Elämäni moninaiset ongelmat

Elämäni moninaiset ongelmat

Käyttäjä tew aloittanut aikaan 19.06.2009 klo 01:43 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä tew kirjoittanut 19.06.2009 klo 01:43

En ollut aivan varma, että oliko tämä oikea alue, kun kuitenkin olen 22 ja ainakin lain silmissä aikuinen ja enemmän tai vähemmän vastuullinen aikuinen. Kuitenkin omasta mielestäni olen sen verran nuori räkänokka, että uskon tämän alueen olevan parempi kuin nämä ”aikuisten” keskustelut.

Olen siis työtön 22-vuotias merkonomi Vantaalta ja olen nyt yhden kokonaisen vuoden ollut tässä työttömänä valmistumiseni jälkeen. Samoihin aikoihin muutin pois kotoa ja luonnollisesti lähdin omaa elämääni luomaan kuin kuka tahansa nuori. Se mikä minusta tekee enemmän tai vähemmän erikoiksen on se, että minulla on lapsena todettu ADHD ja ”tila” on tehnyt minusta ehkä hieman omalaatuisemman kuin ikätovereistani. Kun muut ostivat muotivaatteita, alkoivat kokeilmaan päihteitä, seurustelemaan, niin minulle tuo maailma oli yhtä kaukainen kuin hyvinvointi köyhältä afrikkalaiselta. Luulisin, että tästä alkoi erakoitumiseni, vaikka minulla olikin ystäviä joiden kanssa tulin toimeen. Kuitenkin yläasteen jälkeen elämäni alkoi mennä jo raiteiltaan, kun kauppaoppilaitoksessa opiskelu ei maistunut, eikä minulla ollut suoraan sanoen ketään kavereita. Kaikki yläasteen kaverit olivat vain hävinneet maailman tuuliin. Jatkoin tässä kauppaoppilaitoksessa puurtamista keskinkertaisella menestyksellä, kunnes erosin sieltä ja siirryin opiskelemaan Järvenpäähän invalidiliiton koulutuskeskukseen. Siellä suoritin varsin mallikkaasti opintoni loppuun ja tavallaan se oli tietyssä mielessä elämäni ”täysintä” aikaa.

Se mikä minua vaivaa on hyvin monitahoinen asia, jonka purkamiseen tarvittaisiin monia asioita, että saisin elämäni raiteilleen. Ensinnäkin minulla ei ole muita sosiaalisia suhteita kuin vanhempani, vanhempi veljeni. Muuten vietän aikani yksin, jos iloisemmissa merkeissä, joskus surullisemmissa. Tämä yksinäisyys on johtanut jonkinlaiseen masennukseen ja oman henkisen tilani rapistumiseen. Olen alkanut kuvitella kaikenlaista sellaista mitä voitaisiin tämän yhteiskunnan mittareilla pitää sairaana ja sellaisena jota ei anteeksi saa. Samalla olen alkanut kuvittelemaan julkisilla paikoilla, että ihmiset nauravat minulle ja pelkästään minulle. Vaikka tämä ei todennäköisesti paikkansa kuljen julkisilla paikoilla kuin joku terminaattori välittämättä mistään tai kenestäkään. En puhu mitään, näytän vain nyrpeätä naamaa hiljaisena, jos joku tulee vaikka kysymään jotain. Samalla myös mietin, että mitähän tuokin paha ihminen tulee minulle inisemään, eikö se näe, että haluan yksin. Vainoharhat alkavat olla siis todellista arkipäivää minulle. Kun tähän vielä yhdistetään sosiaalisten tilanteiden pelko ja lähes järjetön negatiivisten asioiden pelko, niin ei ole varmaankaan ihme, että en ole työllistynyt. Nämä pelkotilat käytännössä katsoen tarkoittavat sitä, että välttelen tiettyjä ihmisiä. Kun olin työharjoittelussa työkkärin toimesta jätin menemättä töihin, kun pomoni sanoi vähänkin tiukemmin. Otin sen verran henkilökohtaisesti tämän, että en ole ollut pomooni tai siihen harjoittelupaikkaan sen jälkee. Toki hyvänä puolena työkkäri selvitti sen sotkun puolestani.

