Työpaikka kiusattu

Työpaikka kiusattu

Käyttäjä PiqquMyy aloittanut aikaan 15.10.2014 klo 11:11 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä PiqquMyy kirjoittanut 15.10.2014 klo 11:11

Hei,

Vaihdoin työpaikkaa n. 2-3 vuotta sitten ja n. vuosi sitten yksi mies täällä töissä otti minut
silmätikukseen,puuttui joka asiaan mitä tein ja arvosteli kaikkea,omituisinta oli se että kehui
mm. vaatteitani ja hiuksiani,ehdotti jopa että saisi koskea hiuksiini. Antoi pisteitä aina kun
kuuli jotain mikä oli hänenkin mielestään oikein tehty ja sitten kun tein häirinnästä
ilmoituksen,käveli rajusti mua päin työpaikan käytävällä. Kukaan ei ole ollut koskaan
näkemässä tai kuulemassa. Vain kaksi kertaa on ollut todistajat ja nyt viime viikolla meillä
jonkun sortin ”välien selvittely” siinä oli tämä mies,esimies,työsuojeluvaltuutettu,henkilöstöpäällikkö ja mä. Mitään ei ratkottu,henk.pääl. totesi moneen kertaan että olemme kokeneet kummatkin asiat omalla tavallamme ja esimies hoki että meillä on tässä nyt jotakin meidän välillä….. niin ja myöhemmin työsuoj.valt. sanoi että meillä on molemmilla peiliin katsomisen paikka ja tangoon tarvitaan aina kaksi.
Tämä mies puolestaan sanoi että voisi haastaa mut oikeuteen,kun kuulemma ensiksi kävelen häntä päin ja sitten kehtaan vielä tehdä ilmoituksen,myönsi vain nämä kaksi asiaa,mille oli todistajat,sanoi että olen vainoharhainen ja kun esimies kysyi,onko syytä olla huolissaan väkivallasta sanoi,että hänellä on oikeus puolustaa itseään ja häntä ei ole ikinä tuomittu mistään….. olen ihan järkyttynyt ja täysin ymmälläni koko asiasta ja siitä että työsuoj.valt. sanoi että jos asioita ei saada kuntoon,jompi kumpi pitää siirtää muualle töihin ☹️ pelkään työpaikkani puolesta.olen ihan turta ja onneton tästä kaikesta

Käyttäjä Lilja83 kirjoittanut 15.10.2014 klo 15:51

Kiitos, että jaat tarinasi. Oudolle kuullostaa. Kun mietin, voisiko se mies olla narsistinen? Tai voisiko pitää sinua uhkana? Vai oliko ihastunut ja nyt pitää purkaa kiukkua, kun sinua ei kiinnostanutkaan? Vai mikä?

Teillä ei ollut työpaikan psykologia mukana tapaamisessanne? Vai oliko?
Voisit käydä tapaamassa psykologia ja kertoa hänelle kaiken tapahtuneen. Jos on niin, että sinulla on peiliin katsominen, niin katso tämän psykologin kanssa.
Hän on sinun tukena ja turvana ja auttaa sinusta vahvemman. Ja samalla hänestä tulee todistajasi kyseessä olevaan tilanteeseen.

Varsin usein ihmiset etenevät urillaan päällikkötehtäviin, vaikkei valitettavasti ole sitten tosi tilanteessa oikeasti henkisiä tai tiedollisia resursseja hoitaa tilannetta oikein.

Tsemppiä sinulle!

Jostain syystä joudut kokemaan tämän asian, mutta jossain vaiheessa, tavalla tai toisella, asiat helpottaa.
Kliseisesti, olet valitettavasti päätynyt tähän tangoon, mutta toivottavasti saat vierellesi JONKUN, joka antaa sinulle oikeudenmukaisen tuen sekä neuvoja tilanteeseesi ja tanssit lopputangon hänen kanssaan.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 15.10.2014 klo 18:00

Hei PiggyMyy.
Itse olen myös työpaikkakiusaamisen seurauksena joutunut saikulle ja sitä kautta kuntoutumattomana työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vaikea neuvoa sinua kun itse en osannut pitää puoliani ja lamaannuin ja kun sain saikkua niin sitten en enää palannut sinne.
Tästä on nyt 8v. kun jäin pois ja näen yhä painajaisia kuinka panikoin siellä etsien ulospääsytietä.
Toivon sinulle parempaa ja että saisit apua. Olen voimaton ja keinoton vaan kertomaan kuinka.
Tiedän oikeasti miltä tuo tuntuu kun kukaan ei usko ja kaikki laitetaan kiusatun viaksi.

