Masennus ja parisuhde, omat tunteet

Masennus ja parisuhde, omat tunteet

Käyttäjä ahdistunut_nimimerkki aloittanut aikaan 07.07.2022 klo 17:39 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä ahdistunut_nimimerkki kirjoittanut 07.07.2022 klo 17:39

Moikka onko kellään antaa neuvoja minun tilanteeseeni? Olen kohta seurustellut kumppanini kanssa kaksi vuotta. Minulla on ollut masennus oireilua tässä koko suhteen ajan, mutta nyt keväällä masennus on pahentunut. Samoihin aikoihin rupesin pohtimaan omia tunteitani kumppaniani kohtaan. En osaa sanoa onko minun tunteeni vain häviämässä vai voiko tämä tunnottomuus johtua masennuksesta. Kumppanini on kuitenkin todella ihana ja monilta osin sellainen kenet haluaisin kumppaniksi. Meillä on hauskaa yhdessä ja on tosi helppo olla toisen kanssa. Voin olla täysin omaitseni ja hän on minun tuki ja turva.

Tämä tunnottomuus on aiheuttanut myös paljon ahdistusta ja en tiedä mitä tehdä. Olen aloittanut muutama viikko sitten mielialalääkkeet, jotka on auttaneet ahdistukseen, mutta pelottaa, että ne aiheuttaa vielä lisää tunnottomuutta. Ajatus erosta tuntuu kauhealta, mutta pelottaa myös, että tunteeni eivät vaan palaa ja olen pitkittänyt suhdetta tietämättömyyteni takia. Tunnen syyllisyyttä tunteistani ja en haluaisi satuttaa kumppaniani. En vain tiedä miten saisin tämän selviämään…

Käyttäjä Terhikaarina (Vapaaehtoinen) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 11.07.2022 klo 13:36

Ikävä kuulla masennuksen ja ahdistuksen tunteistasi. Niiden kanssa on ymmärrettävästi haastavaa elää. Osaat kuitenkin hienosti eritellä tunteitasi ja sanallistaa ajatuksiasi, mikä on aina hyvä asia ja luo toivoa siitä, että tilanne tulee muuttumaan.

Parisuhteessasi on moni asia todella hyvin ja suhde kuulostaa terveeltä. Se, että saa suhteessa on oma itsensä ja luottaa toiseen, on suuri asia. Toki ymmärrän, että tunnottomuus on myös suuri asia joka mietityttää ja ahdistaa. Voisitko kuitenkin ajatella, että annat tälle asialle vähän aikaa? Sinulla on ihan hyvin aikaa katsoa, kuinka lääkitys alkaa toimimaan ja miten tunteesi kehittyvät. Isojen päätösten tekeminen silloin kun mieliala on, luultavasti ihan muista syistä, alhaalla, ei ehkä ole paras ratkaisu. Yritä olla itsellesi armollinen. Masennukseen kuuluu tietty tunnottomuus, etkä ehkä pysty täysin hahmottamaan oikeita tunteitasi kumppaniasi kohtaan ennen kuin olet saanut mielialasi paremmaksi.

Oletko saamassa masennukseesi lääkehoidon lisäksi keskusteluapua? Sinulla on selkeästi kykyä jäsentää ajatteluasi ja käsitellä tunteitasi ja hyötyisit luultavasti siitä.

Käyttäjä ask kirjoittanut 11.07.2022 klo 15:21

Hyvä että olet saanut masennukseen apua, ettei käy samoin kun minulle en tunnistanut masennusta ja en tunnistanut että pitäisi hakee apua, no nyt olen kuitenkin saanut. Minä käytin suhteessani toista osapuolta hyväkseni, en tiedä miten sen Otan terapiassani puheeksi, mietin, miten ottaisin sen puheeksi, nyt olen oppinut ettei tarvitse hävetä ongelmia. Kaikki kyllä selviää, kaikki sen huomasi paitsi minä itse, kun seurustelimme vuoden verran niin tajusin ettei minulla ole tunteita olenkaan. Siitä tajusin etten ole parisuhde ihminen, paitsi jos tästä vielä parrannun niin ehkäpä sitten voisin ollakin. Masennukseen voi liittyä ettei seksuaalisuus kiinnosta, tai ei ole tarpeeksi täysillä mukana suhteessa, mutta minä olin niin sekaisin että käytin sitä, hyväksini ja nyt mietin miten saan sen kerrottua terapeutilleni, tai jos saan joskus kumppanin niin mietin miten kertoisin sen.. . Suosittelen hakemaan apua, teet palveluksen, itselle, sekä kumppanillesi👍❤️ps, hyvä olo, kuuluu kumppanille, ja kuuntele itseäsi kanssa. Toivottavasti saisit apua masennukseen👍