kiusattiin ja meille huudeltiin todella ikäviä asioita. Välillä pelkäsin kauhean paljon ja minusta tuntui, että ystävänikin jotenkin välttelivät minua. Lesbous, sen salaaminen ja lopulta näyttäminen vaikutti varmasti omaan mielenterveyteeni, sillä olin yhteen väliin todella masentunut ja yksinäinen. Haluaisinkin tietää minkälaisia kokemuksia muilla on omasta tai ystävän homoseksuaalisuudesta ja siitä, miten sen kanssa eläminen on vaikuttanut itsetuntoon ja mielenterveyteen yleensä?

Nyt olen 22-vuotias ja asun yhdessä nykyisen tyttöystäväni kanssa. Olemme seurustelleet neljä vuotta ja sinä aikana itsevarmuus oman lesbouden suhteen on kasvanut todella paljon. En siis enää pelkää sitä, että jotkut ihmiset sanovat ikäviä asioita, enkä muutenkaan salaile lesbouttani millään tavalla ainakaan tietoisesti.

Viimeaikoina olen kuitenkin alkanut miettiä homoseksuaalisuuden suhdetta uskontoon. Minä kuulun kirkkoon (vielä) ja jossain vaiheessa varsinkin nuorempana koin saavani paljonkin apua uskonnosta, mutta nyt se on muuttunut. Kirkon näkemykset ovat niin ristiriidassa sen kanssa, mitä itse ajattelen rakkaudesta, että olen joutunut todella miettimään sitä, että eroaisin kirkosta. Välillä minua ahdistaa aivan järjettömästi tieto siitä, että jotkut uskovaiset luulevat lesbouden olevan syntiä ja kuvittelevat, että homoseksuuali voi muuttaa itsensä heteroksi. Se on todella loukkaava ajatus! Minusta myös tuntuu, että he eivät edes halua ketään homoseksuaalia seurakuntaan.. Minkälaisia kokemuksia muilla on uskonnon ja homoseksuaalisuuden yhteensovittamisesta? Haluaisin myös tietää, miten uskonnolliset ihmiset suhtautuvat siihen, että homoseksuaali kuuluu kirkkoon? Pitävätkö he itseään jotenkin ”normaalimpana” ja parempana, kun ovat itse heteroita, vai ajattelevatko he olevansa yhdenvertaisia homoseksuaalin kanssa?

Käyttäjä DBT kirjoittanut 24.09.2007 klo 19:26

Päätin vastata tähän kun tuntuu etteivät ongelmani ole niin suuria kuin muut...

Huomasin lesbouteni - tai bisseyteni - viidennen luokan lopulla. Tällä hetkellä kaksi ihmistä tietää siitä, mutta eivät voi kyllä uskoa sitä vieläkään. Toiselle kerroin suoraan, toinen arvasi ... mutta en ole vielä kertaakaan seurustellut. Ihastunut olen kyllä monta kertaa, mutta ystäväpiirissäni kaikki ovat, tai ainakin sanovat olevansa heteroita. Tällä hetkellä olen kuitenkin ihastunut poikaan. Tiedän, olen nuori, -94...

Käyttäjä karvajalka kirjoittanut 01.10.2007 klo 17:14

Tervehdys kaikille!!!
Haluan nyt kirjoittaa myöskin oman näkemykseni lesboudesta ja kirkosta. Minun mielestäni tämä ei ole oikeastaan mikään mielipidekysymys. Jokaisella uskonnolla on oma ohjekirjansa jonka jokainen ryhmä uskoo saavansa jumalalta. Muslimeilla on koraani ja kristityillä raamattu. Jokainen uskontoryhmä pyrkii toteuttamaan sitä ilmoitusta minkä ovat saaneet koska se on jonkin korkeimman antama. Siitä ei siis useimmatkaan suuntaukset halua poiketa ainakaan tahallaan. Kaikkiin näihin ilmotuksiin sisältyy elämänohjeita ja neuvoja. En siis usko että minkään uskonnon viisas edustaja hylkisi lesboa tai aliarvioisi heitä. Lesboista välitetään samalla tavalla kuin muistakin mutta he eivät vättämättä hyväksy lesboutta vaan välittävät ihmisenä sinusta. sama pätee alkoholistiin. He välittävät alkoholistista ihmisenä mutta ei alkoholismista ( lesbous ja alkoholismi eivät ole verrattavissa🙂) En tiedä saitteko jutun ytimestä kiinni. Minusta on myös jännä että kristittyjä painostetaan hyväksymään kaikenlaista kun ei muitakaan kuten muslimeja siihen painosteta.

