Treeniä terapiaa varten

Treeniä terapiaa varten

Käyttäjä jossu86 aloittanut aikaan 12.12.2009 klo 00:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä jossu86 kirjoittanut 12.12.2009 klo 00:12

Olen tänne muutaman kerran kirjoitellut mutta en ”omaa tarinaani” saanut ikinä raapustettua. Ehkä nyt alkaisi olla sen aika pikkuhiljaa 🙂, kun jos tässä olen apua ongelmiini saamassa niin pitäisi ehkä alkaa opetella puhumaan asioista joista olen tottunut pysymään hiljaa, kirjoittaminen voisi olla se helpompi tapa alottaa.

Masennukseni uusi tässä muutama vuosi sitten. Ensin toivoin että se menisi itsestään ohi, että reagoin vain vahvasti parisuhteeni ongelmiin tai oli vain joku kahdenkympin kriisi meneillää. Mutta nyt, kaksi vuotta myöhemmin tajusin, että tilanne on mennyt vaan pahempaan suuntaan, työkuntokin alkaa jo kärsiä. Lähdin sitten hakemaan apua asiaan. Terveyskeskuslääkäri määräsi masennuslääkkeet, joiden käytön olen nyt alottamassa, vaikka ne kovasti pelottavatkin. Onneksi kuitenkin käyn säännöllisesti terveydenhoitajn luona tarkastuksissa niiden suhteen. Hänen kanssaan olis tarkoitus alkaa asioista juttelemaan, ja sitten jos tarvetta on pitäisi lähteä terapiaa harkitsemaan. Minun on kuitenkin vaikea asioista alkaa puhumaan, ihmisiin luottaminen on pelottavaa, ehkä en vain halua tulla satutetuksi enää, joten helposti sulkeudun ja pidän asiat ominani.

Alkoholismi, masennus ja muut mielenterveysriesat kulkevat meillä suvussa, molemmilla vanhemmillani. Isäni oli alkoholisti ja vaihteleva-asteisesti masenunut varmaankin koko ajan kun hänet tunsin, hänellä oli kai muitekin mielenterveysongelmia, mutta kovin tarkasti en asioista tiedä. Äidilläni oli myös alkoholin väärinkäyttöä ja masennusongelmia, mutta ehkä vähemmän, tai ainakin paremmassa kontrollissa. Minulla suurin ongelma on nukkuminen. Pienenä huonot yöunenei johtuivat varmaan enimmäkseen vaikeista allergoista ja astmasta, kouluiästä lähtien enimmäkseen psyykkisistä syistä. Painajaisia olen nähnyt aina, niin kauan kun jaksan muistaa. Huonoina kausina myös kävelen unissani. Inhoan ja pelkään nukkua kun koskaan ei tiedä herääkö kiljuen johonkin painajaiseen, vai siihen että on unissaan kävelly talosta pihalle. Olen myös tottunut jo varhain nukkumaan kevyesti, vahtimaan vanhempiani ja siskoani.

Kun olin 2n vanhempani muuttivat erilleen, minä jäin äidin kanssa, mutta tapasin isääni silloin ku hänen kuntonsa sen salli. Muutamaa vuotta myöhemmin muutimme äitini kanssa Afrikkaan, isä jäi tänne Suomeen ja näin häntä lähinnä lomaillessamme Suomessa. Afrikassa oloaikaa rakastin, sieltä on lähinnä ihania muistoja. Aloitin kouluni kansainvälisessä koulussa, opetus oli englanniksi. Meillä oli suurimman osan ajasta lastenhoitaja Suomesta ja paikallinen taloudenhoitaja. Vaikka äiti teki pitkiä päiviä töissä, aina kotona oli joku pitämässä minusta huolta. Isää en juuri ajatellut vaikka suomenreissuilla tapasimmekin, siellä sain kaiken mitä vain keksin pyytää; katsella videoita koko päivän ja syödä herkkuja. Hän joi edelleen ja vaikka oli luvannut olla selvinpäin tavatessaan minua, harvoin tämä lupaus piti. Äidille ei tietenkään saanut sitä kertoa, kun isä sanoi etten muuten saa tulla hänen luokseen pitämään hauskaa.