Etteivät nuo ylläolevat ongelmat olisi tarpeeksi, niin olen myös patologinen valehtelija. Olen valehdellut vanhemmilleni, kavereilleni ja kaikille muille, jotka ovat yrittäneet päästä itseni sisään niin sanotusti. Olen myös valehdellut siksi, että en erottuisi joukosta ja voisin luoda uuden identiteetin, jotta muille ihmisille ei paljastuisi minkälainen syrjäytynyt häviäjä minä todellakin olen. Toki nyt ainakin vahemmilleni olen yrittänyt olla rehellinen omista asioistani, mutta esimerkiksi tästä ongelmavyyhdistä en pysty heidän kanssaan puhumaan. Perheenjäseneni ovat olleet aina hyviä teeskentelemään, että mitään ongelmaa ei ole ja jos ongelmaa ei katso, se katoaa kuin muka itsestään. Osittain varmaankin tästä olen omaksunut eräänlaisen maskin ylläpitämisen, että kukaan ei vahingossakaan pääsisi sisälleni. Se maski kääntää kaiken parhain päin ja olen erinomainen esiinyjä, jos vain haluan. Loppujen lopuksi ihmiset on aivan äärimäisen helppo saada uskomaan, että sinulla ei ole ongelmia, jos vain sanot tarpeeksi, että sinulla ei ole ongelmia. Kuitenkin tämän vuoden aikana maski on alkanut rakoilla, eikä se minuutta suojeleva maski halua jatkaa tätä valehtelun ja teeskentelyn kierrettä. Hassua tässä on se, että vaikka minulla onkin sosiaalisten tilanteiden pelko, niin minä kyllä osaan olla hurmaava, kunhan olen vain sen ”kalvon” saanut puhkaistua. Sitten alkaa sen uuden identiteetin luominen ja valheiden laukominen. Häpeän niin paljon omaa tilannettani, että en voi muuta kuin valehdella. Haluan myös korostaa, että en käytä valehtelua omien tarkoitusperien ajamiseen, vaan pelkästään luomaan minusta ns. ”normaalin” kuvan. Näistä valheista pidetään kiinni niin kauan kuin olet umpikujassa, jolloin juokset pois, etkä ikinä palaa takaisin. Minä juoksin karkuun kavereitteni luota, minä juoksi karkuun työharjoittelupaikastani. En minä pysty heitä kohtaamaan. En vain pysty kertomaan totuutta, ilman häpeää. Minä en halua häpeää rosoiseen sieluuni.

Kuten varmaan teistä nokkelimmat arvasivat, niin ei minulla ole koskaan ollut naissuhteita. Olen toki puhunut tyttöjen kanssa, mutta en ole koskaan kehdannut kysyä mitään ”epäsoveliasta,” mitä kaikkien muiden taholta pidettäisiin iskemisenä. En minä vain kehtaa vetää naisia omalle tasolleni. Tähän voi olla myös syynä se, että teeskentely ja tarinointi onnistuu vain, jos on hieman hajueroa ihmisiin. Seksuaalisesti pidän itseäni riittämättömänä ja täysin epäonnistuneena. En minä siitä stressiä ota, mutta joskus näin yön pimeinä tunteina tulee mieleen, että huoliiko minua kukaan sellaiseen intiimiin suhteeseen tai edes todelliseen ystävyyssuhteeseen. Yläasteella sain tuntea tyttöjen pilkan ja suoranaisen vinoilun omaa miehuuttani kohtaan. Myöhemmin kun näen tyttöjen keskustelevan ja ehkäpä kikattelevat luulen tietenkin heidän pilkkaavan minua ja vain pelkästään minua. Se melkein alkaa itkettämään, kun näkee busseissa, kauppakeskuksissa ihmisiä toisensa löytäneinä. Vaikka suhtaudunkin asiaan välinpitämättömästi, niin silti jossain sielun pimeissä perukoissa joku huutaa sitä tuskaa.