🙂🌻

Käyttäjä kuiskaaja kirjoittanut 06.10.2007 klo 15:24

karvajalka kirjoitti 1.10.2007 17:14

Tervehdys kaikille!!!
Haluan nyt kirjoittaa myöskin oman näkemykseni lesboudesta ja kirkosta. Minun mielestäni tämä ei ole oikeastaan mikään mielipidekysymys. Jokaisella uskonnolla on oma ohjekirjansa jonka jokainen ryhmä uskoo saavansa jumalalta. Muslimeilla on koraani ja kristityillä raamattu. Jokainen uskontoryhmä pyrkii toteuttamaan sitä ilmoitusta minkä ovat saaneet koska se on jonkin korkeimman antama. Siitä ei siis useimmatkaan suuntaukset halua poiketa ainakaan tahallaan. Kaikkiin näihin ilmotuksiin sisältyy elämänohjeita ja neuvoja. En siis usko että minkään uskonnon viisas edustaja hylkisi lesboa tai aliarvioisi heitä. Lesboista välitetään samalla tavalla kuin muistakin mutta he eivät vättämättä hyväksy lesboutta vaan välittävät ihmisenä sinusta. sama pätee alkoholistiin. He välittävät alkoholistista ihmisenä mutta ei alkoholismista ( lesbous ja alkoholismi eivät ole verrattavissa🙂) En tiedä saitteko jutun ytimestä kiinni. Minusta on myös jännä että kristittyjä painostetaan hyväksymään kaikenlaista kun ei muitakaan kuten muslimeja siihen painosteta.

🙂🌻

Olet aivan oikeassa siinä, että jokaisella uskonnolla on omat sääntönsä, joita he haluavat noudattaa, koska ne on "ylhäältä" annettu. Ongelma vain on siinä, että esim. Raamatun joitakin ohjeita on sovellettu ja jopa jätetty kokonaan pois. Millä perusteella homoseksuaalisuutta koskeviin Raamatun kohtiin uskotaan yhä? Kuka on päättänyt siitä, mihin Raamatun kohtiin uskotaan ja mihin ei? IHMISET ovat päättäneet. Näillä päätöksillään ihmiset ovat ottaneet Raamatun haltuunsa ja tehneet oman arvomaailmansa mukaan valintoja siitä mitä ohjeita noudatetaan ja mitä ei. Ihmiset ovat päättäneet täysin tietoisesti sen, että homoseksuaalisuus on syntiä ja homoja ei voida vihkiä avioliittoon. Aivan hyvin he voisivat päättää toisinkin, niinkuin esimerkiksi Ruotsissa on jo tehty hyvin tuloksin.

Toinen ongelma on se, että edelleenkin suomalaisessa yhteiskunnassa avioliittoa arvostetaan ja avioliittoon vihkimistä pidetään arvokkaampana kuin siviilivihkimistä. Myös monet parisuhteen osapuolia säätelevät velvollisuudet ja oikeudet tulevat voimaan juuri avioliiton kautta. Monet homoseksuaalitkin ovat uskonnollisia ja toivovat, että heidän parisuhteensa saisi siunauksensa papilta. On väärin riistää mahdollisuus siihen ihmiseltä vain siksi, että hän on homoseksuaali. Suomen valtio on edelleen hyvin pitkälti yhteistyössä kirkon kanssa. Uskonto näkyy kaikkialla. Toisaalta Suomessa pyritään tukemaan ja turvaamaan ihmisoikeuksia. On väärin, että kirkko, jonka asema on niin valtava Suomessakin, syrjii homoseksuaaleja.