Kun olin 7n vanha adoptoimme Afrikasta minulle pikkusiskon, hän oli kuin elävä nukkeni jota sain hoivata. En enää muista varsinaisesti olleeni mustasukkainen, mutta uskoisin kyllä olleeni, olinhan ollut ainoa lapsi niin monta vuotta. Melko pian siskoni tulon jälkeen isäni kuoli, ilmeisesti sydänkohtaukseen, mutta eiköhän alkoholilla ollut osuutta asiaan. Ennen sitä hän oli varastanut rahat säästötililtäni. Muistan miten vihainen olin isälle siitä ja erityisesti kuolemisesta, kun olin jo melkein onnistunut unohtamaan että minulla mitään isää oli olemassakaan, niin tulla nyt muistuttamaan olemassaolostaan tuommoisella. En varmaan oikein ymmärtänyt mistä kuolemassa oikeasti on kyse, lähinnä ahdistuin kun äiti oli surullinen. Tiedän käyneeni jonkinaikaa terapiassa jossain vaiheessa isä kuoleman jälkeen, mutta omia musitikuvia asiasta ei juuri ole. Lähinnä muistan tädin jonka kanssa pelasin pelejä ja piirtelin kuvia.

Vuotta myöhemmin muutimme takaisin suomeen. Samoihin aikoihin äitini alkoi toisinaan juomaan. Olin 8-vuotias, siskoni vajaa 2. Vihasin suomea, täällä ei ollut kavereita, ei hoitajia, äitikin oli selvästi onneton. Koulussa, 3:lla luokalla, minua kiusattiin sekä opettajan että luokkakavereiden toimesta. Asuimme ensin yksiössä ja sitten jonkin aikaa hieman suuremmassa talossa, mutta muistan ettei omaa rauhaa juuri ollut. Myös tavat täällä olivat niin erilaiset kuin afrikan koulussani, että en oikein kuulunut joukkoon. Lisäksi minulla on lukihäiriö jota ei kylläkään vielä silloin todettu. Inhosin ja pelkäsin koulua. Silloin myös aloin saada ensimmäisiä paniikkikohtauksia, aamuisin koulumatkalla alkoi pelottaa niin että luulin tukehtuvani pahaan oloon. En kuitenkaan osannut asiasta kenellekään puhua, osittain luulin että siltä kuuluukin tuntua, ehkä kaikki suomalaiset istuivat bussissa hiljaa ja nyrpeinä siksi kun niillä oli kaikilla paha olo. Äidillä oli jo muutenkin vaikea sopeutua ja minäkin tuotin huolta kun en kouluun sopeutunut. Muistin myös vielä miten isä alkoi aina juomaan kun oli stressiä ja pelkäsin että äitikin joisi itsensä kuoliaaksi, en halunnut äidille yhtään enempää stressiä, joten pidin kohtaukset omana tietonani. Silloin ku äiti sitten kuitenkin joi minä hoidin siskoani, yritin salata häneltä että äiti on nyt sammunut, ja ilmeisesti onnistuinkin siinä melko pitkään. Luulin osittain että minä ja siskoni olimme syypäitä äitini juomiseen, muistan maanneeni sängyssä mona kertaa kuunnellen äidin kuorsaavan ja miettineeni miten kauhea lapsi olin kun sekä isä että äiti kärsivät noin.

Seuraavana vuonna pääsin toiseen kouluun, missä opettajat olivat mukavia ja kavereitakin löytyi muutama. Hieman aikaisemmin olin myös löytänyt kavereita oman pihani lapsista.
Samoihin aikoihin pääseimme myös muutamaan isompaan asuntoon, jossa sain oman huoneen. Muutimme aivan lähelle vanhaa taloa, joten en joutunut luopumaan ystävistäni.
Elämä alkoi asettua aloilleen tänne Suomeen, vaikka kaipasin edelleen afrikkaa, niin muistoni siitä alkoivat hämärtyä. Äitinikin tuntui sopeutuneen jo paremmin työpaikkaansa ja vaikka hän joi toisinaan, tuntui kuitenkin että harvemmin. Koulussa tutustuin tyttöön joka oli paras kaverini monta vuotta. Olin toisinaan jopa onnellinen ja vaikka edelleen vahdin äitiäni pystyin myös olemaan taas lapsi ja nauttimaan elämästä. Siskoni sai myös ADD-diagnoosin samoihin aikoihin, jolloin hänen ongelmansa saivat nimen ja uskoisin sen vaikuttaneen äitini jaksamiseen.

