Voimabiisisi

Voimabiisisi

Käyttäjä essi-msol aloittanut aikaan 06.04.2020 klo 08:31 kohteessa Iloa ja voimavaroja
Käyttäjä essi-msol (Työntekijä) (Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry) kirjoittanut 06.04.2020 klo 08:31

Mikä kappale tuo sinulle voimaa arjen keskellä? Tuoko tuo kappale sinulle kenties muistoja jostain tietystä hetkestä tai elämänvaiheesta? Haluaisitko jakaa tuon muiston ja kappaleen myös muille omaishoitajille? Kerro ja jaa muille tuo kappale sekä siihen liittyvät muistot. Me lisäämme kappaleen yhteiselle spotifyn soittolistalle, josta pääset myös kuulemaan muiden omaishoitajien voimaannuttavat biisit. Näin voimme yhdessä luoda voimauttavan soittolistan, joka yhdistää teitä, omaishoitajia. Tätä soittolistaa voisi olla mukana kuunnella esimerkiksi kahvittelu- tai leikkihetkellä hoidettavasi kanssa, kotiaskareiden lomassa taustamusiikkina tai sellaisella hetkellä, kun koet tarvitsevasi erityistä voimaa ja virtaa musiikista. Soittolistan nimi on Omaishoitajien voimabiisit ja se löytyy Spotifysta https://open.spotify.com/playlist/0E3PZoutgAE4u8RLnXXEdD?si=RnzzrGLsQZO3F_R44tzdIA . Soittolistan kuunteluun tarvitset oman spotify-tunnuksen.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 5 kuukautta, 2 viikkoa sitten. Syy: linkin lisäys
Käyttäjä essi-msol (Työntekijä) (Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry) kirjoittanut 06.04.2020 klo 08:49

Minun voimabiisini on Chisun Muut. Tuo kappale on ilmestynyt vuonna 2008. Samana vuonna kuin poikani syntyi. Olin nuori ja parisuhteemme mieheni kanssa oli myös melko tuore. Vasta poikamme syntymän jälkeen pääsimme viettämään meidän ensimmäistä vuosipäivää. Tätä biisiä kuunnellessa muistan tuon vauvantuoksuisen arjen, oman identiteetin uudelleen rakentumisen, jonka myötä sain kasvaa lempeäksi äidiksi pojalleni. Mukana tuli myös turvallisuuden tunne siitä, että meillä on kaikki hyvin nuoresta iästämme ja vanhemmuuden haasteista huolimatta. Tuon vuoden 2008 jälkeen paljon on tapahtunut, perheemme on vahvistunut ja kasvanut. Vaikeina hetkinä on tämä Chisun Muut ollut yksi kappale joka on tuonut minulle voimaa ja myös toivoa tulevan suhteen. Siihen, että kaikki järjestyy. <3

Käyttäjä Maarit-msol (Työntekijä) (Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry) kirjoittanut 06.04.2020 klo 19:26

Voimabiisin valitseminen ei ollutkaan aivan helppo juttu! Mieleen tuli monta tärkeää biisiä vuosien varrelta, jotka ovat olleet merkittäviä juuri silloin. Antaneet lohtua, tsempanneet eteenpäin tai nostaneet fiilistä. Ja unohtuneet sitten kuuntelusta kokonaan.

Päädyin valitsemaan biisin, joka on auttanut minua viimeisten vuosien aikana lähtemään liikkeelle niinäkin aamuina, jolloin on tuntunut erityisen tahmealta. Luurit korville ja menoksi. Meidän elämä on siitä erikoista, että vastoinkäymisiltä ei voi välttyä. Eli "Antaa tulla, kestän kyllä, periks en tuu antamaan!"

Biisi on siis Elastisen Eteen ja ylös.