Tästä pääsemmekin itkemiseen. Ala-asteella ja myöhemmin yläasteeella muutaman kerran murruin täysin estotomasti muiden edessä. Tosin jostain kumman syystä en koskaan kuullut niistä vinoilua jälkeenpäin. Kuitenkin se mitä minä häpeän on avoin tunteiden näyttäminen ja ettekä voi arvata miten minä häpesin itseäni, kun kehtasin näyttää omat tunteeni työkkärin naiselle. Sellainen purkaus on maskilla kuin itsemurha. Sinät et näytä vieraile tunteitasi, sinä purat tunteesi yksin kenenkään näkemättä. Se on minun sisäinen sääntöni, joka tuntuu kerta kerran jälkeen murtuvan kuin Berliinin muuri. Pääni sisällä on niin paljon ristiriitaisia käytöskoodeja, että en tiedä mitä tehdä. Maski on aina suojellut, mutta nyt suojamuurit alkavat hajota ja kuin maskin epätoivoisena korjaustoimenpiteenä se yrittää kieltää kaiken sosiaalisen kanssakäymisen esimerkiksi veljeni kanssa. Pelkään, niin paljon sitä, jos minä paljasta omalle perheelleni omat heikkouteni. Se on kuin tabu, jota ei saa missään elämäntilanteessa rikkoa tai muuten kaikki on hävitty. Jotkut sanovat, että kuulevat omia ääniä päässänsä, olen ollut sitä mieltä, että en minä sentään niin hullu ole, mutta todellisuudessa tekemisiäni ohjaa se sama ääni, joka haluaa säilyttää hulluuden sijasta oman henkilökohtaisen todellisuuteni. Olen huomannut olevani oman mieleni vanki. Jos yleensä se ääni sisällä kannustaa järjen menettämiseen, niin tämä ääni kannustaa sen valhen ylläpitämiseen hinnalla minä hyvänsä.

Minä en todellakaan tiedä mitä tehdä. Olen työkkärissä asioistani jossain määrin rehellisesti puhunut, mutta sieltä ei vastauksia tule. Työkkäriin en uskalla ja tämänkin romaanin kirjoittaminen on sisäistä maskiani vastaan. Nytkin se sanoo, että toki minulla ongelmia on, mutta ei niitä kaikkia tarvitse kertoa. Kuitenkin minä pelkään, pelkään niin perhanasti sitä kohtoa joka on minulle tarjolla. Kuolla yksinäisenä ihmisenä, omaan yksinäisyytensä. Minusta ei vain löydy sitä niin sanottua miestä muuttamaan yhtään mitään. Pelkän oman maskini voittaneen tämän sodan, jolloin voinkin lopullisesti hautautua yksinäisyyteni kenenkään kuulematta tuskanhuutoani. Elämäni on kuin Titanic, joka on juuri uppoamassa kohti sitä yhdentekeväisyyden ja oman hulluuden merta. En minä ole se eurooppalainen mallikansalainen, vaan syrjäytynyt nuori, joka edustaa kaikkea sitä härmäläistä jästipäisyyttä, josta kaikki haluavat eroon. Olen niin peloissani, niin helvetin peloissani…

Käyttäjä tew kirjoittanut 10.06.2010 klo 19:32

Kävin sitten Vantaan mielenterveystoimessa terveydenhoitajan tentattavana, ja varsin pintapuolisen kuvan sain heidän toiminnastaa. Aivan ensinnä huomasin, että talojen numerointi Tikkurilan Vernissantiellä on aivan uskomattoman epäloogisen typerä, ja sain oikein minuuttikaupalla etsiä tätä kyseistä rakennusta. Tilannetta ei myöskään helpottanut se, että minkäänlaisia kylttejä ei löytynyt, jotka olisivat hieman tätä mysteeriä niin sanotusti avanneet. Onneksi pääsin paikalle ajoissa, joten ei tarvinnut olla myöhässä selittemässä mitään. Terveydenhoitajan kanssa juttelimme varsin polveilevasti ja varsin epäkronologisesti omasta tilanteestani. Kysymykset olivat hieman erikoisia (miten varhaislapsuuden muistot liittyvät mihinkään?), eikä niissä oikein ollut minkäänlaista kronologista järjestystä. Epäilen myös, että tämä hauska täti ei ollut kovinkaan tarkasti lukenut lähetettäni, kun pitkät tauot ja lähetteeni vilkuilut olivat enemmän sääntö kuin poikkeus. Varsin epätavallisesti puhuin ihan mitä sylki suuhun tuo, ja puheeni polveili pahemmin kuin Päätalon romaanit. Sai varmaan aika rauhattoman kuvan, mutta toisaalta sellainen minä olen; koko ajan asiayhteyksissä pomppiva ihminen, joka ei yhteen paikkaan jää. Sain kaksi lisäkertaa tämän rouvan juttusille, joten katsoo nyt miten tämä lähtee etenemään.

