En hallitse itseäni

En hallitse itseäni

Käyttäjä Hämähäkki aloittanut aikaan 08.03.2014 klo 23:53 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Hämähäkki kirjoittanut 08.03.2014 klo 23:53

Mulla on ongelma. Silloin kun suutun, menetän täysin itsehillintäni. Yleensä tämä tarkoittaa että alan satuttaa henkilöä joka saa minut suuttumaan, yleensä jompaa kumpaa pikkusiskoistani. Saatan oikeasti lyödä, potkaista tai tukistaa todella kovaa. Koska tämä johtaa aina vartin puhutteluun ja rangaistukseen vanhemmiltani, olen yrittänyt vähentää sitä, mutta se ei onnistu. En voi lopettaa sitä, joten suuntaan sen muualle. Tämä tarkoittaa että vihaisena sulkeudun huoneeseeni ja satutan itseäni. En viiltele tai mitään sellaista, mutta saatan esimerkiksi raapia itseäni kovaa, purra itseäni tai lyödä päätäni seinään. Tämän jälkeen yleensä hajoan ja alan itkeä hysteerisesti. En ole kertonut äidilleni, koska hän reagoi tällaiseen aina raahaamalla minut terapeutille tai psykologille, mikä ei ikinä auta. Viimeksi kävimme perheterapiassa vanhempieni eron vuoksi ja se vain pahensi oloani. Äiti hokee etten saisi aina hermostuessani sulkeutua huoneeseeni, mutta jos jään muiden seuraan, satutan jotakuta. Jos riitelen äitini kanssa ja joudun hysteeriseen tilaan, hän ei anna minun mennä muualle vaan pakottaa jäämään kuuntelemaan. Olen yrittänyt sanoa etten pysty kuuntelemaan, mutta hän vain hokee että lietson itse itseni tilaan jossa kuunteleminen ei onnistu.

Tämä on kamalaa. Olen niin täynnä agressiota että jotakuta on pakko satuttaa, ja koska se ei voi olla pikkusiskoni, se olen minä itse. Haluan että tämä loppuu, mutta minulla ei ole keinoja lopettaa tätä.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 09.03.2014 klo 11:09

Moi. Voisitteko yrittää etsiä sellaista terapeuttia, joka olisi kanssasi samalla aallonpituudella? Muistan itse yhden tyypin, joka käyttäytyi vastaavalla tavalla suuttuessaan - silloin lensivät pöydät ja lasit ja mitä vain oli ulottuvilla. Hänelle auttoi terapia siinä määrin, että suuttumisia tuli todella harvoin, jos ollenkaan. Terapeutteja ja psykologeja on erilaisia, eikä sopiva löydy aina heti. Aggressiosi pitäisi saada suunnattua muualle kuin toisten tai itsesi satuttamiseen.

Miltä sinusta tuntuu, kun sisälläsi räjähtää? Voisitko mitenkään hallita sitä tunnetta edes hiukan, jotta pääsisit pahimman yli satuttamatta ketään? Tyynyn tai peiton hakkaaminen on keinoja hallita tällaista raivoa, siinä ei kehenkään satu. Terapian avulla koko vihaa voi oppia hallitsemaan. Tsemppiä sulle! 🙂👍