Itse pidän kirkkoa periaatteessa ihan hyvänä ja tarpeellisena instituutiona ja siksi toivoisin, että kirkko olisi todella koko kansan kirkko, ei vain heteroiden. Minäkin olen kasvanut uskonnollisessa perheessä ja kokenut todella suuria pettymyksiä, kun rippileirillä minulle kerrottiin, että homoseksuaalisuus on syntiä. Voiko kukaan hetero edes ymmärtää miltä sellainen nuoresta (homoseksuaalisesta) ihmisestä tuntuu? Kenen etua siinä asiassa ajettiin? Luultavasti ainoastaan vanhoillisten uskovaisten, jotka pitävät itseään parempana kuin toiset ovat. Ainakin he saivat tahtonsa läpi, enkä minä vaivautunut enää menemään heidän riesakseen kirkkoon. Minun kannalta tilanne oli erittäin harmillinen, sillä nykyään koen, että kirkko on vain niiden ihmisten paikka, jotka ovat tarpeeksi hyviä ihmisiä tiettyjen Raamatun tulkitsijoiden mittapuun mukaan. Minun puolestani suvaitsemattoman kirkon toiminta saa kutistua kasaan. Minä en halua antaa tukeani syrjivälle instituutiolle ja mielestäni jokaisen ajattelevan ihmisen täytyisi jo ymmärtää se, ettei maailmassa ole saatu mitään hyvää aikaan syrjimällä vähemmistöjä. Luulisi että toisen maailmansodan tapahtumat olisivat opettaneet jotain...

Käyttäjä kirjoittanut 06.10.2007 klo 21:38

Minusta kenenkään vähän poikkeavan ihmisen ei kannata kuulua kirkkoon. Huh kun tuntui pahalta tuo kirjottaa, koska olen kasvanut uskovaisessa kodissa ja ollut aina uskossa.
Mutta olen yrittänyt kuulua seurakunnan nuorten ryhmiin sekä netissä että elävässä elämässä mutta aina tulee vastaan asia etten ole kuin muut uskovaiset.

Esmes nyt on tullut eteen esiaviollnen seksi, josta jo aloitin täälläkin keskustelua. En halua asiaa paljastaa olenko vai en sitä tehnyt mutta kun asiasta olen puhunut seurakunnan nuorten kanssa, niin olen törmännyt sellaiisiin kommentteihin ja synnin julistamiseen ja helvettiin menoon että olen suorastaan tulossa hulluksi asiasta. Juuri muuten tulen nuorten illasta kotiin.

Minä en usko, että on olemassa Jumala joka olisi tarkka kenen kanssa ihminen on sukupuolisuhteessa ja milloin on. Minä luulen, että Jumala katsoo ihmistä kokonaisuudessaan, ei vaan sitä seurustelu-sukupuolisuhdetta. Kun Jumala loi tämän maailman, Hän kai ajatteli, että olisi järkevää, että nainen ja mies menisi naimisiin ja tekisivät lapsia. Ja Hän lepäisi pyhäpäivät ja olisi kaikki siten kun Hän suunnitteli.

Eipä sitten osannut ajatella että kaikki kehittyy ja ihmisille tulee toisenlaisia ajatuksia miten täällä voisi ollakin. Että nainen ja nainen ovat yhdessä, mies ja mies yhdessä ja näköjään jotkut eivät mene naimisiin ja ovat silti sukupuoliyhteyksissä.
Huomenna on pyhäpäivä ja luulen Jumalan kuitenkin pitävän lepopäivää ja katsovan että noin se maailma muuttuu.

Käyttäjä Mallow kirjoittanut 09.10.2007 klo 17:45

Heippa Kuiskaaja! 🙂

Kirjoitit tosi hyvin tuossa aikaisemmin, voin todellakin yhtyä sanoihisi. On epäloogista, että Raamatusta hylätään toiset asiat vanhentuneina, mutta pidetään toisia yllä vaikka väkisin. Käsittääkseni mikään kristillinen järjestö ei enää nykyään hyväksy Mooseksen laissa kuvattua suhtautumista vammaisiin ihmisiin, mutta miksi kuitenkin homoseksuaalisuuteen? Käsittääkseni kukaan ei myöskään nykyään ajattele, että menkoista "kärsivä" nainen on niin saastainen, ettei kukaan voi viikkoon istua samalle penkille, jolla hän on istunut.

Olen kuullut ihmisten vetoavan siihen, ettei Vanhan Testamentin lakia tarvitse noudattaa, sillä Jeesus toi uuden lain. Kuitenkin osaa VT:sta pidetään arvossa (esim. kymmentä käskyä), ja myös osaa Uudesta Testamentista pidetään vain omaan aikaansa kuuluvana. Sitä paitsi Raamatun kanta homoseksuaalisuuteen on ristiriitainen, sillä esimerkiksi Jeesus ei ottanut siihen kantaa. Onko kristinuskon kannalta tarkoituksenmukaista, että esimerkiksi Paavalin sanat korotetaan Jeesuksen sanojen yläpuolelle?