Olin yksitoista vuotias kun lähdimme afrikkaan tosien kerran, tällä reissulla olimme vain puolisen vuotta. Minun oli tavallaan vaikea sopeutua, ehkä kun tiesin että olisimme siellä vain vähän aikaa. Kuitenkin reissusta jäi paljon positiivisia muistoja. Rakastin afrikan ihmisten iloisuutta ja positiivisyyttä. Kävin kansainvälistä koulua, jossa kaikki olivat enemmän tai vähemmän erilaisia, monet opsikelivat muulla kuin äidinkielellään. Koulussa sain nopeasti kavereita ja tunsin pitkästä aikaa kuuluvani kunnolla joukkoon.

Hieman ennen Suomeen paluuta muistan painajaisten pahentuneen huomattavasti ja muutenkin aloin panikoida. Näin paljon unia edellisestä paluustamme Suomeen ja aloin pelätä että nytkin ongelmat, jotka olivat olleet taka-alalla palaisivat ja ennen kaikkea äiti alkaisi taas juomaan enemmän. En ole varma lisääntyikö juominen silloin oikeasti vai muistanko vain tarkemmin kaikki kerrat kun siskoani hyssyttelin yöllä ja yritin saada takaisin sänkyyn ettei hän huomaisi äidin kuntoa. Aloin myös ajatella isääni paljon, olin edelleen hänelle hyvin vihainen, mutta myös suru hänen kuolemaansa kohtaa alkoi löytyä.

Kun sitten palasimme Suomeen mitään sen suurempaa romahdusta ei tapahtunut, palasin vanhaan kouluuni, äiti töihinsä ja elämä jatkui. Minä kuitenkin odotin aistit valppaana romahdusta, en voinut uskoa että sitä ei tulisi. Aloin entistä enemmän piilotella äidin pulloja ja yritin kaikin keinoin kontrolloida hänen juomistaan. Lopulta joskus 13 vuotiaana masennuin ja sulkeuduin itseeni. En enää jaksanut pelätä, en jaksanut oikeastaan mitään. Pakenin telkkarisarjoihin, kirjoihin, mielikuvitusmaailmaani ja aloin kirjottaa omia tarinoita. Nukkumiseni vaikeutui kovasti, painajaiset palasivat, unissakävely alkoi ja mikä pelottavinta paniikkikohtuakset palasivat. Pitkään salasin pahaa oloani niin hyvin kun pystyin, edelleen pelkäsin romahdusta ja en halunnut että äiti sortuisi juomaan enää enempää. Edelleen uskoin olevani osittain syyllinen vanhempieni juomiseen. Olin myös hyvin vihainen kaikille, erityisesti isälleni. Äidilleni en niinkään uskaltanut olla vihainen, joten jotenkin taisin kääntää kiukkuni siskooni. Inhosin kun minun piti pitää hänestä huolta ja lopulta aloin ajatella siskoni olevan pääsyy äitini juomiseen. Kun paha olo paisui trapeeksi suureksi, aloin viillellä tai raapia ihoni rikki. Pidin kuitenkin trakasti huolen ettei kukaan huomannut viiltoja ja annoin vaan ymmärtää että lapsuuden ihottumani olivat palanneet.

Äitini sai juomisensa hallintaan kunnolla kun olin joku 15:sta. Samoihin aikoihin pääsin lukihäiriötutkimuksiin jotka selittivät kouluvaikeuteni. Kävin myös rippikoulun josta sain uusia ystäviä, jotka molemmat ovat edelleen elämässäni mukana ja minulle tärkeitä. Heidän kanssaan olen pystynyt puhumaan monista vaikeista asioista ja saanut paljon tukea. Samoihin aikoihin äitini myös huomasi masennukseni ja lähti hakemaan siihen apua. Sain keskivaikea masennus -diagnoosin ja pääsin terapiaan kahdeksi vuodeksi.

Terapiasta oli kovasti apua, vaikka en ikäni puolesta ollutkaan siinä vastaanottavaisimmassa vaiheessa. Oli ihanaa kun jollain oli aikaa keskittyä vain minuun. Siskoni kuitenkin vei kotona paljolti äitini ajan ja voimat. Terapeuttin huomio oli kuitenkin kokonaan ja vain ja ainoastaan minun. Lääkehoitoakin kokeiltiin, mutta sain niin pahoja itsemurja-ajatuksia sivuoireina että säikähdin ja lopetin lääkkeet kieltäytyen enää ottamasta niitä.