Käyttäjä Ilona-msol (Työntekijä) (Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry) kirjoittanut 19.04.2020 klo 12:29

Minulle voimaa antavia biisejä on useita. Ne sisältävät paljon tunnemuistoja, joihin on ihana palata ja valita tietty kappale mielentilaan sopivaksi. Kun mietin sitä tiettyä voimabiisiä, joka palauttaa uskon itseen, auttaa selviytymään hankalampinakin hetkinä ja muistuttamaan siitä, että aiemminkin on rämmitty tämän suon yli. Tulee vain yksi mieleeni. Nimittäin Mackelemoren - Glorius, jossa kertosäkeessä sykähdyttävästi lauletaan:

" I feel glorious, glorious
Got a chance to start again
I was born for this, born for this
It's who I am, how could I forget?
I made it through the darkest part of the night
And now I see the sunrise
Now I feel glorious, glorious
I feel glorious, glorious"

Tämä biisi on mielestäni ylistys sille, että elämä tarvitsee pimeän puolensa, jotta voimme tuntea itsemme mahtaviksi. Meillä jokaisella on se voima jo valmiiksi omassa itsessämme, koska olemme syntyneet upeiksi omiksi itseksemme. Toisenlaista sinua tai minua ei ole olemassa.

Tämän biisi myötä, muistutan sinua, että "things are just things. They don't make you who you are" eli asiat ovat vain asioita, ne eivät tee sinusta sinua! Olet ihana juuri sinuna, vaikka nyt olisikin pimein yö <3

• Muokattu kirjoittajan toimesta 5 kuukautta sitten. Syy: korjaus tekstiin
Käyttäjä KatiP-msol (Työntekijä) (Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry) kirjoittanut 20.04.2020 klo 09:08

Kosketinsoittimen intro, konemainen rumpurytmi, heleä kitaran melodia, mieslaulajan pehmeä ääni...

Tuo teinimyrskyä rauhoittava ja voimaa tuova kappale on Depeche Moden Enjoy the Silence. Nauttia hiljaisuudesta. On vuosi 1990. Oman huoneen rauha, c-kasetin hiljainen rahina. Sama rauha, toivo ja voima tuli tuon kappaleen uudelleen levytyksen myötä elämääni vuonna 2004 siihen astisen elämäni suurimman kriisin kynnyksellä. Talvella 2010 sain livenä kokea tuon biisin voiman ja nautinnon.

Nyt 2020 kun kuulen tuon kappaleen, tunnen sydämessäni, että kaikki päättyy hyvin. Nautin hiljaisuudesta ja siitä kaikesta, mitä sylissäni kannan.

Käyttäjä Kati-msol (Työntekijä) (Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry) kirjoittanut 04.05.2020 klo 16:18

Minun voimabiisini on Apulannan Koneeseen kadonnut. Tuo kappale ilmestyi vuonna 2007. Samana vuonna minulle syntyi vammainen lapsi, ja minusta tuli hänen omaishoitajansa. Tuo kappale kertoo minulle kivusta sekä fyysisestä että henkisestä. Kivusta, joka vain jatkuu, eikä ole tietoa, milloin se loppuu. Huonona päivänä ”luukutan” tuota kappaletta kovaa ja itken. Kappale huuhtoo sieluni murheet ja tuskat pois. Se tekee myös kivusta siedettävämmän. Se kuitenkin antaa minulle toivoa siitä, että kaikki järjestyy ja elämä kantaa taas.

”Kipu kuolee huutamalla
Alastomana lattialla
Miten kauan sitä kestää
Ei, sitä ei voi tietää

Kehen sattuu ja kuinka paljon
Siitä kysymys enää tässä kai on
Kun on saavuttu siihen pisteeseen
Ettei mikään ole varmaa”

Käyttäjä Ristinah kirjoittanut 03.06.2020 klo 10:48

Apulannan Koneeseen kadonnut on toiminut myös mulla voimabiisinä, kuten myös Apulannan Hiekka. Negativen The Moment of our love oli yli 10 vuotta sitten eräässä vaativassa elämänvaiheessa voimabiisini. Tämän hetken voimabiisi on hengellinen, virsi 930:

Sinun edessäsi painamme päämme,
tuomme elämämme eteesi sun.
Sinun rakkautesi varaan nyt jäämme,
olet armahtanut kadotetun.

Sinun ihmeellisen ristisi juureen
tuomme sydämemme sirpaleetkin.
Saamme turvautua syliisi suureen,
siinä levätä saa syntisinkin.

Meitä kuljeta tahtosi tiellä,
vaikka outo on joskus se tie.
Loista armosi valoa siellä,
minne täältä se ikinä vie.