Älä kuitenkaan lannistu.

Käyttäjä Syysviljaa kirjoittanut 16.10.2014 klo 02:22

Vaikea ymmärtää, miksi tuo mies käyttäytyy tuolla tavalla. Onkohan hänellä ennen sinua ollut joku "uhri"? Onko mahdollista työpaikalla välttää tuon miehen seuraa mahdollisimman paljon? Jos hän hakemalla hakee jotakin syitä puuttua tekemisiisi, niin tuollaisia syitähän on helppo keksiä. Mielestäni on kuitenkin hyvä, että olet ottanut asian puheeksi työpaikalla. Mies varmaan säikähti kun ei saanutkaan ihan vapaasti käyttäytyä miten vaan haluaa. Ehkä hän vaan ärisee vihaisuuttaan ja yrittää pelotella vaikka nyt hänen pelinsä on paljastettu muillekin.

Viihdytkö muuten työpaikalla ja olisiko ihan kauhea asia, jos vaikka sinut siirrettäisiin jonnekin toiseen paikkaan? Jos eivät sitä miestä sieltä muualle siirrä. Vai voisikohan se mies oppia käyttäytymään normaalisti?

Itselläni on ollut kaikenlaista vastoinkäymistä työpaikoissa. Eräässä työpaikassa monta vuotta sitten koeajalla sain potkut luultavasti joidenkin väärinkäsitysten tms. vuoksi - en edes tiedä. Pomo tuli eräänä aamuna ja sanoi että eräs työtoverini ei suostu tulemaan töihin ennen kuin minä lähden. Pomo muutti työtodistukseeni sitten minulle määräaikaisen työsopimuksen, vaikka se ei ihan totta ollutkaan. Olin aika järkyttynyt kun tuolla tavalla pois pistettiin, vaikka koeajalla olinkin.

Kerran toisessa työpaikassa eräs työtoveri kertoi että kun työpaikalla on tylsää niin silloin aletaan kiusaamaan. Samainen työtoveri oli minulle niin kelju, että lopulta esimies siirsi hänet toisaalle. Kysyin kerran tuolta kiusaajatyötoverilta, että miltä hänestä tuntuisi jos joku tekisi itsemurhan sen takia että hän kiusaa. Työtoveri vaan tokaisi jotakin sellaista että se olisi hänestä ihan hyvä juttu.

Toivottavasti asiat siellä työpaikalla järjestyvät parempaan suuntaan, niin että voimavaroja ei tarvitsisi uhrata pahaan mieleen. 🌻🙂🌻

Käyttäjä Hämärä kirjoittanut 16.10.2014 klo 14:17

Noi työpaikkakiusaamisjutut on ihan kamalia. Vaikka periaatteessa vois jutella ns. virallisesti, niin on tilanteita, että sitä on vaikea näyttää toteen. Olen aikoinaan kauan sitten kokenut tuota kiusaamista ja se jätti myös jälkensä minuun. Siitä on varmaan reilu 15 vuotta ja yhä vielä joskus näen niistä ihmisistä sieltä unta (pahaa unta). Työterv.huollossa sanottiin, että selvää kiusaamista, mutta en suostunut sitten sillä tavalla virallisesti siitä keskustelemaan. Se tilanne oli hyvin erilainen (ei siis selvää yhtä ihmistä, vaan yleistä mitätöintiä ja väheksyntää). Esimies sitten yritti ratkaista tilannetta ns. siirtämällä mut sellaisiin töihin, joita olisin periaatteessa tehnyt ihan yksin, poissa siitä työyhteisöstä (vähän niin kuin koulukiusattu joutuu vaihtamaan koulua). Ratkaisin sitten pitkän sairasloman jälkeen tilanteen lähtemällä siitä työpaikasta pois. Silloin oli tämä yleinen taloudellinen tila toisenlainen ja työpaikan vaihto helpompaa. Mutta ikuisen jäljen se jätti, olen uusien ihmisten kanssa aina tuntosarvet pystyssä. Voi kun aikuiset ihmiset edes tajuaisivat, mitä tuollainen kiusaaminen aiheuttaa. 😞 Jaksamista.