Olen samaa mieltä myös siitä, ettei valtionkirkko voi syrjiä mitään ihmisryhmää. Joskus joku pappi vetosi siihen, että kirkon työnantaja on jumala, mutta tämähän ei pidä paikkaansa. Valtio maksaa kirkon työntekijöille palkan, ei jumala, ja niinhän se on, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Jos kirkko haluaa pitäytyä epäloogisessa kannassaan, tulisi sen itse tajuta erota valtiosta. Tällöin ihmisiä ei voisi automaattisesti liittää vauvoina kirkon jäseniksi, vaan he voisivat liittyä kirkkoon itse, jos hyväksyisivät sen opit. Yksittäisillä ryhmittymillähän on oikeus vaatia vapaaehtoisilta jäseniltään tietynlaista toimintaa. Tosiasia tietenkin on, ettei kirkolla olisi varaa ylläpitää toimintaansa ilman valtion erityistä tukea.

Käyttäjä karvajalka kirjoittanut 10.10.2007 klo 20:13

Tervehdys!!!

Haluaisin nyt kommentoida siihen asiaan Kun joku totesi että Uskonnollisten kirjoja tulkitaan miten sattuu. Usein näiden kaikkien kirjojen tulkintaa vaikeuttaa se että ne on kirjoitettu jossain tietyssä kulttuurissa. Jotta pystyy ymmärtämään esimerkiksi koko Raamatun sisällön on syytä tuntea juutalaista kulttuuria missä sen kirjoittajat elivät. Usein tämän takia syntyy vääriä tulkintoja ja tärkeitä asioita on jätetty pois ja asioita on vääristelty. Oikeastaan siitä kirjasta ei voisi poistaa mitään eikä tulkita ihmisten mielipiteiden mukaan. Mutta täytyy myös huomata että juutalaisten kulttuurin kautta jotkin asiat saavat sellaisen sisällön joka jää usein monilta huomaamatta ja ymmärtämättä (lait ja määräykset). Hitlerillä ei ollut mitään tekemistä todellisen uskon kanssa koska jos hän olis ymmärtäny kirjoituksia hänen olis pitäny rakastaa juutalaisia koska Raamatun jokainen henkilö on juutalainen. Ja Raamatun me saimme juutalaisilta. Sitäkään ei moni huomaa. Raamattu kehottaa myös jokaista rakastamaan syntistä mutta ei syntiä. ei ole siis kenelläkään oikeutta runnoa ketään minkään syyn takia. Muslimit ovat meitä Kristittyjä tässä asiassa edellä koska niillä on ympäri maailmaa tieto siitä kulttuurista mistä se kirja on lähtösin. Koraanin opetuksesta pidetään paremmin huolta kuin raamatun. joten sen tulkinnan ristiriitaisuudet ovat hyvin minimaalisia. Tämä nyt on tälläinen pieni kirjoitus yleensä kaikkien uskonnollisten ryhmien näkökulmaa huomioon ottaen. Eikö kuitenki ole reilua että jokainen ryhmittymä saa pitää kiinni siitä missä on heidän perustansakkin?

lämmin kiitos kaikille🙂🌻

Käyttäjä Daniel kirjoittanut 23.10.2007 klo 16:06

Uskonnosta haluaisin selventää...🙂👍 Raamatun tutkimisessa tulee käyttää tiettyä näkökulmaa. Raamattua lukiessaan ei kannata takertua yhteen tai muutamiin jakeisiin vaan ensinnä on katsottava missä asiayhteydessä kukin jae tai jakeet ovat. Lisäksi Raamatun teksteissä on viittauksia toisiin raamatun teksteihin ja nämät luettuasi tekstin sanoma joko aukeaa tai ei aukea. Jeesus sanoi ennen kuin lähti täältä maasta: "Lohduttaja, Pyhä henki tulee ja muistuttaa kaikkia niitä mitä olen teille puhunut ja ohjaa teitä kaikkeen totuuteen" Se ihminen, jolla on tämä Pyhän hengen lahja, ymmärtää ja Pyhän hengen ansiosta pystyy selittämään Raamatun tekstejä. Jeesus sanoi myös: "Tutkikaat raamatuita" ja itse olen samaa mieltä. Se on minun ylin ohje.🙂🌻

Käyttäjä Daniel kirjoittanut 23.10.2007 klo 16:18

No Hitler oli myös itse juutalainen, ja sillä miehellä ei oo mitään tekemistä raamatun kanssa. Hän oli yksi anti-kristus ajallaan ja sitten mussoliinit ja muut🙄