Voimaton, oma elämä kateissa, muka hyvinvointiyhteiskunnassa.

Voimaton, oma elämä kateissa, muka hyvinvointiyhteiskunnassa.

Käyttäjä Liinupipa aloittanut aikaan 01.10.2025 klo 04:57 kohteessa Muisti ja muistisairaudet
Käyttäjä Liinupipa kirjoittanut 01.10.2025 klo 04:57

Olen hoitanut muistisairaan äitini asioita viitisen vuotta, en ole omaishoitaja, sossun mielestä kriteerit ei täyty. Naapurit ja ystävät ovat regoineet äidin sekaviin käytöksiin. En ole käyttänyt yleisiä sosiaalin tarjoamia palveluja, koska ne on kalliimpia, kuin yksityisten toimijoiden. Ja yksityisten kanssa voi neuvotella käynti kerrat tarvittaessa. Eli hankin siivous ja ruoanlaitto  ym. apua yksityisiltä henkilöiltä viikottain, tarvittaessa.  Äidilläni  vajaat 90 v. on vaikea muistisairaus diagnoosi.kolme kertaa olemme hakeneet sossusta ns. apua arjen toimintaan, emme ole saaneet mitään, vain kalliita(myös vääriä) palveluja on tarjottu. Olen itse sairaseläkkeellä, en pysty kaikkea hoitamaan. olen pettynyt suomen muka hyvinvointiyhteiskuntaan. Äitini tarvitsee jokapäiväistä apua lääkkeissä, hygieniassa( vaipat, muovilakanat jne), syömisessä(ei syö, jos ei vahdi), ei tee ruokaa, mikrossa lämmitys onnistuu, ellei unohda ruokaa sinne ja muistaa ottaa sulamaan pakkasesta. Nyt tilanne on se, etten jaksa hoitaa, kukaan ei auta, mitä tehdä? Älkää vastatko ota yhteyttä paikalliseen ikääntyneiden palveluun, sossuun, ei tule apuja. Olen niin yli kuormittunut, että olen itsekin alkanut unohdella asioita, enkä jaksa hoitaa itseäni (olis pakko,lääkärin määräys). niin ja rahaa ei ole hankkia yksityisiä laitoshoito palveluja. Ja äitini ei enää ymmärrä tarvitsevansa apua, hän pitää itsestään selvänä, että minä hoidan. ajan välillä vajaat 100 km(mökiltä)edestakaisin, kun avaimet,rahat, alushousut, hampaat, silmäsit ym. on hävinnyt. Kun vieras kysyy, miten hänellä menee, hän kertoo satuja, eli miten hän haluaisi asioiden olevan esim. laittavansa ruokaa 2 krt/pv(ei osaa välillä kahviakaan keittää) ja leipovansa viikottain (ei yli 30 vuoteen) . Lisäksi olen niin itsekäs ihminen, että minulla on myös muu elämä. Mies, lapset ja lapsenlapset, jotka hekin tarvitsevat hoitoa ja huolenpitoa. Ja haluaisin viettää omia eläkepäiviäni mökillä, hoitaen itseäni. Pakko vielä mainita, että sukulaisissa on muitakin muistisairaita, joiden hoidosta, luojan kiitos, emme vastaa(laitoshoidossa), he pääsivät, kun oli ensin rahaa käyttää yleisiäpalveluja. Mikä avuksi?😔😔😔