Olisin varmasti hyötynyt terapiasta enemmänkin jos olisin paremmin tiedostanut itseäni ja toimintaani. Olen aina ollut hyvin herkkä, erityisesti vaistoamaan toisten negatiivisiä tunteita. Tarkkailen edelleen tiedostamattani muita ja reagoin heidän reaktioihinsa toisinaan hyvinkin vahvasti. Terapiassa luulen lukeneeni liikaa terapeuttini reaktioita ja aina jos jostain asiasta tuli jokin pienikin negatiivinen reaktio en uskaltanut enää ottaa asiaa puheeksi uudestaan. Tämä tapahtui aivan alitajuntaisesti ja olen vasta aivan vähän aikaa sitten ymmärtänyt mistä on kyse. Kuitenkin sain terapiasta itseluottamusta ja rohkeutta mm. aloittaa uuden hararstuksen, jossa myös tutustuin poikaystävääni. Elämäni alkoi taas sujua paremmin. Vuosi terapian loppumisen jälkeen sain koiran, joka on uskollisin ystäväni ja rakkain asiani koko maailmassa 😍.

Jossu

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 02.06.2010 klo 22:18

Sinähän käyt edelleen siellä hoitajan luona, vai? On varmaan ollut paljon viime aikoina, kun on ollut ero ja sitten hoitajan luona aloitus työstämään asioita. Siinä on aika paljon muutoksia. Ei ihme, jos tunnet itsesi väsyneeksi. Puhu siellä hoitajan luona miltä sinusta tuntuu ja miten kotona menee (mitä saat tehtyä ja mitä et). Vaikka et palkkaa saisikaan sairasloman ajalta, niin et kuitenkaan ihan tyhjänpäälle jää. Maksaahan kela varmasti sairauspäivärahaa tai saat toimeentulotukea.

Käyttäjä chiron kirjoittanut 03.06.2010 klo 14:08

Hei vaan Jossu86🙂 Samanlainen ajatus on minullakin siitä muiden ihmisten "lukemisesta", eli tuntuu, että heti vaistoaa toisten negatiiviset ajatukset itsestä... Esim. meillä, kun puolison täti tai äiti, ym.muut sukulaiset tulee käymään luonamme niin joskus tulee sellainen tunne, että niitä oikein "pistää vihaksi, jos minä otan osaa heidän ja puolisoni väliseen keskusteluun, yms..☹️ Toisaalta taas mietin, että onko sitä itse niin valtavan herkillä, että jos toisella onkin huono päivä ja se näkyy sen fiiliksissä, niin kuvittelee niiden negatiivisten esim. eleiden yms. olevan kohdistettuja itseen, vaikka ei näin olisikaan..?)
Sitten terapiasta🙂👍 on itsellä hyviä kokemuksia. Kelan kuntoutuksena sain kognitiivista psykoterapiaa vuoden verran ja sitten myönnettiin Kelalta myös yksi vuosi vielä lisää. Psykoterapia jakson jälkeen olin jonkun aikaa töissä, kunnes monien ikävien tapahtumien kautta masennus tuli takaisin. Nyttemmin yhden tavallaan TULES kurssin kautta pääsin hakeutumaan samalle terapeutille, joka on jo ennestään tuttu ja tietää kaikki mun menneisyyden "traumat" Viikottain on tapaaminen hänen kanssaan ja täytyy sanoa, että hän on valtavan hyvä tuki minulle🙂🌻 Hänen kanssaan pystyy keskustelemaan kaikista asioista tämän masennuksen kourissa, kun ei oikein läheisiä ihmisiä ole muita kun puoliso, enkä häntä halua omilla murheillani liikaa kuormittaa. Sitten niistä lääkkeistä. Sopiva löytyy kokeilemalla..Itellä on lääkityksenä cipralex 15mg, triptyl 50mg ja deprakine 500mg. Noita kahta viimestä syön, että sais jotenkin nukuttua, kun itsellä kans vaikka minkälaisia painajaisia🤕 😝 yöt menee pyöriessä ja päivällä ei meinaa pysyä hereillä
Pitää vaan koittaa muistaa käyttää noita lääkkeitä säännöllisesti, ja ei sitten heti lopettaa kun masennus helpottaa...
Lisäksi on tosi hieno juttu, että pystyt kirjoittamalla läpikäymään tätä kaikkea🙂👍. Itse vuosia lukenu olen näitä erilaisia sivuja ja yrittäny purkaa paperille tuntemuksiani, niin ei vaan ole onnistunut. Näinä päivinä vasta ensimmäistä kertaa kirjoittanut tänne...
Mukavaa kesän jatkoa sulle🙂🌻 ja pärjäillään😎

