Elämää Hortonin neuralgian kanssa

Elämää Hortonin neuralgian kanssa

Käyttäjä SHY Tony aloittanut aikaan 09.04.2022 klo 16:28 kohteessa Keskustelua Hortonin kanssa elämisesta
Käyttäjä SHY Tony (Vapaaehtoinen) (Suomen Horton-yhdistys ry) kirjoittanut 09.04.2022 klo 16:28

Kuinka pärjäät arjessasi Hortonin kanssa? On aika harvinaista, että edes läheisemme arvaisivat minkälainen peikko Horton on eikä muilta ihmisiltä aina ymmärrystä löydy. Voimme kohdata myös vähättelyä koska sairaus ei näy selkeästi ulospäin. Hortonilla on usein melkoinen vaikutus ihmisen koko elämään. Me voimme myös väsähtää kertomaan sairaudestamme muille ja sen seurauksena voimme käpertyä entistä enemmän itseemme. Tämä on haaste, koska tämä kipusairaus jo itsessään eristään ihmistä muusta maailmasta ja sen mahdollisesti aiheuttama psyykkinen oireilu ei ainakaan kokonaistilannetta paranna.

Hortonin neuralgia on jo itsessään raskas kannettava. Monelle sairauden myötä tulee monentyyppistä lisäkuormaa, josta on ihan hyvä jutella toisten kanssa jotka tietävät mistä on kysymys. Tämä keskustelualue on tarkoitettu siihen – lämpimästi tervetuloa osallistumaan ja kertomaan mitä ajatuksia Horton herättää sinussa.

Käyttäjä TiinaMH kirjoittanut 10.04.2022 klo 18:26

Hyvä kysymys! Välillä on tosi hankaliakin kausia henkisesti, mutta nykyisin on helpompaa kuin ennen. Onneksi minulla on superhyvä mies ja lapset jotka ymmärtävät hyvin. Joutuvathan he näkemään tai kuulemaan usein mitä horton on. Jotkut sukulaiset ja muut ihmiset ovat joskus aika vähätteleviä kyllä, mutta toisinaan jo törmää ihmisiin, jotka edes tunnistavat hortonin. Silti, just viime viikolla terveysaseman aulassa iski kohtaus, eikä kukaan tullut edes kysymään mitään, kunhan kävelivär ohi. Huoh. Mulla on masennuslääkitys vielä päällä osittain hortonin takia enkä ole työelämässä, ne varmaan helpottavat. Opettajuus ja krooninen horton eivät sopineet yhteen naiseen. Välillä on kyllä aika epätoivoinenkin olo kun ei voi itse päättää tekemisistään eikä voi luvata illanistujaisia eikä hommata konserttilippuja. Sosiaalinen puoli on jäänyt tosi vähiin viime vuosina. Itsetuhoajatuksia ei onneksi ole kuin kohtausten aikana ( eli joka päivä 😂)

Tulipas sekavaa tekstiä…