Käyttäjä tew kirjoittanut 03.08.2010 klo 23:49

Epävirallinen kesälomani on päättynyt ja olen palannut palstoille. Kellään ei varmaan ole ollut ikäväkään. Mutta ei sen väliä. Olen käynyt unettavissa mielenterveystoimiston ihmisten juttusilla. Sen verran jännittävää toimintaa, että melkein luulisi istuvansa koulutunnilla välillä vastaen laiskasti tämän terveydenhoitajan ja lekurin kysymyksiin. Kaikkia näitä tapaamisia varjostaa aivan käsittämättömän vaivaantunut tunnelma, joka on johtanut minun kohdallani kerta kaikkiseen ikävystymiseen. Toki plussana on sanottava, että jotain saatiin nopeasti järjestettyä, mutta jos tapaamiset tämän terveydenhoitajan kanssa ovat yhtä unettavaa toimintaa, niin ehkä pitäisi vaihtaa henkilö johonkin vähän pirteämpään tapaukseen. Ei innosta kyllä jutella pätkääkään tämän rouva tylsimyksen kanssa. Tulee jotenkin työkkäri mieleen, enkä nyt puhu positiivisessa mielessä. Mutta kai sitä on siellä ihmeteltävä, kun on kerran käsketty.

Kävin muis Ruisrokissa riehumassa, joten kesän sosiaalinen tapahtumakin on käyty lävitse ja totta puhuen nautin kovasti siellä musiikin kuuntelemisesta ja yleisön seassa riehumisesta. Ozzy jäi kyllä näkemättä, mutta muuten kaikki hyvät artistit tuli katsastettua. Oliko muuten ketään muuta palstalaista kyseisessä tapahtumassa? Kai nyt joku teistäkin siellä kävi muzakkiaa kuuntelemassa. Tosin huonona puolena sosialisointini muiden kuin serkkuni kanssa oli olematonta ja jotenkin tuntui täysin mahdottomalta aloittaa minkäänlaista keskustelua siellä muiden ihmisten kanssa. Jumalauta, että osaakin ujostuttaa sellaisessa paikassa. Pitäisi kyllä tämän suhteen skarpata, kun melkein myyjällekin kiitoksen sanominen tuottaa pelkotilan persuuksiin.

Työharjoitteluni hakemukset makaavat jo toista kuukautta Kelassa, joten tällä rintamalla ei ole tapahtunut minkäänlaisia muutoksia. Olisi ihan kiva tietää, että haluaako Kela maksaa tämän kuntoutukseni, vai mitä työharjoittelua tässä pitäisi sitten alkaa vääntämään? Kelan toiminta on kesästä huolimatta ollut ihan ala-arvoista, kun kuukausikaupalla siellä näiden kanssa pelehditään, eikä mikään liiku yhtikäs mihinkään. Lievästi sanoen turhauttaa, kun ei vielä olla päästy edes suunnittelemaan mahdollisia työharjoittelua, vaan sen sijaan pitää kuukausikaupalla odotella mahdollisen hakemuksen hyväksymistä. Sanalla sanoen vituttaa tälläinen toiminta, mutta minkäs ihan oikeasti teet.

Viimeisenä mainittavana asiana lähetin sähköpostia tälle naiselle, joka tekee dokumenttia yksinäisyydestä. Osa minusta haluaisi kertoa hänelle ja suurelle yleisölle tarinani, mutta toisaalta iso osa minusta haluaisi sulkea suuni ja kieltää itseltäni tälläisen mahdollisuuden. Tänään pistin postia hänelle, joten katsotaan mitä itse ohjaaja mahtaaa vastata allekirjoittaneelle. Katsotaan, että uskallanko minä omalla pärställäni kertoa ihmisille rehellisesti kuka minä olen ja mitän minä teen. Niin, kaiken lisäksi olen vielä suhteellisen nuori, joten tiedä häntä, että olenko minä hänen hakemansa kandidaatti. Noh, aika näyttää sen.