Käyttäjä jossu86 kirjoittanut 07.06.2010 klo 21:51

Hei Pompula, kyllähän minä siellä hoitajalla käyn, tuntuu vaan vaikealta puhua hänelle. Minun on aina vaikeampi puhua kuin kirjoittaa ja nyt on vaikea alkaa kertoa ihmiselle itsestään kun tietää että yhdessä ollaan vaan joku 3kk, nyt on kesätaukokin tulossa katkasemaan sen lyhyenkin ajan ja koirani sairastelun vuoksi en pystynyt siellä yhdellä viikolla käymään ollenkaan (siltä leikattiin hammas ja patti pois kyljestä ja tikkien takia ei voinut yksin jättää). Nyt ylihuomenna koira lähtee äidin luo pohjoiseen ja sitten ei tarvii siitä jaksaa pitää huolta. Riittää että töissä käy ja pitää huolen itsestään ja ennen kaikkea voi yrittää lähteä jonnekin iltasin töiden jälkeenkin, kun ei ole kiire koiran luo 🙂👍, vaikka tulee minulle varmasti yksinäinen olo ja ikävä.

Tavallaan minä rakastan muutoksia, niiden jälkeen tulee aina hetkeksi hyvä olla, kun erosimme ja pääsin alkuahdistuksen yli oli todella hyvä olla joku kuukauden verran, samaten sillon kun muutimme erillemme. Sen kuukauden jälkeen alkaa kuitenkin paluu takaisin vanhaan pahaan oloon, ehkä se on arki mitä en oikeen jaksa elää.

Tuosta Kelan sairaslomajutusta en tiennytkään, kiitos vinkistä, kävin kurkkaamassa ja tosiaankin, sieltähän saa rahaa ihan kivasti. Jos nyt kuitenkin kesän jaksaisi pakertaa, sitten syksyllä voisi hyvin vaikka uuvahtaa jos ei enää jaksa, mutta saisi edes jotain tolkkua noihin raha-asioihin kuitenkin ensin.

Kiitos viestistäsi chiron, varsinkin sillon kun on valmiiksi paha olla helposti tulkitseekin yli ihmisten eleitä ja ilmeitä. Sillon yritän aina pistää tunnesilmän kiinni ja olla huomaamatta, mutta se on vaikeaa, lapsena muiden tarkkailu iskostui niin luihin ja ytimiin, "on pakko vahtia missä nyt mennään ja olenko nyt turvassa vai voiko joku suuttua". Ehkä minä sen jokupäivä vielä opin, sulkemaan silmäni siis.

Tosi kiva että olet löytänyt hyvän terapeutin. Minäkin odottelen kovasti että pääsisin terapiaan, 2 vuotta kävin joskus murrosiässä ja sillon siitä oli kovasti hyötyä, nyt uskoisin että olisi vielä enemmän. Nyt pystyisin puhumaan asioista joista sillon en uskaltanut avata suutani. Ja kuulin että terapiaan pääsyä ollaan helpottamassa, mikä on tosi kiva juttu.

Minulla on nyt Ketipinor käytössä, tosin ihan pienellä annoksella, kun tuli niin pahoja sivuoireita. Masennuslääkkeitäkin on kokeiltu muutamaa, mutta sivuoireet käyvät aina liian raskaiksi. Nyt puhuivat taas uuden kokeilusta, mutta vähän kyllä pelottaa mitä siitä tulee, jos sitten syksyllä sitten.

Minulle kirjottaminen on aina ollut se ensisijainen tapa käsitellä asioita, olen kirjoittanut siitä asti kun taidon opin, päiväkirjoja, tarinoita, ininävihkoa jne. Rohkeasti tänne mukaan vaan kirjottelemaan 🙂🌻

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 08.06.2010 klo 22:23

Minulla taitaa olla vähän samaa ”vikaa”, eli paremmin yleensä kirjoitan, kun puhun. Ja jos joudut vielä tuon lisäksi juttelemaan ihmisen kanssa, jota tapaat vaan 3 kk, niin ymmärrän, että on tosi vaikeaa. Mitäs sitten, kun se 3 kk on täynnä? Onko sinun silloin tarkoitus päästä terapiaan?

Kirjoitat, että nyt oltaisiin terapiaan pääsyä helpottamassa. Minä en olekaan kuullut tästä mitään. Osaatko kertoa enemmän?

Onneksi on tuo kirjoittamisen taito, että saa itseään jotenkin purettua. 😀
Hyvä, että koirasi on nyt kunnossa!